تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,424,821 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,450,254 |
بررسی تأثیر مولفه (تعریف نیاز اطلاعاتی) بر ارتقا سطح سواد اطلاعاتی طراحی معماری | ||
معمار شهر | ||
دوره 1، شماره 3، آذر 1401، صفحه 70-90 اصل مقاله (978.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سینا قاضی زاده1؛ محمدهادی کابلی* 2؛ سعید صالحی3 | ||
1دانشجوی دکترای، گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران | ||
2استادیار گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران | ||
3استادیار، گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: ناکارآمدی فارغالتحصیلان مقطع کارشناسی معماری که جامعه بزرگی از دانشجویان کشور را تشکیل میدهند، در مواجهه با مسائل طراحی معماری، یکی از نشانههای ناکارآمدی سیستم آموزش کنونی دانشگاههای کشور است. بر همین اساس هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مولفه تعریف نیاز اطلاعاتی (از 6 مولفه سواد اطلاعاتی اکانر رادکلیف) بر میزان ارتقا سواد اطلاعات طراحی معماری دانشجویان دوره کارشناسی معماری است. مواد و روشها: روش تحقیق مورد نظر در این پژوهش، روش همبستگی است که در آن میزان تأثیر چند معیار بر جامعه هدف به تنهایی و همچنین در ترکیب با دیگر معیارها بررسی میگردد و در بخش کمی رویکرد پیمایشی است. پژوهش حاضر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب به روش نمونهگیری غیراحتمالی ساده انجام شده است. جهت جمعآوری اطلاعات از جامعه نمونه از پرسشنامه تنظیم شده برای این منظور استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، دانشجوبان مقطع کارشناسی معماری مابین سالهای 1396 تا 1400 این دانشگاه بوده است. تعداد اعضای جامعه نمونه براساس جدول مورگان 341 نفر تعیین شده است. همچنین به منظور تحلیل یافتهها از نرم افزارspss استفاده شده است. بحث و نتیجه گیری: در این پژوهش معیار (تعریف نیاز اطلاعاتی) سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی معماری مورد مطالعه قرار گرفت. در معیار ذکر شده با بررسی اطلاعات استخراج شده از دانشجویان میزان تأثیر آن در سطح سواد آنان مشخص و سپس اولویت بندی شد. باتوجهبه نتایج برازش رگرسیون خطی چندمتغیره تأثیر این مولفه در ارتقا سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان این رشته و مقطع مشخص گردید؛ حال آنکه عامل تعریف نیاز اطلاعاتی هیچ تأثیری در ارتقا کیفیت آموزش ندارد. بنابراین با تکیه بر این روش میتوان دانشجویان را در بدو ورود گروهبندی و رویکرد مناسب آموزشی را نسبت به آنان اعمال نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتباریابی؛ تعریف نیاز اطلاعاتی؛ دانشجویانمعماری؛ سواد اطلاعاتی؛ اکانر-رادکلیف | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 63 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 119 |