تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,347 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,960 |
تفسیر بافت بینامتنی تصوّف و عرفان جامی در بهارستان بر اساس نظریۀ فرکلاف | ||
عرفان اسلامی | ||
دوره 19، شماره 74، دی 1401، صفحه 221-240 اصل مقاله (432.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه قاسمیان1؛ پوران یوسفی پور کرمانی* 2؛ آسیه ذبیحنیا3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد انار، دانشگاه آزاد اسلامی، انار، ایران. | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد انار، دانشگاه آزاد اسلامی، انار، ایران .نویسنده مسئول: Pooran.yusefipour@yahoo.com | ||
3دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور یزد، یزد، ایران. | ||
چکیده | ||
عبدالرحمان جامی شاعر و نویسندۀ نامآور قرن نهم هجری است که درواقع خاتمالشعرای بزرگ پارسیگو و پس از عهد حافظ، بزرگترین شاعر شمردهشدهاست. جامی شاعری صوفیمسلکی است که اصطلاحات صوفیه را در شعر و نثر خود بهکاربرده و در بهارستان، نمونههای افکار عرفانی خوب و فراوان از او یافتمیشود. جامی این افکار را بیشتر در ضمن داستانهای کوتاه بیانکردهاست. جامی در سراسر بهارستان، هدف و غرض اصلی خود را بهعنوان یک معلم اخلاق و عرفان ازیادنمیبرد و به خوانندگان عرفان و اخلاق میآموزد و در خلال حکایات، عقاید عرفانی خود را بیانکرده و در موارد مختلف، غیرمستقیم به تعلیم پرداختهاست. جامی همچون بسیاری از عرفا هدف اصلی از طی مراحل تربیتی عرفانی یا سیر منازل سلوک را که از توبه آغاز و به فنا پایانمییابد، وصول به ذات حق دانسته که غایت هر عارفی است. نویسنده در این پژوهش به شیوۀ توصیفی- تحلیلی و روش کتابخانهای درصدد آن است تا به بررسی بافت بینامتنی تصوّف و عرفان جامی در بهارستان بپردازد و به این پرسش پاسخدهد که جامی در بهارستان چگونه از مضامین عرفانی برای بیان مقاصد تعلیمی و اخلاقی خود بهره بردهاست؟ با بررسی بهارستان در خصوص اندیشههای عرفانی جامی این نتیجه حاصلمیشود که جامی به عرفان ایرانی و نظریات شیوخ خراسان دلبستگی نشانداده و از مضامین گستردۀ عرفانی در ضمن حکایات برای ارشاد و راهنمایی و همچنین تعلیم دیگران استفادهکردهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
بهارستان؛ جامی؛ عرفان و تصوّف؛ مضامین اخلاقی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 63 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 65 |