تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,456,461 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,471,204 |
هویتهای دوگانه در فضای مجازی و واقعی بر اساس تجارب زیسته نوجوانان؛ تحلیل مضمون | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 13، شماره 2 - شماره پیاپی 50، شهریور 1401، صفحه 47-59 اصل مقاله (235.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بهجت شهابی عنبران1؛ علی جعفری* 2؛ شهناز هاشمی3؛ محمد سلطانی فر4 | ||
1دانشجوی دکتری گروه علوم ارتباطات، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
2دانشیار گروه علوم ارتباطات، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
3دانشیار گروه مشارکت ها و ارتباطات، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، وزارت آموزش و پرورش، تهران، ایران | ||
4دانشیار گروه علوم ارتباطات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
امروزه رسانه ها در فضای مجازی برخلاف رسانه های سنتی پارادایمی را ایجاد کرده اند که مخاطبان با دو جهان واقعی و مجازی روبرو شده اند. هدف پژوهش حاضر شناسایی هویتهای دوگانه در فضای مجازی و واقعی بر اساس تجربه زیسته نوجوانان بود که به روش پژوهش کیفی و با روش تحلیل مضمون انجام گرفت. 16 شرکت کننده (دانشآموز) با استفاده از نمونهگیری هدفمند انتخاب و با استغاده از مصاحبه نیمهساختار یافته مورد مصاحبه قرار گرفتند. نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری دادهها ادامه یافت. دادهها بر اساس فرایند تحلیل مضمون براون و کلارک و با استفاده از نرم افزار MAXQDA تحلیل شد. تحلیل دادهها به 274 کد اولیه در 18 مضمون پایه و 6 مضمون اصلی شامل «هویت خانوادگی»، «هویت دینی»، «هویت فرهنگی»، «هویت ملی»، «هویت قومی» و « هویت جنسیتی» طبقه بندی شدند. نتایج نشان داد که فضای واقعی و مجازی منجر به شکل گیری هویت های متفاوت و بعضاً دوگانه در نوجوانان شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
فضای مجازی؛ فضای واقعی؛ هویت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 194 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 104 |