تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,534 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,355 |
تاثیر کمکهای رسمی توسعهای بر بروندادهای آموزشی در کشورهای منتخب منطقه منا | ||
فصلنامه اقتصاد محاسباتی | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 4، آذر 1401 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
لطفعلی عاقلی* 1؛ مهران سام دلیری2 | ||
1پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس تهران ایران | ||
2گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران ایران | ||
چکیده | ||
کمکهای رسمی توسعهای می توانند بر شاخص آموزش و بروندادهای آن یعنی میانگین سالهای تحصیل در افراد بزرگسال( افراد 25 سال به بالا) و سالهای مورد انتظار تحصیل در کودکان( هنگام ورود به مدرسه) اثرگذار باشند. دموکراسی حاکم بر کشورها میتواند بر شاخص آموزش و متغیرهای آن تاثیر بسزایی داشته باشد کشور با دموکراسی بهتر میتواند محیط مناسبی را برای تحصیل همهی افراد جامعه ایجاد کند. در این راستا این مطالعه به دنبال تاثیر کمکهای رسمی توسعهای بر بروندادهای آموزشی که شامل میانگین تعداد سالهای تحصیل در کشورهای با درآمد متوسط به بالای منطقه منا با تاکید بر دموکراسی حاکم بر این کشورها طی دورهی 2001 تا 2020 و با استفاده از روشهای داده ترکیبی میباشد. نتایج تجربی بیانگر این است که کمکهای رسمی توسعه سرانه، درآمد ناخالص ملی سرانه، هزینههای بهداشتی و نرخ رشد جمعیت به طور معناداری باعث افزایش بروندادهای آموزشی شدهاند. کارایی دولت تاثیر مثبت بر بروندادهای آموزشی داشته در حالی شاخص حق اظهارنظر و پاسخگویی (بهعنوان متغیر جانشین دموکراسی) تاثیر منفی بروندادهای آموزشی داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
خالص کمکهای رسمی توسعه سرانه؛ ،میانگین تعداد سالهای تحصیل؛ ؛؛ ،سالهای مورد انتظار تحصیل | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 77 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 61 |