تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,263 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,895 |
رابطه سبکهای تفکر و نیازهای اساسی خود تعیین گری با باورهای ضمنی هوشی در دانشجویان | ||
فصلنامه تحقیقات روانشناختی | ||
دوره 10، شماره 32، شهریور 1397، صفحه 39-50 اصل مقاله (327.44 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبکهای تفکر و نیازهای اساسی خود تعیین گری با باورهای ضمنی هوشی در جامعه آماری دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در سال تحصیلی 95-94 و در نمونه ای به حجم 150 نفر که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند، اجرا شده است. با استفاده از سه پرسشنامه استاندارد سبکهای تفکر استرنبرگ–واگنر (۱۹۹۲)، نیازهای اساسی خودتعیین گری دسی و ریان (۱۹۸۵)، و باورهای ضمنی هوشی هونگ و همکاران (۱۹۹۹) نسبت به جمع آوری اطلاعات لازم، اقدام شده است. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS، در سطح توصیفی از شاخص های فراوانی، گرایش مرکزی، پراکندگی و نمودار؛ و در سطح استنباطی نیز از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره با رعایت مفروضه های اساسی آن؛ تحلیل شده است. یافتهها نشان می دهد که: 1-بین سبک تفکر قانون گذار و باورهای ضمنی هوش رابطه وجود دارد. 2- بین سبک تفکر اجرایی و باورهای ضمنی هوش رابطه وجود ندارد. 3- بین سبک تفکر قضایی و باورهای ضمنی هوش رابطه وجود دارد. 4- بین ادراک خودمختاری و باورهای ضمنی هوش رابطه وجود دارد. 5- بین ادراک شایستگی و باورهای ضمنی هوش رابطه وجود دارد. 6- بین ادراک ارتباط و باورهای ضمنی هوش رابطه وجود دارد. 7- در تلفیق تمام متغیرها، بیشترین سهم متعلق به ادراک خودمختاری، بعد از آن سبک تفکر قضایی می باشد و سایر متغیرها هیچ سهمی در پیش بینی باورهای ضمنی هوش نداشتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
سبکهای تفکر؛ نیازهای اساسی خود تعیین گری؛ باورهای ضمنی هوشی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 21 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 124 |