| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,563,821 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,269,668 |
بررسی مبانی فلسفی تعلیم و تربیت در جزء سی قرآن کریم | ||
| اندیشه های فلسفی و کلامی | ||
| مقاله 9، دوره 2، شماره 4، بهمن 1401 اصل مقاله (2.61 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| امیرحسین سلطانی فلاح* 1؛ محمد باقری دادوکلایی2 | ||
| 1دانشگاه شاهد | ||
| 2دانشگاه فرهنگیان | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر بررسی مبانی فلسفی تعلیم و تربیت در جز سی قرآن کریم میباشد. روش پژوهش حاضر تحلیلی- توصیفی است و با استفاده از شیوه تحلیل محتوا مبانی فلسفی تعلیم و تربیت در آیات جزء ۳۰ قرآن کریم مورد بررسی قرار گرفتهاند. جامعه پژوهش قرآن کریم و نمونه پژوهش حاضر جزء ۳۰ قرآن میباشد. به دلیل حساسیت موضوع تمامی ۳۷ سوره و تک تک آیات مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتهاست. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که سه مبانی هستیشناسی، انسانشناسی و معرفتشناسی به ترتیب با ۴۳، ۲۰۱، ۲۶۵ مورد بیشترین فراوانی را داشتهاند. همچنین بیشترین فراوانی را سوره نازعات با ۴۵ مورد و کمترین فراوانی را سوره اخلاص با ۴ مورد از هر سه مبانی هستی شناسی و معرفتشناسی و هستیشناسی را دارند. در بحث هستیشناسی سوره نبا با فراوانی۲۹ بیشترین مورد و سورههای کافرون و ماعون بدون فراوانی هستی شناسی کمترین مورد را دارا میباشند. در بحث معرفتشناسی نیز سوره بلد با فراوانی ۷ بیشترین مورد و سورههای کوثر، کافرون،نصر،نبا،ناس، مسد، لیل، قریش، قدر، فیل، فلق، غاشیه، عصر، عادیات، ضحی، شمس،زلزله، اعلی و اخلاص بدون فراوانی کمترین مورد را دارند و آخرین مورد که مربوط به انسانشناسی میباشد با توجه به یافتههای پژوهش بیشترین فراوانی را سوره نازعات با ۲۱مورد و سورههای اخلاص، فلق، تکاثر و فیل بدون فراوانی کمترین مورد را دارا میباشند. با توجه با یافتهها میتوان نتیجه گرفت که در جزء ۳۰ قرآن کریم ، بیشتر تاکید بر مسائل هستیشناسی و انسانشناسی علی الخصوص هستی شناسیشناسی میباشد و معرفت شناسی کمترین تاکید بر آن شده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| قرآن کریم؛ جزء سی؛ مبانی فلسفی؛ تعلیم و تربیت | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 169 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 126 |
||