تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,450,580 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,467,216 |
توحید در قرآن و عرفان(رشد اخلاقی)«مطالعه موردی: توحید در ستایش» | ||
عرفان اسلامی | ||
دوره 19، شماره 74، دی 1401، صفحه 63-84 اصل مقاله (398.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علیرضا کاوند1؛ مسعود مرادی2؛ جواد نصیری* 3 | ||
1استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،قم، ایران. | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان.ایران. | ||
3دانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،قم،ایران.نویسنده مسئول: uuu35000@yahoo.com | ||
چکیده | ||
ستایش یا معادل عربی آن، حمد به معنای پسندیدن صفتی زیبا یا فعلی نیکو و واکنش فطری در برابر آن است، قرآن مجید در آیه 36 سوره جاثیه، ستایش را تنها متعلق به خدا دانسته و برای اثبات آن، برهانهایی اقامهمیکند، مفسران گوناگون براساس منابع تفسیری، هریک استدلال آیه را به گونهای تقریرکردهاند؛ برخی براساس معنایی که برای واژه ربّ، که در آیه مذکور است، برگزیدهاند و بعضی با توجه به سیاق آیات پیشین سوره. بررسی تطبیقی این دیدگاهها در این مقاله نشانمیدهد که مفهوم واژه حمد به تدریج از ستایشِ نعمت به ستایش زیبایی تغییرکردهاست، همچنین شباهتهای متعدد میان مفاتیح الغیب و الجامع البیان، احتمال تأثیر جدی فخر رازی از طبری را تقویتمیکند، روش آلوسی در استفاده از سیاق برای اثبات توحید در ستایش و تأثیر آن در تفاسیر بعدی نیز حائز اهمیت است. غایت عرفان اسلامی توحید است (مشاهدۀ یگانگی خدا) بهطوری که وجود مطلق است و هیچ چیز غیر از او و تجلیاتش، وجود ندارد که لازمۀ این مشاهده، فنا دیدن همه چیز در حق تعالی است. نقش توحید در رشد اخلاقی چنان سازنده است که از انسان با انگیزههایش، که خود منشأ بسیاری از ناهنجاریهای اخلاقی است، انسان کامل خالی از رذایل اخلاقی و آراسته به فضایل اخلاقی میسازد و تمام ابعاد وجودی انسان، اعم از مادی و معنوی را در جهت کمال مطلق و بینهایت و جاودانه قرارمیدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن؛ عرفان؛ توحید؛ توحید در ستایش رشد اخلاقی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 94 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 84 |