| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,568,221 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,271,305 |
بررسی تطبیقی عشق مجازی و عرفانی از منظر احمد غزالی و عینالقضات (با تأکید بر سوانحالعشاق و تمهیدات) | ||
| عرفان اسلامی | ||
| دوره 19، شماره 74، دی 1401، صفحه 103-122 اصل مقاله (494.27 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مهدی محمدی1؛ بهنام فعلی2؛ خدیجه صفریکندسری1؛ محمد رضا بیگی* 3 | ||
| 1استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
| 2استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| 3عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.نویسنده مسئول: m.beigi@pnu.ac.ir | ||
| چکیده | ||
| عشق انسانی که در آموزههای صوفیه غالبا با تعبیر عشق مجازی ظاهرمیشود یکی از مسائل پیچیده و دشوار در عرفان اسلامی است. برخی آن را مقدمه عشق عرفانی میدانند و برخی به انکار آن پرداختهاند. احمد غزالی و عینالقضات همدانی از اولین افرادی هستند که در ادب فارسی به شکل خاص و ویژه به کتابت درباره عشق، انواع، اطوار و ویژگیهای آن پرداختهاند. در پژوهش حاضر که به روش توصیفی- تحلیلی تهیهشده، سعیشده تا به این سؤال اساسی پاسخدادهشود که دیدگاه احمد غزالی و عینالقضات درباره عشق مجازی و عرفانی چگونه است؟ و چه نقاط اشتراک و افتراقی در بین آن دو دیدهمیشود؟ نتایج پژوهش نشانمیدهد که غزالی، نظربازی را با استناد به احادیث نبوی مجاز میشمارد و از سویی دیگر ظاهر و صورت را پلی میداند برای رسیدن به حقیقت باطن. عین القضات نیز دلبستن به این ظواهر را در صورتی که در راه وصال محبوب و معشوق الهی باشد، بی ضرر میداند. ازلی بودن، جبری بودن و مسیر پرمخاطره عشق از نقاط مشترک عشق عرفانی در سوانح و تمهیدات است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| عشق مجازی و حقیقی؛ احمد غزالی؛ عینالقضات همدانی؛ سوانح العشاق؛ تمهیدات | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 104 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 116 |
||