تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,275 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,818 |
ماهیتِ تصمیم کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه سایبری و پیامد های آن | ||
فصلنامه مطالعات حقوقی فضای مجازی | ||
دوره 1، شماره 4، اسفند 1401، صفحه 1-15 اصل مقاله (1.2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی مستخرج از رساله | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/cyberlaw.2023.698942 | ||
نویسندگان | ||
امیرعلی بهدادی1؛ محمد رضا زندی* 2؛ مرتضی ناجی زواره2 | ||
1دانشجوی دوره دکتری گروه حقوق جزا و جرم شناسی ، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ایران | ||
2استادیار گروه حقوق جزا و جرم شناسی ، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ایران | ||
چکیده | ||
قانون گذار ایران برای پیشگیری از وقوع و استمرار فعالیت های مجرمانه در فضای سایبر و تضمین پاسداشت منافع عمومی و ملی جامعه در ماده 750 قانون مجازات اسلامی (بخش جرایم رایانه ای) از کاربستی با عنوان دستور پالایشِ کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه استفاده کرده است . این تدبیر غیرجنایی نوین که ماهیتاً اقدام تامینی موقت می باشد به لحاظ ویژگی های فنّی و تخصّصی جرایم فضای سایبر با تأسی از آموزهای نفی مطلق گرایی وارد سیاست جنایی تقنینی مبارزه با جرایم سایبری گردیده است . رویکرد یادشده موجب بروز چالش ها و ابهاماتی در خصوص ماهیتِ جایگاه کارگروه تعیین مصادیق و اثر تصمیم های آن و تعارض با تصمیم مقام قضایی شده است . نگارندگان این پژوهش با روش کیفی - اکتشافی و بر پایه اسناد و منابع کتابخانه ای و استفاده از دیدگاه متخصّصین امر نتیجه می گیرند : 1- ماهیتِ کارگروه یادشده از مصادیق کمیسیون های شبه قضایی است . 2- تصمیم کارگروه تعیین مصادیق نظارت پذیر بوده و مطابق عموماتِ دادخواهی قابل شکایت در دیوان عدالت اداری است . 3- در رویه قضایی دادگستری تصمیمِ کارگروه اماره مجرمیت از نوع قابلِ ردّ محسوب می گردد . 4- تصمیم کارگروه تعیین مصادیق برای مقام قضایی طریقیت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اصل قانونمندی؛ اماره مجرمیت؛ دستور پالایش؛ کارگروه تعیین مصادیق؛ کمیسیون شبه قضایی؛ نظارت پذیری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 692 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 181 |