| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,565,534 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,270,231 |
تفسیر بافت بینامتنی تصوّف و عرفان جامی در بهارستان بر اساس نظریۀ فرکلاف | ||
| عرفان اسلامی | ||
| دوره 19، شماره 74، دی 1401، صفحه 221-240 اصل مقاله (432.09 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| فاطمه قاسمیان1؛ پوران یوسفی پور کرمانی* 2؛ آسیه ذبیحنیا3 | ||
| 1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد انار، دانشگاه آزاد اسلامی، انار، ایران. | ||
| 2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد انار، دانشگاه آزاد اسلامی، انار، ایران .نویسنده مسئول: Pooran.yusefipour@yahoo.com | ||
| 3دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور یزد، یزد، ایران. | ||
| چکیده | ||
| عبدالرحمان جامی شاعر و نویسندۀ نامآور قرن نهم هجری است که درواقع خاتمالشعرای بزرگ پارسیگو و پس از عهد حافظ، بزرگترین شاعر شمردهشدهاست. جامی شاعری صوفیمسلکی است که اصطلاحات صوفیه را در شعر و نثر خود بهکاربرده و در بهارستان، نمونههای افکار عرفانی خوب و فراوان از او یافتمیشود. جامی این افکار را بیشتر در ضمن داستانهای کوتاه بیانکردهاست. جامی در سراسر بهارستان، هدف و غرض اصلی خود را بهعنوان یک معلم اخلاق و عرفان ازیادنمیبرد و به خوانندگان عرفان و اخلاق میآموزد و در خلال حکایات، عقاید عرفانی خود را بیانکرده و در موارد مختلف، غیرمستقیم به تعلیم پرداختهاست. جامی همچون بسیاری از عرفا هدف اصلی از طی مراحل تربیتی عرفانی یا سیر منازل سلوک را که از توبه آغاز و به فنا پایانمییابد، وصول به ذات حق دانسته که غایت هر عارفی است. نویسنده در این پژوهش به شیوۀ توصیفی- تحلیلی و روش کتابخانهای درصدد آن است تا به بررسی بافت بینامتنی تصوّف و عرفان جامی در بهارستان بپردازد و به این پرسش پاسخدهد که جامی در بهارستان چگونه از مضامین عرفانی برای بیان مقاصد تعلیمی و اخلاقی خود بهره بردهاست؟ با بررسی بهارستان در خصوص اندیشههای عرفانی جامی این نتیجه حاصلمیشود که جامی به عرفان ایرانی و نظریات شیوخ خراسان دلبستگی نشانداده و از مضامین گستردۀ عرفانی در ضمن حکایات برای ارشاد و راهنمایی و همچنین تعلیم دیگران استفادهکردهاست. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بهارستان؛ جامی؛ عرفان و تصوّف؛ مضامین اخلاقی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 73 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 73 |
||