تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,301 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,923 |
بهینهسازی چندهدفی استهلاک ترانسفورماتور توزیع و سود مصرفکننده با در نظر گرفتن خودروهای برقی | ||
روشهای هوشمند در صنعت برق | ||
مقاله 9، دوره 15، شماره 58، شهریور 1403، صفحه 121-142 اصل مقاله (1.41 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حمیدرضا علافیه؛ حسین محمدنژاد شورکائی* ؛ سودابه سلیمانی مورچه خورتی | ||
دانشکده مکانیک، برق و کامپیوتر- واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
ظهور خودروهای برقی منجر به افزایش توان انتقال یافته از طریق شبکههای توزیع برق شده است. استفاده از این خودروها با میزان نفوذ بالا، تاثیرات زیانباری بر داراییهای شبکه توزیع خواهد داشت. یکی از مهمترین تاثیرات منفی، کاهش عمر سریعتر در تجهیزات شبکه از جمله ترانسفورماتورهای توزیع است. این مقاله در راستای حفظ عمر ترانسفوراتور، یک استراتژی مدیریت شارژ و دشارژ متمرکز را معرفی میکند. این استراتژی از طریق اپراتور سیستم توزیع و یا نهاد تجمیعکننده مستقل، اجرا میشود. مدل متمرکز در این مطالعه، کاهش عمر ترانسفورماتور و سود حاصل از مدیریت شارژ و دشارژ خودروهای برقی را بهصورت همزمان بهینهسازی میکند. این استراتژی در ازای کاهش مختصر از سود خرید و فروش انرژی (معاملهگری) مصرفکنندهها، عمر ترانسفورماتور را حفظ میکند و سود کاهش یافته مصرفکنندهها نیز توسط نهاد تجمیعکننده جبران میشود. مدل متمرکز در مقابل مدل غیرمتمرکز قرار میگیرد. در مدل غیرمتمرکز مصرفکنندهها شارژ خودروهای برقی خود را بدون در نظر گرفتن آسیبهای وارد به ترانسفورماتور و صرفا برای سود خود بهینهسازی میکنند. در این مطالعه، هر دو مدل متمرکز و غیرمتمرکز در یک شبکه کوچک محلی با تعداد 6 خودروی برقی پیادهسازی شده که خودروها متصل به یک ترانسفورماتور محلی هستند. مدلهای متمرکز و غیرمتمرکز با استفاده از نرمافزار گمز (GAMS) اجرا و حل میشوند. با مقایسه نتایج بهدست آمده در استراتژیهای متمرکز و غیرمتمرکز، مزایای استفاده از مدل متمرکز معرفی شده در متعادلسازی داراییهای شبکه دیده میشود. | ||
تازه های تحقیق | ||
- یک مدل بهینهسازی چندهدفی متمرکز معرفی شده که استهلاک ترانسفورماتور و سود مصرفکنندهها را در نظر میگیرد. - برنامهی زمانی شارژ و دشارژ خودروهای برقی با هدف حداقل کردن استهلاک ترانسفورماتور و حداکثر کردن سود معاملهگری مصرفکننده با رویکرد پیشنهادی بهینهسازی میشود. - استراتژی متمرکز معرفی شده از طریق اپراتور سیستم توزیع یا نهاد تجمیعکنندهی مستقل قابل اجرا است. - نتایج نشانگر کاهش قابل توجه استهلاک ترانسفورماتور در استراتژی متمرکز هستند. - مدل متمرکز معاملهگری انرژی را جهت حفظ عمر ترانسفورماتور محدود میکند که سود کاهش یافته توسط نهاد تجمیعکننده جبران میشود. - مزایای بالقوهی استفاده از خودروهای الکتریکی برای اهداف اقتصاده و فنی شبکههای توزیع را نشان داده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
استراتژی متمرکز؛ استراتژی غیرمتمرکز؛ ترانسفورماتور؛ خودروهای برقی؛ سود مصرفکننده؛ معاملهگری؛ نهاد تجمیعکننده | ||
مراجع | ||
[1] S. Gaikwad, H. Mehta, “Investigation of effects of increasing EV penetration on distribution transformers in modi ganpati area, Pune”, Peoceeding of the IEEE/EPEC, pp. 1-5, Edmonton, AB, Canada, Nov. 2020 (doi: 10.1109/EPEC48502.2020.9319915). [2] A. Kriukov, M. Gavrilaş, O. Ivanov, G. Grigoraş, B,C. Neag, F. Scarlatache, “Novel decentralized voltage-centered EV charging control algorithm using DSRC system in low voltage distribution networks”, IEEE Access, vol. 9, pp. 164770-164800, Dec. 2021 (doi: 10.1109/ACCESS.2021.3132419). [3] H. Cheng, H. Chen, Q. Wang, “An integrated drive power converter topology for plug-in hybrid electric vehicle with G2V, V2G and V2H functions”, Proceeding of the IEEE/ICEMS, pp. 1-6, Harbin, China, Aug. 2019 (doi: 10.1109/ICEMS.2019.8921828). [4] V. Zdraveski, P. Krstevski, J. Vuletic, J. Angelov, A.K. Mateska, M. Todorovski, “Analyzing the impact of battery electric vehicles on distribution networks using nondeterministic model”, Proceeding of the IEEE/EUROCON, pp. 1-7, Novi Sad, Serbia, July 2019 (doi: 10.1109/EUROCON.2019.8861984). [5] Y. Liu, X. Li, Y. Liang, S. Zeng, M. Li, “Assessment of impacts on integration of disorderly EV charging load to flexible distribution network”, Proceeding of the IEEE/CPEEE, pp. 139-142, Shiga, Japan, Feb. 2021 (doi: 10.1109/CPEEE51686.2021.9383357). [6] M. Bunn, B.C. Seet, C. Baguley, D. Martin, “A thermally-based dynamic approach to the load management of distribution transformers”, IEEE Trans. on Power Delivery, vol. 37, no. 6, pp. 5124–5132, Dec. 2022 (doi: 10.1109/TPWRD.2022.3171204). [7] A. Abaspahic, M. Saric, J. Hivziefendic, T. Konjic, “Impact of complementary integration of electric vehicle charging stations and photovoltaics on voltage quality and voltage stability”, Proceeding of the IEEE/INFOTEH, pp. 1-6, East Sarajevo, Bosnia and Herzegovina, Mar. 2021 (doi: 10.1109/INFOTEH51037.2021.9400695). [8] K. Prakash, M. Ali, M.R. Islam, H. Mo, D. Dong, H. Pota, “Optimal coordination of photovoltaics and electric vehicles for ancillary services in low voltage distribution networks”, Proceeding of the IEEE/ICEMS, pp. 1-6, Gyeongju, Korea, Nov. 2021 (doi: 10.23919/ICEMS52562.2021.9634429). [9] J.E. Cardona, J.C. López, M.J. Rider, “Decentralized electric vehicles charging coordination using only local voltage magnitude measurements”, Electric Power System Research, vol. 161, pp. 139-151, Aug. 2018 (doi: 10.1016/j.epsr.2018.04.003). [10] J.M. Sexauer, K.D. McBee, K.A. Bloch, “Applications of probability model to analyze the effects of electric vehicle chargers on distribution transformers”, IEEE Trans. on Power System, vol. 28, no. 2, pp. 847–854, May. 2013 (doi: 10.1109/EPEC.2011.6070213). [11] H. Turker, S. Bacha, D. Chatroux, A. Hably, “Low-voltage transformer loss-of-life assessments for a high penetration of plug-in hybrid electric vehicles (PHEVs)”, IEEE Trans. on Power Delivery, vol. 27, no. 3, pp. 1323–1331, July 2012 (doi: 10.1109/TPWRD.2012.2193423). [12] A.D. Hilshey, P.D.H. Hines, P. Rezaei, J.R. Dowds, “Estimating the impact of electric vehicle smart charging on distribution transformer aging”, IEEE Trans. on Smart Grid, vol. 4, no. 2, pp. 905–913, June 2013 (doi: 10.1109/TSG.2012.2217385). [13] H. Turker, S. Bacha, A. Hably, “Rule-based charging of plugin electric vehicles (PEVs): Impacts on the aging rate of low-voltage transformers”, IEEE Trans. on Power Delivery, vol. 29, no. 3, pp. 1012–1019, June 2014 (doi: 10.1109/TPWRD.2013.2292066). [14] D. Kothona, A.S. Bouhouras, I. Skalidi, P. Gkaidatzis, N. Poulakis, G.C. Christoforidis, “EV flexibility contribution to distribution network operation”, Proceeding of the IET/MEDPOWER, pp. 348-353, Online Conference, Nov. 2020 (doi: 10.1049/icp.2021.1258). [15] O. Sundstrom, C. Binding, “Flexible charging optimization for electric vehicles considering distribution grid constraints”, IEEE Trans. on Smart Grid, vol. 3, no. 1, pp. 26–37, Mar. 2012 (doi: 10.1109/TSG.2011.2168431). [16] H. Faria, H. Voos, “Heuristic procedure for the centralized control of EV charging in LV networks”, IEEE Latin America Trans., vol. 17, no. 3, pp. 453–461, Mar. 2019 (doi: 10.1109/TLA.2019.8863316). [17] T. Rahman, Y. Xu, Z. Qu, “Continuous-domain real-time distributed ADMM algorithm for aggregator ccheduling and voltage stability in distribution network”, IEEE Trans. on Automation Science and Engineering, vol. 19, no. 1, pp. 60–69, Jan. 2022 (doi: 10.1109/TASE.2021.3072932). [18] S. Cheng, C. Gu, S. Li, J. Li, R. Wei, Y. Zhu, “EV flexibility trading in the electricity market”, Proceeding of the IET/CIRED, Porto, Portugal, pp. 89-93, June 2022 (doi: 10.1049/icp.2022.0669). [19] R.J. Bessa, M.A. Matos, F.J. Soares, J.A.P. Lopes, “Optimized bidding of an EV aggregation agent in the electricity market”, IEEE Trans. on Smart Grid, vol. 3, no. 1, pp. 443–452, Mar. 2012 (doi: 10.1109/TSG.2011.2159632). [20] Q. Gong, S. Midlam-Mohler, V. Marano, G. Rizzoni, “Distribution of PEV charging resources to balance transformer life and customer satisfaction”, Proceeding of the IEEE/IEVC, Greenville, SC, USA, pp. 1–7, Mar. 2012 (doi: 10.1109/IEVC.2012.6183201). [21] J. Jargstorf, K. Vanthournout, T. De Rybel, and D. Van Hertem, “Effect of demand response on transformer lifetime expectation”, Proceeding of the IEEE/ISGTE, pp. 1–8, Berlin, Germany, Oct. 2012 (doi: 10.1109/ISGTEurope.2012.6465805). [22] M. Humayun, M.Z. Degefa, A. Safdarian, M. Lehtonen, “Utilization improvement of transformers using demand response,” IEEE Trans. on Power Delivery, vol. 30, no. 1, pp. 202–210, Feb. 2015 (doi: 10.1109/TPWRD.2014.2325610). [23] O. Sadeghian, A. Oshnoei, B. Mohammadi-ivatloo, V. Vahidinasab, A. Anvari-Moghaddam, “A comprehensive review on electric vehicles smart charging: Solutions, strategies, technologies, and challenges”, Journal of Energy Storage, vol. 54, Article Number: 105241, Oct. 2022 (doi: 10.1016/j.est.2022.105241). [24] H.M. Abdullah, A. Gastli, L. Ben-Brahim, “Reinforcement learning based EV charging management systems– A review”, IEEE Access, vol. 9, pp. 41506–41531, Mar. 2021 (doi: 10.1109/ACCESS.2021.3064354). [25] M.R. Sarker, M.A. Ortega-Vazquez, D.S. Kirschen, "Optimal coordination and scheduling of demand response via monetary incentives", IEEE Trans. on Smart Grid, vol. 6, no. 3, pp. 1341–1352, May 2015 (doi: 10.1109/TSG.2014.2375067). [26] D. Arthur, S. Vassilvitskii, “k-means++: The advantages of careful seeding”, Proceeding of the ACM-SIAM, pp. 1027-1035, New Orleans, LA, USA, Jan. 2007. [27] K. Sun, M.R. Sarker, M. A. Ortega-Vazquez, “Statistical characterization of electric vehicle charging in different locations of the grid”, Proceeding of the IEEE/PESGM, pp. 1–5, Denver, CO, USA, July 2015 (doi: 10.1109/PESGM.2015.7285794). [28] M. Humayun, A. Safdarian, M.Z. Degefa, M. Lehtonen, “Demand response for operational life extension and efficient capacity utilization of power transformers during contingencies”, IEEE Trans. on Power System, vol. 30, no. 4, pp. 2160–2169, July 2015 (doi: 10.1109/TPWRS.2014.2358687). [29] P.J. Balducci, L.A. Schienbein, T.B. Nguyen, D.R. Brown, E.M. Fatherlrahman, “An examination of the costs and critical characteristics of electric utility distribution system capacity enhancement projects”, Proceeding of the IEEE/PES, pp. 78-86, Dallas, TX, USA, Oct. 2004 (doi: 10.1109/TDC.2006.1668461). [30] H.A. Gil, G. Joos, “On the quantification of the network capacity deferral value of distributed generation”, IEEE Trans. on Power System, vol. 21, no. 4, pp. 1592–1599, Nov. 2006 (doi: 10.1109/TPWRS.2006.881158). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 240 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 156 |