تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,271 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,813 |
شناسایی و الویتبندی مولفههای رفتار شهروندی سایبری، تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات و عدالت آموزشی در نظام آموزشی و ارتباط آنها با یکدیگر | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 9، دوره 18، شماره 73، اسفند 1401 اصل مقاله (1.48 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/educ.2022.1972143.2928 | ||
نویسندگان | ||
حمید ولی اللهی رودباری1؛ عصمت رسولی* 2؛ لادن سلیمی3 | ||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی ، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. | ||
2عضو هیأت علمی. دانشگاه آزاد | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و الویتبندی مولفههای رفتار شهروندی سایبری، تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات و عدالت آموزشی در نظام آموزشی و ارتباط آنها با یکدیگر انجام شد. روش تحقیق کیفی – کمی – اولویتبندی، جامعۀ آماری در بخش کیفی، مدیران نظام آموزش و پرورش، اعضاء هیئت علمی در مراکز آموزش عالی، در بخش کمی معلمان مدارس دوره دوم متوسطه مازندران، در 400 مدرسه بتعداد 6420 نفر و در بخش الویتبندی، اعضاء هیئت علمی و مدیران عالی آموزش و پرورش استان مازندران بودند. در بخش کیفی از روش نمونهگیری غیرتصادفی" هدفمند"، تعداد 20 نفر، در بخش کمی با روش خوشهای نسبی بر اساس فرمول کوکران، تعداد 364 نفر و در بخش اولویتبندی، تعداد 25 نفر با روش هدفمند، انتخاب شدند. دادهها در بخش کیفی از طریق تکنیک دلفی با پرسشنامه نیمهساختاریافته و ساختاریافته، در بخش کمی از طریق مدلسازی معادلات ساختاری با پرسشنامه 92 گویهای و در بخش اولویتبندی، از طریق تکنیک دیماتل با پرسشنامههای ماتریسی، استخراج شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارهای SPSS و AMOS و DEMATEL SOLVER استفادهشد. یافتهها نشان داد که رفتار شهروندی سایبری با عدالت آموزشی و کاربست ICT و عدالت آموزشی با کاربست ICT، رابطه معنادار و مثبتی داشته و عدالت آموزشی در رابطه رفتار شهروندی سایبری با عدالت آموزشی و کاربست ICT، نقش میانجی را ایفا نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتار شهروندی سایبری؛ عدالت آموزشی؛ کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 242 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 130 |