تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,529 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,349 |
تحلیل رابطه درک ابعاد ماهیت علم با گرایش به تفکر انتقادی در بین دانشآموزان شهر تبریز | ||
دانش شناسی | ||
مقاله 3، دوره 15، شماره 58، آذر 1401، صفحه 17-29 اصل مقاله (367.12 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نرگس پورطالب* 1؛ سکینه پورطالب2؛ زینب شهری مجارشین3؛ سیده بهناز موسویان النجق4 | ||
1دانشآموخته دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، مدرس مدعو گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه رشدیه، تبریز، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3کارشناس ارشد پژوهشگری، مدرس موسسه آموزش عالی سراج، تبریز، ایران. | ||
4دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی شناختی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه درک ماهیت علم و ابعاد آن با گرایش به تفکر انتقادی در بین دانشآموزان تبریز است. روش پژوهش: مطالعه حاضر بهصورت تحلیلی- همبستگی است. نمونه آماری 262 نفر از دانشآموزان رشته ریاضی و تجربی شهر تبریز بوده که در آن، دانشآموزان به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده بودند. ابزار گردآوری دادهها، دو پرسشنامه تفکر انتقادی ریتکس (2003) و پرسشنامه ماهیت علم، روبا و آندرسون( 1978) بوده است. دادهها با استفاده از نرمافزار spss و از طریق روشهای آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که بین دانشآموزان گروه ریاضی و تجربی از لحاظ تفکر انتقادی و ماهیت علم تفاوت معنیداری وجود ندارد. همچنین آزمون همبستگی پیرسون نشان داد، از بین مؤلفههای ابعاد ماهیت علم و رابطه آن با تفکر انتقادی 3 مؤلفه (تعهد، خلاقیت و یکپارچگی) رابطه معنیداری با تفکر انتقادی دارد؛ ولی 3 مؤلفه دیگر (توصیه، سادگی و سنجش) رابطه معنیداری ندارند. نتیجهگیری: نتیجه تحلیل رگرسیونی انجامگرفته نیز نشان داد از بین 6 مؤلفه ابعاد ماهیت علمی تنها مؤلفه خلاقیت حدود 5 درصد از واریانس تفکر انتقادی را تبیین میکند. با عنایت به یافتههای حاصل از بین این پژوهش، برنامهریزان و مسئولین در برنامههای آموزشی خود باید توجه بیشتری به مهارت تفکر انتقادی و درک ماهیت علم لحاظ نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
ماهیت علم؛ تفکر انتقادی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 151 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 90 |