تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,281 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,914 |
چارچوب ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی با استفاده از روش فراترکیب | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دوره 14، شماره 56، دی 1401، صفحه 1-50 اصل مقاله (1006.58 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/faar.2022.698378 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
جعفر بابا جانی* 1؛ قاسم بولو1؛ وجه الله قربانی زاده2؛ علیرضا جوادی پور1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1گروه حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده کمیته حسابرسی در پیادهسازی نظام حاکمیت شرکتی نقش بسزایی داشته و ارزیابی عملکرد آن جهت مشخص نمودن بهبود فعالیتها و افزایش کارایی و اثربخشی آن امری ضروری میباشد. با توجه به عدم وجود چارچوبی مشخص برای ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی در ایران، در پژوهش حاضر سعی گردیده است چارچوبی نظاممند برای ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی ارائه شود. پژوهش حاضر از نظر هدف جز پژوهشهای توسعهای قرار میگیرد و جهت انجام پژوهش از روش تحقیق کیفی و از میان روشهای تحقیق کیفی از روش فراترکیب استفاده گردیده است. جهت دستیابی به اهداف پژوهش تحقیقات انجام شده در بازه زمانی 30 ساله (1993 الی 2022) تعداد 513 مقاله بررسی شده و در نهایت 76 مقاله که امتیاز لازم را کسب نموده با استفاده از روش فراترکیب سندلوسکی و باروسو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافتههای پژوهش 95 شاخص، 15 مولفه و 3 بعد را برای ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی ارائه کرده است. در پایان نیز با استفاده از روش آنتروپی شانون، میزان پشتیبانی یافتههای پژوهشهای پیشین از یافتههای پژوهش حاضر مشخص و همچنین پیشنهاداتی برای پژوهشهای آتی ارائه گردیده است. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
واژههای کلیدی: کمیته حسابرسی؛ ارزیابی عملکرد؛ اثربخشی و کارایی کمیته حسابرسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چارچوب ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی با استفاده از روش فراترکیب
چکیده کمیته حسابرسی در پیادهسازی نظام حاکمیت شرکتی نقش بسزایی داشته و ارزیابی عملکرد آن جهت مشخص نمودن بهبود فعالیتها و افزایش کارایی و اثربخشی آن امری ضروری میباشد. با توجه به عدم وجود چارچوبی مشخص برای ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی در ایران، در پژوهش حاضر سعی گردیده است چارچوبی نظاممند برای ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی ارائه شود. پژوهش حاضر از نظر هدف جز پژوهشهای توسعهای قرار میگیرد و جهت انجام پژوهش از روش تحقیق کیفی و از میان روشهای تحقیق کیفی از روش فراترکیب استفاده گردیده است. جهت دستیابی به اهداف پژوهش تحقیقات انجام شده در بازه زمانی 30 ساله (1993 الی 2022) تعداد 513 مقاله بررسی شده و در نهایت 76 مقاله که امتیاز لازم را کسب نموده با استفاده از روش فراترکیب سندلوسکی و باروسو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافتههای پژوهش 95 شاخص، 15 مولفه و 3 بعد را برای ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی ارائه کرده است. در پایان نیز با استفاده از روش آنتروپی شانون، میزان پشتیبانی یافتههای پژوهشهای پیشین از یافتههای پژوهش حاضر مشخص و همچنین پیشنهاداتی برای پژوهشهای آتی ارائه گردیده است.
واژههای کلیدی: کمیته حسابرسی، ارزیابی عملکرد، اثربخشی و کارایی کمیته حسابرسی. 1- مقدمه وظایف کمیته حسابرسی در جهان با تحولات رخ داده در محیط اقتصادی همگام بوده و در ایران با توجه به منشور مصوب کمیته حسابرسی، هدف از تشکیل کمیته حسابرسی در شرکتها، کمک به ایفای مسئولیت نظارتی هیئتمدیره و بهبـود آن جهـت کسـب اطمینـان معقول از کیفیت مطلوب گزارشگری مالی، اثربخشی فرآیند حسابرسی داخلی، اطمینان از مستقل بودن حسابرس مستقل و اثربخشی آن، تطبیق فعالیتهای شرکت با قوانین و اطمینان از اثربخشی فعالیتهای نظام راهبری شرکتی و کمیتهها و سایر اجزای آن میباشد (سازمان بورس و اوراق بهادار، 1391). با توجه به اهداف فوقالذکر، حیطه مسئولیت کمیته حسابرسی بسیار وسیع بوده و شامل نظارت بر تمام فرآیندهای نظام راهبری شرکتی میباشد. این موضوع خود اهمیت و جایگاه کمیته حسابرسی در نظام راهبری شرکتی و نیز در حفظ منافع سهامداران و استفادهکنندگان از گزارشهای مالی را نشان میدهد (قائمی و همکاران، 1399). به گونهای که مطابق تحقیق گورشانو و همکاران1 (2021) در صورتی که حداقل یکی از اعضای کمیته حسابرسی چهار ویژگی استقلال، تخصص، تلاش کافی و انگیزه کافی داشته باشد، احتمال وقوع فساد و تقلب در گزارشگری مالی را میتواند تا 92% کاهش دهد. در تحقیقات بینالمللی انجام شده در خصوص ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی، معیارهای گوناگونی در خصوص ارزیابی اثربخشی فعالیت کمیته حسابرسی استفاده شده، لیکن تاکنون به صورت مستقیم تحقیقی به موضوع ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی نپرداخته است. به عنوان مثال دیزورت و همکاران2 (2002) جهت سنجش اثربخشی کمیته حسابرسی از معیارهای غیر مستقیم همانند افزایش قابلیت اتکا گزارشهای مالی شرکتها، افزایش اثربخشی کنترلهای داخلی و افزایش کیفیت مدیریت ریسک استفاده کرده و به صورت مستقیم عملکرد کمیته حسابرسی مورد ارزیابی قرار نگرفته است. بدارد و جندرون (2010) در تحقیق خود از معیارهای مستقیم عملکردی همانند وجود کمیته حسابرسی، استقلال، رقابت، مسئولیتها، اندازه و جلسات کمیته حسابرسی جهت سنجش اثربخشی فعالیت کمیته حسابرسی استفاده کردهاند. گورشانو و همکاران (2021) در تحقیق خود با استفاده از مدل چهارگانه معرفی شده توسط همبریک و همکاران (2015)3 به بررسی ویژگیهای اعضای کمیته حسابرسی در افزایش اثربخشی فرآیند نظارت بر گزارشگری مالی و نیز کاهش فسادهای مالی پرداختهاند. آنها از معیارهای استقلال، تخصص مدیریتی و مالی، اختصاص زمان و تلاش کافی و سهامدار بودن اعضای کمیته حسابرسی به عنوان انگیزه آنها در جهت نظارت بر فرآیند گزارشگری مالی استفاده نمودهاند. در تحقیقات انجام شده در ایران نیز یک چارچوب جامع در خصوص ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی ارائه نگردیده است. در اکثر تحقیقات کمی و آرشیوی انجام شده که از کمیته حسابرسی به عنوان یک متغیر مستقل و یا وابسته استفاده شده، جهت سنجش میزان اثربخشی عملکرد کمیته حسابرسی از متغیرهای قابل مشاهده و قابل اندازهگیری همانند تعداد اعضا (اندازه)، تخصص، استقلال، تعداد جلسات، جنسیت و ... استفاده شده است (به عنوان مثال تحقیقات دریاباری و همکاران (1399)، زلقی و همکاران (1398)، حاجیها و آزاد زاده (1398)، خوئینی و همکاران (1397)، کرمی و فصیحی (1395)، کردلوئی و یوسفی (1396)، داداشی و نوروزی (1397)، حساس یگانه و همکاران (1395)، زارعی و قاسمی (1395)، گرایلی و همکاران (1396) و بذرافشان (1395). در واقع در این تحقیقات شرایطی که کمیته حسابرسی درآن فعالیت میکند، فرآیندهای کاری کمیتههای حسابرسی و در نظر گرفتن آن به عنوان یک جز در نظام حاکمیت شرکتی و تعامل آن با اجزای دیگر در نظر گرفته نشده است. لازم به ذکر است که مؤسسات حسابرسی بزرگ در جهان پرسشنامههایی به صورت خود ارزیابی جهت ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی توسط هیأت مدیره منتشر کردهاند، لیکن به دلیل متفاوت بودن محیط سیاسی و اقتصادی ایران و عملکرد کمیته حسابرسی در ایران نسبت به جهان، میبایست تحقیقی در خصوص مدل ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی در ایران نیز با توجه به محیط قانونی و سیاسی آن صورت پذیرد. با توجه به مطالب فوقالذکر، مسئله تحقیق حاضر این است که چارچوب مناسب برای ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی کدام است؟
2- مبانی نظری و پیشینه پژوهش مدیریت عملکرد در واقع به فرآیند ارزیابی و بهبود عملکرد افراد اشاره داشته به گونهای که ابتدا بتوان عملکرد افراد را با استفاده از شاخصها و عوامل مناسب اندازهگیری نمود و سپس با استفاده از فرآیندهای مناسب آن را بهبود بخشید. بنابراین در این فرآیند، ارزیابی عملکرد، تعیین شاخصهای کلیدی و ارائه بازخورد ضرورت دارد. هدف مدیریت عملکرد بهینه نمودن تلاش افراد در راستای اهداف سازمان میباشد (کاسکیو و آگوینز4، 2005). هدف ارزیابی عملکرد تعیین دقیق عملکرد افراد سازمان و ارائه اطلاعات مربوطه در این زمینه میباشد. اطلاعات مذکور برای ترفیع و پاداش به افراد و یا اخراج و تنزیل سمت افراد و همچنین نیازسنجی آموزشی در راستای بهبود عملکرد افراد به کار میرود (آرنولد و فلدمن5، ۱۹۸۶؛ پرندگاست و توپل6، 1993). رویکردهای مختلفی در ارزیابی عملکرد وجود دارد. در رویکرد مقایسهای عملکرد افراد سازمان با سایر افراد هم رده مقایسه شده و ارزیابی عملکرد افراد متأثر از میزان فعالیتها و تلاشهای افراد حاضر در یک گروه است. در رویکرد ویژگیهای فردی، ملاک ارزیابی دستیابی به یک سری ویژگیهای فردی معین بوده که در سازمان به صورت ارزش میباشد. در رویکرد رفتاری به ویژگیهای رفتاری مشخصی میپردازد که افراد میبایست در سازمان داشته باشند. در واقع ارزشهای مورد نظر سازمانی در قالب رفتارهایی تعریف شده و با استفاده از آنها عملکرد فرد مورد ارزیابی قرار میگیرد. در رویکرد مبتنی بر نتایج، عملکرد افراد بر اساس نتایج فعالیتهایی که انجام دادهاند مورد بررسی و سنجش قرار میگیرد. در رویکرد کیفیت نیز موضوعاتی فراتر از عملکرد فردی افراد مورد نظر قرار میگیرد. در این رویکرد به موضوع مشتریمداری توجه خاصی شده و عملکرد سازمان و افراد بر اساس میزان رضایت مشتریان سنجیده میشود (نو و همکاران7، 2008؛ اسنل و بولندر8، 2007). در تحقیق حاضر جهت ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی، به عنوان کمیته فرعی هیأت مدیره با استفاده از تلفیقی از رویکردهای فوق، سعی بر شناسایی شاخصهای فردی اعضای کمیته حسابرسی (ترکیب کمیته حسابرسی)، شاخصهای مربوط به فرآیندهای کاری کمیته حسابرسی با توجه به اهداف تعیین شده برای این کمیته و همچنین معیارهای مربوط به وظایف کمیته حسابرسی شده است. پژوهشهای انجام شده در زمینه عملکرد کمیته حسابرسی را میتوان به دو دسته ذیل تقسیم نمود: دسته اول: تحقیقاتی که از طریق بررسی ارتباط وجود و عملکرد کمیته حسابرسی با سایر متغیرهای حاکمیت شرکتی و یا متغیرهای مربوط به گزارشگری مالی، به ارزیابی تأثیر کمیته وجود کمیته حسابرسی و برخی از مولفههای عملکردی آن میپردازد. در این پژوهشها، عملکرد کمیته حسابرسی به صورت غیر مستقیم و از طریق شاخصهایی همانند تعداد اعضا، سطح تحصیلات، وجود و یا عدم وجود تحصیلات مالی، تعداد جلسات در سال، درصد استقلال اعضا و ... مورد ارزیابی قرار گرفته است. در جدول 1 به صورت خلاصه پژوهشهای انجام شده در داخل و خارج از کشور که در این زمینه انجام گردیده، ارائه شده است.
جدول 1 – پژوهشهای ارتباطی انجام شده در زمینه کمیته حسابرسی
منبع: یافتههای پژوهشگر
دسته دوم: در این نوع پژوهشها ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی به صورت موضوعی واحد مورد بررسی قرار گرفته و پژوهشهای انجام شده در این زمینه تاکنون به عواملی که بر عملکرد کمیتههای حسابرسی مؤثر میباشد دست پیدا کردهاند، لیکن مدلی جامع که در برگیرنده تمام عوامل مربوط به اعضای کمیته، فرآیندهای کاری و وظایف آن باشد، ارائه نگردیده است. در جدول 2 به صورت خلاصه تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از کشور در این زمینه ارائه گردیده است.
جدول 2 – پژوهشهای انجام شده در زمینه ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی
منبع: یافتههای پژوهشگر
یکی از اولین تحقیقات تأثیرگذار در زمینه عملکرد کمیته حسابرسی تحقیق اسپیرا (1998) میباشد. وی در تحقیق خود به بررسی عملکرد کمیته حسابرسی به ویژه تشکیل جلسات پرسش و پاسخ از حسابرسان مستقل پرداخته و به این نتیجه رسیده است که اکثر فعالیتهای کمیته حسابرسی به صورت تشریفاتی و در جهت اطمینانبخشی به سهامداران و سرمایهگذاران میباشد. جندرون و بدارد (2006) در تحقیق خود بر مفهوم اثربخشی در عملکرد کمیته حسابرسی تمرکز کرده اند. آنها یافتهاند که در زمینه تعریف معنای اثربخشی کمیته حسابرسی 4 عامل تأثیرگذار میباشد: سابقه تجربی و شخصیتی اعضای کمیته حسابرسی، تشریفات جلسات کمیته حسابرسی، تفسیرهای منطقی فعالیتهای کمیته حسابرسی و فعالیتهای انجام شده در جلسات کمیته حسابرسی و درک متقابل از فعالیتهای انجام شده در جلسات غیر رسمی اعضای کمیته حسابرسی. وو و همکاران (2014) در تحقیق دیگری به بررسی نحوه عمل اعضای کمیته حسابرسی پرداختند. در واقع آنها به بررسی کمیتههای حسابرسی پرداخته که اعضای آن در صدد انطباق عملکرد خود با محیط و انتظارات جامعه بودند. آنها به این نتیجه رسیدند که اعضای کمیته حسابرسی طیف گستردهای از اقدامات را انجام داده که ممکن است به صورت موازی با سایر اعضای کمیته نیز باشد و در این راستا سعی در همراستا نمودن اقدامات خود و انتظارات جامعه از کمیته حسابرسی دارند. وو و همکاران (2018) در تحقیق خود به بررسی ویژگیهای شخصیتی اعضای کمیته حسابرسی و عواملی که بر فعالیت آنها مؤثر میباشد، پرداخته و به این نتیجه رسیدهاند که سابقه کاری و شخصیتی اعضای کمیته حسابرسی بسیار گسترده بوده و اعضای کمیته حسابرسی دارای تواناییهای متعدد بوده که در انجام وظایف خود به آنها کمک میکند. همچنین انگیزه اعضای کمیته حسابرسی در راستای تطابق عملکرد خود با انتظاراتی که از آنها میرود باعث انجام اقدامات مختلف از سوی آنها میشود. ساراک و همکاران (2020) در پژوهش خود به بررسی شاخصهای مؤثر بر اثربخشی کمیته حسابرسی پرداخته و به این نتیجه رسیدهاند که نظارت بر فعالیتهای مدیریت و حسابرس داخلی و حمایت از کمیته حسابرسی در اثربخشی کمیته حسابرسی تأثیر معناداری داشته و ابزار مناسبی برای هیأت مدیره محسوب میشود. در داخل کشور تحقیقات کیفی در حوزه کیفیت و اثربخشی کمیته حسابرسی محدود بوده که در ادامه ارائه گردیده است. اولین تحقیق انجام شده در حوزه کیفیت کمیته حسابرسی، تحقیق علوی و عصابخش (1389) بوده که به بررسی نقش کمیته حسابرسی و موانع ایجاد و به کارگیری آن میپردازد. در این تحقیق از طریق ابزار پرسشنامه به بررسی نقش کمیته حسابرسی در نظام حاکمیت شرکتی پرداخته شده و یافتههای آن نشان میدهد که ایجـاد و بـکـارگیری کمیته حسابرسی در پیشگیری از وقوع اعمال خـلاف غیـر قـانونی، بهبـود فرایند گزارشگری مالی و همچنین ارائهی اطلاعـات و گـزارشهـای مـالی شفاف و قابل اتکا مؤثر است. این تحقیق قبل از الزامی شدن تشکیل کمیته حسابرسی انجام شده و در پرسشنامه توزیع شده صرفاً نظرات مدیران مالی و مدیران حسابرسی داخلی در نظر گرفته شده است. همچنین نتایج تحقیق نشان از عدم آشنایی واحدهای اقتصادی با کمیته حسابرسی و کارکردهای آن دارد. تحقیق دیگری که توسط محمدپور و شهرابی (1393) انجام شده است به بررسی ساز و کار کمیته حسابرسی اثربخش میپردازد. این تحقیق که ترجمه برخی منابع خارجی میباشد به صورت توصیفی به عواملی که باعث افزایش اثربخشی کمیته حسابرسی میشود پرداخته و وضعیت و جایگاه کمیته حسابرسی در ایران را بررسی میکند. تحقیق دیگری که توسط علوی و قائمی (1396) انجام شده به آسیبشناسی کمیتههای حسابرسی در ایران میپردازد. این تحقیق که پس از الزامی شدن تشکیل کمیتههای حسابرسی توسط بورس اوراق بهادار تهران انجام شده، به بررسی چالشها و موانع عملکردی کمیتههای حسابرسی میپردازد. محققان به این نتیجه رسیدهاند که مهمترین آسیب کمیته حسابرسی عدم توانایی سازمان بورس بر نظارت بر روی مستقل بودن اعضای کمیته حسابرسی بوده و عوامل دیگری نیز همانند عدم تناسب حقالزحمه دریافتی اعضای کمیته حسابرسی و عدم به کارگیری استانداردهای PCAOB10 نیز از جمله عوامل آسیبزننده به کمیته حسابرسی به شمار میرود. همچنین تحقیق دیگری توسط علوی (1396) با عنوان 10 فرمان اثربخش کمیتههای حسابرسی انجام شده که به صورت توصیفی و ترجمه یکی از مقالات خارجی بوده و صرفاً نکاتی را به صورت توصیهای جهت افزایش اثربخشی کمیته حسابرسی ارائه مینماید. تحقیق دیگری توسط حیدری نژاد و همکاران (1399) با عنوان عوامل مؤثر بر کیفیت کمیته حسابرسی انجام شده است. هدف این تحقیق ارائه مدلی شامل شاخصهای کلی جهت افزایش کیفیت کمیته حسابرسی همانند استقلال، تخصص، نقش نظارتی بر حسابرس مستقل، نقش نظارتی بر حسابرس داخلی و ... بوده و شاخصهایی برای ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی ارائه نگردیده است. در واقع صرفاً عواملی که باعث افزایش کیفیت کار کمیته حسابرسی میشود در نظر گرفته شده و مؤثر بودن این عوامل در ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی و شاخصهای مرتبط جهت اندازهگیری هر عامل ارائه نشده است. همچنین مفاهیم اساسی در موضوع عملکرد کمیته حسابرسی همانند منشور کمیته حسابرسی، مفهوم تطبیق عملکرد اعضای کمیته حسابرسی با انتظارات عمومی و عملکرد سایر اعضا، تشکیل جلسات با حسابرس مستقل و داخلی و تأثیر این 2 بر عملکرد کمیته حسابرسی، حقالزحمه اعضای کمیته حسابرسی، برنامه سالیانه واحد حسابرسی داخلی، گزارشات ارائه شده به مجمع توسط کمیته حسابرسی در نظر گرفته نشده است. پژوهش دیگری توسط محمدی و همکاران (1399) در زمینه عوامل مؤثر در کارایی کمیتههای حسابرسی انجام شده که در آن عوامل برون سازمانی و محیطی و همچنین برخی از ویژگیهای محدود کمیته حسابرسی که بر کارایی آن مؤثر میباشد با استفاده از روی فراترکیب مورد بررسی قرار گرفته است. در واقع موضوع پژوهش ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی نبوده و صرفاً عواملی که بر کارایی آن مؤثر میباشد از پژوهشها استخراج گردیده است.
3- روش پژوهش پژوهش حاضر از لحاظ هدف جز پژوهشهای توسعهای بوده و از پارادایم تفسیری استفاده شده است. روش انجام تحقیق نیز به صورت کیفی بوده و جهت استخراج ابعاد، مولفهها و شاخصهای ارزیابی عملکرد از روش فراترکیب بهره گرفته شده است. در روش فراترکیب هدف پژوهش استخراج یک چارچوب کلی با بهرهگیری از نتایج تحقیقات انجام شده در موضوعی مشخص میباشد. در واقع روش فراترکیب روشی کیفی برای تحلیل تحقیقات انجام شده به روش نظاممند میباشد. فراترکیب مستلزم بررسی عمیق و دقیق تحقیقات گذشته و تحلیل آنها بوده تا بتوان چارچوبی جامع را ارائه نمود. تاکنون روشهای مختلفی برای انجام فراترکیب توسط محققان ارائه شده که اساس آنها ترکیب نتایج پژوهشها میباشد. به عنوان مثال میتوان به روش سندلوسکی و بارسو11 (2007) اشاره نمود که به دلیل داشتن فرآیندی دقیق و نظاممند یکی از قابل اتکاترین روشهای انجام فرا ترکیب میباشد. در پژوهش حاضر نیز از روش مذکور برای دستیابی به اهداف پژوهش استفاده شده است.
4- یافتههای پژوهش در این بخش بر اساس الگوی هفت مرحلهای ارائه شده توسط سندلوسکی و بارسو (2007)، جزئیات مراحل پیادهسازی روش فراترکیب و یافتههای آن ارائه میگردد:
مرحله اول) تنظیم سوالات پژوهش در این مرحله میبایست سوالات پژوهش (چه چیزی، چرا، چه زمانی، به چه علت و...) میبایست مشخص گردد. لیکن ابتدا میبایست هدف پژوهش به صورت واضح مشخص گردد. اهداف پژوهش یافتن ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای مناسب برای ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی با استفاده از روش فرا ترکیب سوالات پژوهش ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای مناسب برای ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی کدام است؟ جهت پاسخگویی به سوالات فوق، ابتدا میبایست ابعاد پژوهش حاضر (موضوع، جامعه مورد بررسی، زمان، معیارهای پذیرش منابع و ...) به صورت واضح مشخص گردد. در جدول ذیل ابعاد انجام پژوهش ارائه گردیده است:
جدول 3– معیارهای پذیرش پژوهشها و منابع
منبع: یافتههای پژوهشگر
مرحله دوم) بررسی نظاممند منابع در این مرحله میبایست پایگاههای اطلاعاتی که قرار است در آن به جستجوی منابع پرداخته شود و همچنین کلیدواژههای مرتبط با موضوع پژوهش مشخص گردد. بدین منظور در جدول ذیل پایگاههای اطلاعاتی که مبنای جستجوی منابع در این پژوهش قرار گرفتهاند با ذکر آدرس اینترنتی آنها ارائه شده است.
جدول 4 – پایگاههای اطلاعاتی مورد استفاده
منبع: یافتههای پژوهشگر
همچنین جهت جستجو در پایگاههای اطلاعاتی فوق از کلیدواژههای ذیل استفاده شده است.
جدول 5 – کلیدواژههای مورد استفاده جهت جستجوی منابع
منبع: یافتههای پژوهشگر
مرحله سوم) جستجو و انتخاب منابع مناسب همان طور که در مرحله دوم پایگاههای اطلاعاتی ارائه گردید، در این مرحله با استفاده از کلیدواژههای ارائه شده به جستجوی منابع در پایگاههای اطلاعاتی پرداخته شد. در مرحله اول تعداد 513 منبع (شامل مقالات و دستورالعملهای منتشر شده توسط مؤسسات حسابرسی بزرگ دنیا) یافت گردید که با استفاده از معیارهای اولیه تعداد 353 منبع حذف گردید. سپس 161 منبع باقیمانده از طریق مطالعه چکیده مورد بررسی قرار گرفت و 23 منبع که در راستای اهداف پژوهش حاضر نبودند، حذف گردید. سپس 138 منبع باقیمانده از نظر محتوایی مورد بررسی قرار گرفت. در این مرحله تعداد 48 منبع که در راستای ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی شاخصی را ارائه نمیکردند، حذف گردید. در نهایت 90 منبع از منظر کیفیت روششناختی مورد بررسی قرار گرفت تا منابعی که دارای کیفیت قابل قبولی نیستند، حذف گردد. در این مرحله با استفاده از روش برنامه مهارتهای ارزیابی حیاتی روبریک (CASP12) و معیارهای دهگانه آن، به هر یک از منابع مذکور امتیاز داده شد. با توجه به روش مذکور، برای هر معیار امتیازی بین عدد 0 تا 5 داده شد که حداکثر امتیاز هر منبع به عدد 50 می رسید. پس از امتیازدهی به منابع، مواردی که به صورت سرجمع کمتر از 50% امتیاز کامل هر منبع را کسب کرده بودند (جمع امتیاز منبع کمتر از 25 امتیاز بود) حذف گردید و در نهایت تعداد 77 منبع جهت اجرای روش فرا ترکیب مورد استفاده قرار گرفت. در نگاره ذیل مراحل غربالگری منابع ارائه شده است:
شکل 1 – فلوچارت بررسی منابع و پژوهشها (منبع: یافتههای پژوهشگر)
همچنین در جدول 6 منابع بررسی شده و امتیازات تخصیص داده شده به آنها ارائه شده است.
جدول 6– امتیازهای منابع بررسی شده
منبع: یافتههای پژوهشگر
مرحله چهارم و پنجم) استخراج اطلاعات منابع، تجزیه و تحلیل و ترکیب یافتهها در این مرحله تمامی منابع ذکر شده در مرحله قبل مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از کدگذاری باز ابتدا شاخصهای ارزیابی عملکرد ارائه شده در منابع شناسایی گردید. سپس با استفاده از کدگذاری محوری، مؤلفهها و ابعاد ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی مشخص گردید. در این مرحله 599 شاخص از منابع فوقالذکر استخراج گردید که پس از بررسی شاخصهای یافت شده و تجزیه و تحلیل آنها، مواردی که با یکدیگر مشابه بوده مشخص شده و در نهایت تعداد 95 شاخص منحصر به فرد استخراج گردید. شاخصهای مذکور سپس بر اساس تشابه مفهومی و میزان اهمیت هر کدام در دستههای کلیتر تحت عنوان "مؤلفه" تقسیمبندی شده و مؤلفهها نیز در دسته کلیتر تحت عنوان "ابعاد" مشخص گردید. در جدول ذیل چارچوب تقسیمبندی شده برای ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی که شامل 3 بعد و 15 مؤلفه میباشد، ارائه گردیده است.
جدول 7– چارچوب ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی
منبع: یافتههای پژوهشگر
در ادامه به تفکیک هر بعد عملکردی، مولفهها و شاخصهای عملکردی یافت شده ارائه میگردد:
الف)ترکیب کمیته حسابرسی در این بعد شاخصهای مربوط به ترکیب اعضای کمیته حسابرسی و ویژگیها و صلاحیتهای فردی اعضا و رئیس کمیته حسابرسی پرداخته میشود. بخش قابل توجهی از ادبیات پژوهش به موضوع صلاحیتهای فردی اعضای کمیته حسابرسی پرداخته که در این بین موضوعاتی همچون استقلال، تخصص و توانایی اعضای کمیته حسابرسی از جایگاه ویژهای برخوردار میباشد.
جدول 8 – شاخصهای ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی – بعد ترکیب کمیته حسابرسی
منبع: یافتههای پژوهشگر
ب) فرآیندهای کاری و گزارشگری کمیته حسابرسی در این بعد فرآیندهای کاری کمیته حسابرسی که در عمل توسط کمیته حسابرسی اتفاق میافتد، مورد بررسی قرار گرفته است. در این زمینه ارتباطات درون سازمانی کمیته حسابرسی با اعضای هیأت مدیره و همچنین ارتباطات برونسازمانی آن با سهامداران و نحوه برگزاری و تشکیل جلسات کمیته حسابرسی از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد.
جدول 9 – شاخصهای ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی – بعد فرآیندهای کاری و گزارشگری کمیته حسابرسی
منبع: یافتههای پژوهشگر
پ) وظایف و مسئولیتهای کمیته حسابرسی در این بعد شاخصهای مربوط به وظایف کمیته حسابرسی که بر مبنای منشور فعالیت کمیته حسابرسی میبایست انجام دهد، پرداخته شده است. کمیته حسابرسی به عنوان یکی از کمیتههای غیر اجرایی هیأت مدیره وظیفه نظارت بر گزارشگری مالی و غیر مالی و حصول اطمینان از صحت و کفایت عملکرد کمیته حسابرسی را بر عهده دارد. همچنین تعامل با حسابرس مستقل و حصول اطمینان از استقلال و اثربخشی فعالیتهای ایشان و همچنین حسابرس داخلی شرکت از وظایف اصلی کمیته حسابرسی میباشد.
جدول 10 – شاخصهای ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی – بعد وظایف و مسئولیتهای کمیته حسابرسی
منبع: یافتههای پژوهشگر
مرحله ششم) کنترل کیفیت در خصوص کنترل کیفیت نتایج روش فراترکیب میبایست در جستجو و انتخاب منابع، استخراج دادهها و تجزیه و تحلیل و ترکیب یافتهها نکاتی رعایت گردد تا قابلیت اتکا نتایج را افزایش داد. با توجه به نحوه جستجوی منابع در پایگاههای اطلاعاتی که در مراحل قبل تشریح گردید، محقق سعی نموده منابع مرتبط به موضوع پژوهش را که از کیفیت قابل قبولی با توجه به معیارهای ذکر شده در روش CASP برخوردار بوده، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهد. همچنین در استخراج شاخصهای ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی، با بررسی دقیق منابع و استفاده از کدگذاری باز، سعی شده تا تمامی جنبههای ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی مطرح شده در منابع پوشش داده شود و همچنین در دستهبندی شاخصها نیز با توجه به مطالب ذکر شده در منابع سعی شده تا بر اساس تشابه مفهومی، چارچوبی نظاممند برای ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی ارائه گردد. جهت بررسی کیفیت کدگذاری محوری، از روش توافق بین دو کدگذار استفاده شده است (رات و همکاران، 2019). بدین ترتیب که روش انجام پژوهش و شاخصهای استخراج شده توسط پژوهشگر در اختیار 2 فرد متخصص در زمینه کمیته حسابرسی قرار گرفته و از طریق یک پرسشنامه 16 سواله از افراد مذکور در خصوص درستی انجام روش پژوهش سوال شده است. بر اساس نتایج پرسشنامه مذکور و فرمول 1 ضریب توافق کاپا محاسبه گردیده است: (1)
در رابطه فوق برابر است با نسبت واحدهایی که در مورد آنها توافق وجود دارد و نیز نسبت واحدهایی است که احتمال میرود توافق تصادفی (شانسی) یاشد.
جدول 11 – ضریب کاپا
منبع: یافتههای پژوهشگر
با توجه به اینکه ضریب کاپا بالاتر از 6/0 میباشد میتوان استدلال نمود که سطح توافق 2 کدگذار معنادار و مورد پذیرش است.
مرحله هفتم) ارائه یافتهها در این مرحله ابتدا با استفاده از روش آنتروپی شانون و فراوانی هر شاخص بار اطلاعاتی و سطح اهمیت آن مشخص میگردد. در روش آنتروپی شانون جهت یافتن میزان پشتیبانی پژوهشهای گذشته از یافتههای پژوهش، میزان فراوانی هر یافته مشخص شده و با محاسبه بار اطلاعاتی هر یافته، سطح اهمیت آن مشخص میگردد. برای محاسبه بار اطلاعاتی عدم اطمینان و ضریب اهمیت از روابط ذیل استفاده میشود. در یک ماتریس تصمیم که m گزینه براساس n معیار ارزیابی شده است با استفاده از مفهوم انتروپی میتوان به تعیین وزن معیارها پرداخت. اگر ماتریس تصمیم را با X و هر درایه آن را با xij نشان دهیم ابتدا ماتریس تصمیم باید نرمال شود. ماتریس نرمال با N و هر درایه آن را با nij نشان داده میشود. در تکنیک انتروپی نرمالسازی بروش خطی صورت میگیرد. (2)
وزن نهائی با الگوریتم زیر محاسبه خواهد شد.
(3)
در جدول 12 نتایج حاصل از اجرای روش آنتروپی بر روی دادههای پژوهش ارائه شده است.
جدول 12 – نتایج حاصل از اجرای روش آنتروپی
منبع: یافتههای پژوهشگر
5- بحث و نتیجه گیری ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی با توجه به نقش قابل توجه آن در پیادهسازی نظام حاکمیت شرکتی امری ضروری است. با توجه به عدم وجود چارچوب جامعی در زمینه ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی در پژوهشهای انجام شده در داخل و خارج از کشور، در پژوهش حاضر سعی گردید تا با مطالعه طیف وسیعی از تحقیقات پیشین به چارچوب جامعی در زمینه شاخصها، مولفهها و ابعاد ارزیابی عملکرد کمیته حسابرسی دست پیدا شود. بر اساس یافتههای پژوهش ابعاد عملکرد کمیته حسابرسی را میتوان در 3 بعد ترکیب تیم کمیته حسابرسی، وظایف و مسئولیتهای کمیته حسابرسی و فرآیندهای کاری و گزارشگری کمیته حسابرسی تقسیمبندی نمود. در بعد ترکیب تیم کمیته حسابرسی، با توجه به ادبیات غنی در این زمینه 32 شاخص در 5 مؤلفه شناسایی گردید که پس از اجرای روش آماری آنتروپی شانون، ضریب اهمیت و بار اطلاعاتی شاخصهای مربوط به مؤلفههای تخصص، توانایی، تعداد و استقلال اعضای کمیته حسابرسی به ترتیب بیشترین اهمیت را ارائه نمود. در این بعد شاخصهای مدت زمان فعالیت به عنوان عضو کمیته حسابرسی شرکتهای مختلف، افزایش داوطلبانه تعداد اعضای کمیته حسابرسی، تطبیق عملکرد اعضا با انتظارات عمومی جامعه از کمیته حسابرسی، تنوع جنسیتی در کمیته حسابرسی، توانایی کسب اطلاعات در خارج از جلسات رسمی کمیته حسابرسی و آگاهی رئیس کمیته حسابرسی نسبت به تمام ابعاد گزارشگری مالی و مدیریت ریسک، شاخصهایی بودهاند که در قوانین و استانداردهای عملکرد کمیته حسابرسی منتشر شده توسط بورسهای کشورهای مختلف جهان مورد توجه قرار نگرفته و در پژوهشهای انجام شده اثربخشی شاخصهای مذکور در عملکرد کمیته حسابرسی یافت گردیده است. در بعد فرآیندهای کاری و گزارشگری کمیته حسابرسی، نیز 31 شاخص در 5 مؤلفه شناسایی گردید. با استفاده از نتایج روش آنتروپی شانون، به ترتیب تعامل با حسابرسی داخلی، تعامل با حسابرس مستقل، نظارت بر گزارشگری مالی و غیر مالی، نظارت بر اثربخشی ساختار کنترلهای داخلی و نظارت بر فرآیندهای بازدارنده وقوع تقلب و فساد دارای بیشترین بار اطلاعاتی و سطح اهمیت میباشد. در این بعد شاخصهای زمانبندی مناسب جلسات کمیته حسابرسی در سال، دسترسی کافی به اطلاعات در زمان مناسب، تأکید بر دریافت گزارشهای دورهای از اشخاص مختلف در منشور کمیته حسابرسی و وجود قوانین مشخص در خصوص عملکرد کمیته حسابرسی در استانداردهای حاکمیت شرکتی، از جمله شاخصهایی بوده که کمتر مورد توجه قانونگذاران و سازمانهای بورس کشورهای مختلف قرار گرفته است. در بعد وظایف و مسئولیتهای کاری کمیته حسابرسی نیز 32 شاخص در 5 مؤلفه شناسایی گردید که بر اساس نتایج روش آنتروپی شانون، از نظر سطح اهمیت و بار اطلاعاتی به ترتیب جلسات کمیته حسابرسی، منابع، منشور، ارتباط با هیأت مدیره و ارتباط با سهامداران دارای بیشترین سطح اهمیت و بار اطلاعاتی بوده است. در این بعد شاخصهای ارائه اطلاعات مربوط به ریسکهای قانونی شرکت به کمیته حسابرسی، ایجاد ساختاری در شرکت جهت ارائه اطلاعات مهم توسط افراد شرکت (سوت زنها) و بررسی فرآیندهای مربوط به کشف تقلب و فساد و کنترلهای پیشگیرانه از جمله شاخصهایی بودهاند که کمتر مورد توجه قانونگذاران و سازمانهای بورس کشورهای مختلف قرار گرفته اند. پیشنهاد میگردد در پژوهشهای آتی با استفاده از شاخصهای ارائه شده در پژوهش حاضر به صورت میدانی اثربخشی شاخصها در راستای بهبود عملکرد کمیته حسابرسی با استفاده از اطلاعات واقعی شرکتها مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد. همچنین به سازمان بورس و اوراق بهادار کشور نیز پیشنهاد میگردد با توجه به تحولات مداوم محیط اقتصادی در جهان و نیز در کشور، از نتایج پژوهش حاضر در راستای بهبود منشور کمیته حسابرسی مصوب سال 1391 استفاده گردد. از طرفی نیز به سازمان بورس و اوراق بهادار پیشنهاد میگردد که جهت شفافتر شدن عملکرد کمیتههای حسابرسی برای استفادهکنندگان از اطلاعات مالی، چارچوب مشخصی برای ارائه گزارش عملکرد کمیته حسابرسی توسط ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، مازاد بر موارد مرسوم ارائه شده در گزارش تفسیری هیأت مدیره مشخص و الزامی گردد. به عنوان مثال میتوان مواردی همچون نتایج ارزیابی اثربخشی و کارایی حسابرس مستقل و داخلی و شاخصهای انتخاب شده در این خصوص، دلایل انتخاب مجدد یا عزل حسابرس مستقل، برنامه سالیانه کمیته حسابرسی و درصد تحقق آن، گزارش نتایج تعاملات انجام شده با حسابرس مستقل و داخلی در خصوص کیفیت کنترلهای داخلی و گزارشگری مالی و اقدامات انجام شده در راستای بهبود آنها، تعداد جلسات برگزار شده با حسابرس مستقل و حسابرسی داخلی و سایر مدیران عملیاتی شرکت، درصد مشارکت هر یک از اعضای کمیته حسابرسی و سایر افراد دعوت شده در جلسات کمیته حسابرسی و سایر شاخصهای مورد نظر را تحت چارچوب مشخصی به ناشران ابلاغ نمود تا در گزارش تفسیری سالانه هیأت مدیره خود آن را منتشر نمایند. همچنین به سازمانها پیشنهاد میگردد که با استفاده از شاخصهای مطرح شده در پژوهش حاضر، عملکرد کمیته حسابرسی خود را در دورههای ارزیابی مشخص، مورد سنجش قرار داده و نتایج آن را به ذینفع خدمات کمیته حسابرسی (هیأت مدیره) گزارش نمایند. در این خصوص پیشنهاد میگردد در فرآیند مذکور، به تخصص و توانایی اعضای کمیته حسابرسی، تعامل با حسابرس داخلی و حسابرس مستقل و جلسات کمیته حسابرسی توجه بیشتری شود؛ که در این خصوص میتوان جزئیات هر مؤلفه مذکور را از طریق بررسی با استفاده از شاخصهای ارائه شده در پژوهش حاضر استخراج نمود.
[1]- گروه حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. نویسنده مسئول. E-mail: jafar.babajani@gmail.com [2]- گروه حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. E-mail: ghblue20@yahoo.com [3]- گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. E-mail: ghorbanizadeh@atu.ac.ir [4]- گروه حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. E-mail: alirezajavadipour@yahoo.com | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فهرست منابع
نیکبخت، محمدرضا و مریم قدس، (1398)، "ارائه مدل ارزیابی عملکرد حسابرسی داخلی در ایران"، پژوهشهای تجربی حسابداری، شماره 33، صص 101-129 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,316 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 509 |