تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,424,476 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,450,028 |
بررسی جنبه های زیبایی شناسی موسیقایی مجموعة (کوچ و کویر ) نصرت رحمانی | ||
زیباییشناسی ادبی | ||
دوره 13، شماره 53، دی 1401، صفحه 163-182 اصل مقاله (511.45 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی خوشه چین* 1؛ کورس کریم پسندی2؛ نعیمه کیا لاشکی3؛ وجیهه ترکمانی باراندوزی4 | ||
1دانشجوی دکتری ادبیات دانشگاه چالوس | ||
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی چالوس .ایران | ||
3استادیار دانشگاه آزاد چالوس .ایران | ||
4استادیاردانشگاه آزاد واحد چالوس | ||
چکیده | ||
چکیده: موسیقی یکی از ویژگی ها و شاخصه های برجسته زبان و موسیقی کلام یکی از برجسته ترین تجلیات شعر، است. شعر، بدون داشتن جنبه های موسیقایی جلوه و زیبایی چندانی ندارد. یکی از مشخصه های اصلی شعر نیمایی، در مقایسـه بـا شـعر کلاسـیک، تحـول در انـواع موسیقی کلام و کاربرد انواع آن اسـت. در این مقاله که به شیوة توصیفی- تحلیلی انجام شده است، به بررسی انواع موسیقی(بیرونی، کناری، درونی و معنوی) در مجموعه «کوچ و کویر» نصرت رحمانی پرداخته شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که رحمانی در این مجموعه از موسیقی درونی(انواع تکرار و جناس) برای ایجاد نوعی وحدت در محور همنشینی و تاثیر کلام خود، استفاده کرده است. برای ایجاد تناسب، زیبایی و موزون بودن اشعار خود از موسیقی بیرونی و کناری استفاده کرده است. در این بخش رحمانی از حدود دوازده وزن عروضی استفاده کرده است. بیشتر چهارپاره های او در این مجموعه بدون «ردیف» هستند و تنها قافیه، موسیقی کناری را شکل داده است. همچنین برای افزودن غنای معنایی و تقویت موسیقی معنوی کلام خود از عناصر زیبایی سخن همچون(تشبیه، استعاره، تناسب، پارادوکس،حس آمیزی، نماد، مجاز و تضاد )استفاده کرده است. و بالاخره اینکه به کار گیری ترکیبات ناب و زیبا با رعایت تناسب و پیوند با موسیقی و تخیل، باعث شده است که هرچه بیشتر به هدف غایی شعر نزدیک تر شود. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژگان:زیبایی شناسی؛ کوچ و کویر؛ موسیقی؛ نصرت رحمانی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 81 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 126 |