تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,209 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,881 |
بررسی تطبیقی مراتب قیامت ازدیدگاه سیدحیدرآملی و میرسیدعلی همدانی | ||
عرفان اسلامی | ||
دوره 19، شماره 74، دی 1401، صفحه 41-62 اصل مقاله (465.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیروس مرادی1؛ محمد ابراهیم مالمیر* 2؛ اسماعیل منصوریلاریجانی3 | ||
1دانشجوی دکتری تصوف و عرفان اسلامی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحدعلوم و تحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدة ادبیات وعلوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.نویسنده مسئول: dr_maalmir@razi.ac.ir | ||
3دانشیار گروه عرفان اسلامی، دانشکده الهیات، واحدعلوم و تحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
معاد و قیامت از موضوعات اساسی ومهم مورد توجه عرفای اسلامی است؛ در ادوار مختلف، عارفان محقق هریک به نحوی درباب حقیقت، انواع، مراتب، وچیستی آن سخنگفتهاند. بر این اساس این پژوهش که به روش اسنادی صورت گرفتهاست به بررسی تطبیقی مراتب قیامت از منظر سیحیدر آملی و میرسیدعلی همدانی دو عارف بزرگ شیعی- قرن هشتم ه. ق- پرداختهاست و به این نتیجه رسیدهاست که سیدحیدر برمبنای معرفتشناسی تثلیثی و مبانی هستیشناسی و انسانشناختی عرفانی، از دو منظر مراتب قیامت را مورد توجه، تحلیل وبررسی قرارداده و دو گونه تقسیمکرده و برای هر قسم، دوازده مرتبه ترسیم نمودهاست. میرسیدعلی نیز در ابتدا بر مبنای معرفتشناسی مربعی اسرار نقطه و عدد چهار، چهارمرتبه قیامت را ترسیم وتبیین میکند سپس بر مبنای معرفتشناسی تثلیثی واطوار باطنی انسان سه قسم قیامت راتقسیم، تحلیل و بررسی مینماید. سیدحیدر آملی به عنوان یک نظریه پرداز بزرگ عرفان شیعی در تحلیل مراتب قیامت، رویکرد نظری ایشان بر رویکرد عملی و سلوکی، غلبه مشهود دارد ولی رویکرد میرسیدعلی همدانی با توجه به پیر و مرشد بودن، بیشتر جنبه سلوکی، تربیتی و کاربردی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
قیامت؛ صوری؛ معنوی؛ انفسی؛ سیدحیدر آملی؛ میرسیدعلی همدانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 138 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 111 |