تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,279 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,911 |
شناخت تأثیر بیهنجاری با تأکید بر سه بُعد (بیمعنایی، بیاعتمادی، بیقدرتی) بر بیتفاوتی اجتماعی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز و تهران شمال در سال تحصیلی 1401- 1400) | ||
مطالعات جامعه شناختی شهری | ||
مقاله 6، دوره 12، شماره 44، آذر 1401، صفحه 169-202 اصل مقاله (726.47 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/uss.2022.699365 | ||
نویسندگان | ||
ندا سیدین1؛ عبدالرضا ادهمی* 2؛ طلیعه خادمیان3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه جامعه شناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران(نویسنده مسؤول) | ||
3استادیار گروه جامعه شناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در مطالعات اجتماعی از مفهومی چون بیتفاوتی به عنوان یکی از آسیبهای مهم در روابط انسانی، مانعی برای رسیدن به توسعه و از عوارض شهرنشینی در عصر جدید یاد شده است و بروز چنین پدیدهای به ویژه در نسل جوان دانشگاهی مسألهای است که میتواند به پویایی و نشاط جامعه صدمه وارد کند. از این رو بررسی این مسأله در یک منطقه یا شهر میتواند به روشن شدن آن کمک کند و از اینرو از اهمیت ویژهای برخوردار است. هدف این پژوهش شناخت تأثیر بیهنجاری با تأکید بر سه بُعد (بیمعنایی، بیاعتمادی و بیقدرتی) بر بیتفاوتی اجتماعی است. جامعه مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز و تهران شمال است. روش مورد استفاده پیمایش و ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محققساخته است. یافتهها نشان دادند که؛ میزان بیمعنایی با مقدار همبستگی (267/0=r)، بیاعتمادی با مقدار همبستگی (245/0=r) و بیقدرتی با مقدار همبستگی (397/0=r) است و با توجه به نتایج همبستگی میان متغیرهای تحقیق مشاهده شد که رابطة مثبت و معناداری بین ابعاد سهگانه بیهنجاری اجتماعی با بیتفاوتی اجتماعی دانشجویان وجود دارد. به عبارت دیگر، هرچه میزان ابعاد سهگانه بیهنجاری اجتماعی بالاتر باشد، بیتفاوتی اجتماعی دانشجویان افزایش مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
بیهنجاری؛ بیمعنایی؛ بیاعتمادی؛ بیقدرتی؛ بیتفاوتی اجتماعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 131 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 96 |