تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,552,189 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,724,965 |
تحلیل و بررسی دیدگاه روزبهان بقلی در عشق عفیف | ||
عرفان اسلامی | ||
دوره 19، شماره 74، دی 1401، صفحه 181-202 اصل مقاله (296.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سارا قاسمی1؛ انشاءالله رحمتی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری عرفان اسلامی و اندیشه امام خمینی، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی،قم،ایران. | ||
2استاد گروه فلسفه، واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران. نویسنده مسئول: n.sophia1388@gmail.com | ||
چکیده | ||
در اندیشه صوفیان، عشق یکی از مهمترین مباحث عرفانی محسوبمیشود. عرفا برمبنای حدیث قدسی «کنت کنزاً مخفیاً فأحببت أن أعرف فخلقت الخلق لکی أعرف» اساس آفرینش را عشق و محبت حق میدانند. با توجه به معنای عشق، این اصطلاح در طول تاریخ تصوف مناقشهبرانگیز بوده است. در قرون اولیه ابتدا عشق را در مورد امور جسمانی و مادی بهکارمیبردند ولی با گسترش اندیشههای عرفان و ظهور عرفای بزرگی چون رابعه عدویه و غزالی و روزبهان بقلی این عشق جنبه لاهوتی می-یابد. این جنبه لاهوتی عشق، سبب ظهور عشق عفیف در عرفان شدهاست. عشق عفیف به فرایند تحقق این عشق لاهوتی در دو محور عشق عذری و عشق روزبهان بقلی میپردازد. هرچند عشق عذری و عشق روزبهان تحقق عشق الهی را ترسیممیکنند اما اندیشه خاصی که روزبهان بقلی درباره عشق عفیف بیانمیکند جلوهی ویژهای به آن میبخشد. روزبهان بقلی برخلاف قائلین عشق عذری، که عشق عفیف را انتقال عشق انسانی به الهی میدانند از تحول عشق سخنمیگوید. در این نوشتار سعی بر آنست تا عشق عفیف در دو دیدگاه عشق عذری و روزبهان بقلی بررسی و به تفاوتهای چشمگیر آنها پرداختهشود. | ||
کلیدواژهها | ||
عشق عفیف؛ عشق عذری؛ روزبهان بقلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 77 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 77 |