تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,226 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,889 |
تجربه مشترک انحلال فردیت در عرفان اسلامی و عرفان هندی | ||
عرفان اسلامی | ||
دوره 19، شماره 74، دی 1401، صفحه 301-322 اصل مقاله (463.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهناز دانائیفر1؛ علی عینعلیلو* 2؛ شهین اوجاقعلیزاده3 | ||
1دانشجوی دکتری زبان وادبیات فارسی،واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن،ایران. | ||
2استادیارگروه زبان وادبیات فارسی،واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن،ایران.نویسنده مسئول: ali.alilou@riau.ac.ir | ||
3استادیارگروه زبان وادبیات فارسی،واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن،ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از این تحقیق بررسی تجربیات مشترکی است که دو مکتب عرفانی اسلامی و هندی در باب انحلال فردیت دارند. انحلال فردیت به معنای گذشتن از خود تن و یکیشدن با خالق است که در عرفان اسلامی با نام فنا فی الذات شناختهمیشود. در این پژوهش به روش تحلیلی، با بررسی متون عرفان هندی و عرفان اسلامی بهدنبالیافتن مشترکات و مفاهیم کلی که تحت این مشترکات توسعه داده شدهاند، بودیم. نتیجه اینکه در متون اوپانیشاد و عرفان اسلامی؛ انسان علت غایی آفرینش دانستهشده و در هر دو مکتب عرفانی انسان مـظهر و آیـنۀ صفات الهی است. در عرفان هندی، روح انسان تحتتأثیر کرمه بر جیوه؛ در چرخه سمساره؛ از جسمی به جسمی بالاتر یا حضیضتر حلولمیکند. و تنها راه نجات از این چرخه و انحلال در برهمن؛ همانا دانش، عمل یا عشق میباشد. در عرفان اسلامی اما تناسخ وجودندارد و موضوعیت انحلال فردیت و فنای در ذات با رها شدن از قیود مادّی و یافتن صدق و صفای باطنی؛ ممکناست. انحلال فردیت به عنوان تجربه مشترک بین دو اندیشه عرفان اسلامی و عرفان هندی را از نظر مفاهیم کلی شبیه به همدیگر است اما از نظر جزئیات و توسعه مفاهیم با یکدیگر تفاوتدارند. هرچند در هر دو مکتب عرفانی؛ عشق نجاتبخش روح انسان معرفی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
عرفان اسلامی؛ عرفان هندی؛ انحلال فردیت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 118 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 81 |