| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,562,388 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,269,263 |
اغوای ضدانقلابی گری دینی به کودکان (مورد مطالعه: انیمیشن روح «Soul») | ||
| فصلنامه علمی گفتمان سیاسی انقلاب اسلامی | ||
| دوره 1، شماره 4، بهمن 1401، صفحه 86-114 اصل مقاله (905.53 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مرتضی عزیزی* 1؛ شهره پیرانی2 | ||
| 1دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
| 2استادیار علوم سیاسی و مطالعات انقلاب اسلامی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| با رشد فناوری، کیفیت ساخت انیمیشنها به موازات روایتهای آنها پیچیدهتر شده است؛ به قدری که شمولیت مخاطبان از کودکان به بزرگسالان گسترش یافته و کشورهای صاحب فناوری به همین جهت تأثیرگذاری محتوایی بیش از گذشته، بدین وسیله برای انتقال پیام به نسلهای مختلف در سراسر جهان استفاده میکنند. طبعاً شناسایی مضامین اصلی و فرعی این انیمیشنها، آسیب و خطری را خاطرنشان خواهد کرد که بایستی در برنامهریزی و توسعه این صنعت متناسب با آرمانها و نیازهای انقلاب اسلامی ایران تدقیق یافته و مورد اهتمام جدی قرار گیرد. مقاله حاضر با هدف بررسی انیمیشن «روح» با رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون قصد دارد که لایه پنهان آن را که در تقابل با مبانی دینی و انقلابی میباشد، هویدا سازد. یافتهها حاکی است که نظام بینالملل با هر عاملی که معیارهای اساسی آنها را دچار تحول کند و باعث عدم تعادل در سیستم بینالملل شود، به عنوان عنصری مخل تلقی و با آن به مقابله برخواهند خاست. این محور در این انیمیشن قابل بررسی بوده که جهانبینی و گرایشهای کودکان را به دلیل تلقین پذیری بالا با رویکردی نرم و تدریجی به سوی مکاتب الحادی غرب سوق دهد تا زمینه گرایش و انتخاب آنها را در بزرگسالی، نهادینه کند. اغوای ضدانقلابیگری دینی در این انیمیشن، با اهداف غرضورزانه غربی با هدف تحول روند تربیت دینی فرزندان قابل ردیابی و شناسایی است درصورتی که در لایه آشکار و وجهه معتبر یک پیام فارغ از سمت وسوی اعتقادی و سیاسی، توانسته مقبولیتی عام یافته و تحسین عموم را برانگیزاند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| انیمیشن؛ انقلابی گری؛ کودکان؛ تربیت دینی؛ روح | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 408 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 107 |
||