تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,550,021 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,684,183 |
ارائه مدل پیشنهادی اقدامات آموزشی موثر ذی-نفعان برنامهدرسی آموزشعالی در شرایط بحرانی کووید-19 | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
دوره 19، شماره 74، آذر 1401، صفحه 55-74 اصل مقاله (1011.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsre.2023.1949605.2072 | ||
نویسندگان | ||
محمد حسین زارعی* 1؛ احمدرضا نصر اصفهانی2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی. دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان ،اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی اقدامات موثر ذینفعان برنامهدرسی در آموزشعالی(سیاستگذارانآموزشی، مدیران دانشگاهها، اساتید و دانشجویان) به منظور ارائه مدل انجام شده است. این پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نوع آمیخته است بدین ترتیب در بخش اول ازروش تحلیل مضمون و در بخش دوم از روش توصیفی- پیمایشی بهرهگرفته شد. حوزهی آماری پژوهش در بخشکیفی شامل متخصصان برنامهدرسی و موضوعی باتجربه که در این زمینه پژوهش انجام دادهاند با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند ، و بخشکمی را متخصصان برنامهدرسی در سراسر کشور تشکیل میدهد که به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. تعداد مصاحبهشوندگان 13 نفر بود به بر حسب اشباع دادهها تعداد آنها مشخصگردید و در بخشکمی تعداد نمونه 83 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد آنها برآورد شد. ابزار جمعآوری اطلاعات مصاحبهنیمهساختار یافته که به صورت تلفنی انجام شد و پرسشنامه محقق است که به صورت الکترونیکی تهیه و لینک آن در اختیار مشارکتکنندگان گذاشته شد. روایی مصاحبهها و پرسشنامه از روش روایی محتوایی و پایایی پرسشنامه با آلفای کرونباخ(82/.) تعیین شد. تحلیل دادهها در بخشکیفی از پارادایم تفسیرگرایی و در بخشکمی از(آمار توصیفی، آزمون بارتلت، خی دو، آزمونt و تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تاییدی) استفاده شد.پس از تحلیل دادهها در بخش کیفی و استخراج اقدامات موثر ذینفعان برنامهدرسی، 12 گویه در حوزه سیاستگذاران، 11 گویه در حوزه مدیران دانشگاه، 9 گویه در حوزه اساتید و 9 گویه در حوزه دانشجویان شناسایی شد. علاوه براین، تحلیل دادههایکمی منتج به ارائه مدل تحلیل عاملی شدکه از برازندگی خوبی برخوردار است.(08/0 = Rmsea). از این مطالعه میتوان نتیجه گرفت که بیشترین اقدامات باید در راستای ایجاد عدالت و برابری در دسترسی به فناوری و افزایش سواد رسانهای صورت پذیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی آموزش عالی؛ ذینفعان برنامه درسی؛ کووید-19 | ||
مراجع | ||
Ahmed, S.A.(2020). Model for Utilizing Distance Learning post COVID-19 using (PACT) A Cross Sectional Qualitative Study. Research Square. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-31027/v1.
Ali, W.(2020). Online and Remote Learning in Higher Education Institutes: A Necessity in light of COVID-19 Pandemic. Higher Education Studies; vol.10, No.3. doi: 10.5539/hes.v10n3p16.
Ankiah- gangadeen, A; Mahadeo-Doorgakant, Y; & Goburdhun, S.(2020). Covid-19: A Liability or serendipity for Teacher Education? Exploring Lockdown as an Opportunity for ' Innovative Disruption' in TEPs. Pp.124-141. DOI: https://doi.org/10.29086/978-0-9869936-4-0/2020/AASBS03
Ardalan, M.R.; Manafi sharaf Abad, K. & Zamani, E.(2015). Obstacles and challenges of using mobile learning system in the era of globalization. Challenges of the world. 1, 3(3). 7-33 .(In Persian)
Asghari, M; Fathi vajargah, K; Arefi, M; & Khorasani, A.(2022).A Perceptual Framework To Explain The Effects And Consequences Of Curriculum Policy In The Iranian Education System, Research in curriculum Planning; 19, 73. 1-25.
https://doi.org/10.30486/jsre.2022.1957339.2160(In persian)
Azar, A. et al.(2020). Creating a 'simulacrum' of in-class learning environment employing distance learning modality during the COVID-19 pandemia: Quod Erat Demonstrandum. Research squer. https://doi.org/10.21203/rs.30932/v1.
Bozkurt, A et al.(2020). A global outlook to the interruption of education due to COVID-19 Pandemic: Navigating in a time of uncertainty and crisis. Asian Journal of Distance Education.vol:15.No:1,1-126. http://www.asianjde.org
Brown, G.T.L.(2020). Schooling Beeyond COVOID-19: AnUnevenly Distributed Future.Front. Educ,5:82. Doi: 10.3389/feduc.2020.00082.
Chan, R.Y.(2020). Studying coronavirus(COVID-19) and global higher education: Evidence for future research and practice(Unpublished paper). Bloomington, IN:Indiana University. Retrieved from Social Science Research Network(SSRN)
Cronin, C.(2017). Openness and Praxis: Exploring the Use of Open Educational practices in Higher Education. The International Review of Research in open and Distributed Kearning, 18(5). http://doi.org/10.19173/irrodl.v18i5.3096.
Easterly, R.G; Humphrey, K & Robert, G. (2021). Exploring how COVID-19 Impacted selected School- based Agricultural Education Teachers in the United States, Advancements in Agricultural Development, 2(1). https://doi.org/10.37433/aad.v2i1.79
Ferdig, R.E, et al.(2020). Teaching, Technology, and Teacher Education During the COVID-19 Pandemic: Stories from the Field. Association for the Advancement of Computing in Education(AACE). https://www.learntechlib.org/p/216903/.
Fuller, R. Joynes, V. Cooper, J. Boursicot, K & Roberts, T.(2020). Could COVID-19 be our 'There is no alternative' (TINA) opportunity to enhance assessment?, Medical Teacher, DOI:10.1080/0142159X.2020.1779206.
Ghaaderi S A, Mahraam, B, Noghanidokht Bahmani, M, Saeedi Rezvaani, M, Karami, M.(2021).Lived Experiences of a Group of Students, Teachers, and Principals with the Post-Earthquake Implemented Curriculum in Sarpol-e Zahab. QJOE; 37 (3) .141-162. http://qjoe.ir/article-1-1267-fa.html(In persian)
Grover, AK.(2020). Covid-19 crisi and residency education: Amoment to seize the opportunity and create a new road map, Indian J Ophthalmol; 68:959-60. Doi:10.4103/ijo.IJO_1498_20
Joseph, C.; Kerryn, B.H.; Jurgen, R.; Matthias; &et al.(2020). COVID-19:20 Countries'Higher Education Intra- Period Digital Pedagogy Responses. Journal of Applied Teaching and Learning(JALT), 3(1). DOI:10.37074/jalt.2020.3.1.7
Keramati, M H; Narenji Thani, F; Mobin Rahni, y.(2022). A systematic review of the mobile learning components in iranian higher education, Research in curriculum planning; 19, 73. 26-48. https://doi.org/10.30486/jsre.2022.1937718.1959(In persian)
Kohan, L; & et al.(2020). Pain fellows’ education and research during Covid-19, American Academy of Pain Medicine, https://acgme.org/COVID-19/Three-Stages-of-GMEDuring-the-COVID-19-Pandemic
Koseoglu,S. Bozkurt, A.(2018). An exploratory literature review on open educational practices. Distance Education, 39(4),441-461. https:// doi.org/10.1080/01587919.2018.1520042
Lall, Sh & Singh, N.(2020). COVID-19: Unmasking the new face of Education. International Journal of research in Pharmaceutical Sciences. 11(1), 48-53.doi: https://doi.org/10.26452/ijrps.v11iSPL1.2122
Mailizar et al.(2020). Secondary School Mathematics Teachers' Views on E-learning Implementation Barriers during the COVID-19 Pandemic: The Case of Indonesia. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(7). https://doi.org/10.29333/ejmste/8240.
Mc Master, D; Veremu, M; & Santucci, C.(2020). Covid-19:oppirtunities forprofessional development and disruptive innovation, study of Medical Education, 17:238-240. doi:10.1111/tct.13175
Murgatrotd, S.(2020). COVID-19 and Online learning . doi:10.13140/RG.2.2.31132.85120.
Rafiei, M.; ghaffari, H. & Khorami, M.(2017). Evaluating the Effectiveness of E-Learning Method in Human Resource Education (Case Study of Markazi Province PNU). Research in School and Virtual Learning. 4,4(16). 71-84.(In Persian)
Salehi Omran, E; & Einkhah, F .(2021). Higher Vocational Education during the Corina Era: Challenges, Policies and Action , Rahyaft, 80. 16- 31. (In Persian)
Salimi, S & fardin, M.A.(2020). The Role of Corona Virus In Virtual Education, with an Emphasis on Opportunities and Challenges, Researchin School and Virtual Learning. 8,2(30), 49- 60.(In Persian).
Saylor, G.J, Alexander, W.M, & Lewis, A.J. (2001). Curriculum Planning for Better Teaching and Learning, Translated by Gholam-reza Khoynezhad, Astan Ghods Razavi. (in persian)
Sintema, E.J.(2020) Effect of COVID-19 on the Performance of Grade 12 Students: Implications for STEM Education, Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(7). https://doi.org/10.29333/ejmste/7893.
Taghizadeh, S; Haji, M; & Mohammadimehr, M.(2020). Acomparative Study of the challenges and Opportunities of Higher Education in the Corona pandemic in Iran and around the World, Nurse and Physician within war, 8, 27,1. Pp37-57. (in persian)
Tari, F. ; shams,Gh.R. & rezaei zadeh, M.(2017). Identifying and modelling of challenges for Implementing E- Learning in the Iranian National Gas company: An Interpretive Stractural Modeling (ISM) approach, Quarterly Journal of Training & Development of Human Resources. 4(14).1-27(In persian)
Tarus, J.KGichoya,D., & Muumbo, A.(2015). Challenges of Implementing E-Learning in Kenyan Public Universities. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 16(1).
Toquero,C.M.(2020). Challenges and Opportunities for Higher Education amid the COVOID-19 Pandemic: The Philippine Context. Pedagogical Research, 5(4), em0063.
UNESCO.(2020). COVID-19 Educational Disruption and Response.Retrieved from http://en.unesco.org/covid-19/educationresponse/
Verawardina, U. et al.(2020). Reviewing Online Learning Facing the COVID-19 Outbreak. Talent Development & Excellence. 12(30.385-392.
Wodon, Q.(2020). COVID-19 crisis, impacts on catholic schools, and potential responses | Part 1: Developed countries with focus on the United States. Journal of Catholic Education. https://digitalcommons.lmu.edu/ce-covid/.
World Bank.(2020). Remote learning and COVID-19 The use of educational technologies at scale across an education system as a result of massive school closings in response to the COVID-19 pandemic to enable distance education and online learning. Retrieved from file:///E:/PC/Rapid-Response-Briefing-Note-Remote-Learning-and-COVID-19-Outbreak.pdf
Yen, T.F.)2020). The Performance of Online Teaching for Flipped Classroom Based on COVID-19 Aspect. Asian Journal of Education and Social Studies. 8(3). 57-64. doi:10.9734/AJESS/2020/v8i330229
Zhao,Y.(2020).COVOID-19 as a catalyst for educational change. Springer.Published online11 June. http://doi.org/10/1007/s11125-020-09477-y
Zhu, X & Liu, J.(2020). Education in and after Covid-19: lmmediate Responses and long- Term Visions. Postdigital Science and education. https://doi.org/10.1007/s42438-020-00126-3. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 161 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 104 |