تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,329 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,942 |
بررسی مؤلفههای تربیت درونی در مثنوی مولوی | ||
پژوهشنامه ادبیات تعلیمی | ||
مقاله 3، دوره 14، شماره 55، آذر 1401، صفحه 49-76 اصل مقاله (991.93 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/pars.2022.699411 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه سلطانی* 1؛ حجت اله امیدعلی2 | ||
1استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اراک (نویسنده مسؤول) | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اراک | ||
چکیده | ||
«تربیت درونی» یا «اکتشافی» مبتنی بر فطرت آدمی است و یکی از نابترین شیوههای تربیتی است که در دورة معاصر بسیار به آن توجه شده است؛ روانشناسان جدید تربیتی این روش را یکی از مؤثرترین شیوههای تربیتی به شمار میآورند. عارفان پهنۀ ادب فارسی نیز توجه ویژهای بر تربیتِ مبتنی بر فطرت داشتهاند. مولوی در مثنوی معنوی، به اصل «تربیت» توجه ویژهای دارد. تربیت در مثنوی ازجمله مفاهیمی است که مولانا برای نهادینهکردن آن در وجود انسانها ـ در کنار اموری مانند خدا، معرفت، سیروسلوک، اعمال عبادی ـ به درونیشدن آن نظر داشته است. این مقاله با هدف بررسی ابعاد تربیت درونی در مثنوی مولوی، درپی پاسخ به این پرسش است: مهمترین مؤلفههای تربیت درونی ـ که اندیشمندان و روانشناسانِ امر تعلیم و تربیت نیز به آن تأکید داشتهاند ـ در مثنوی معنوی کدام است؟ بدینمنظور نگارندگان بهروش توصیفی ـ تحلیلی، مؤلفههای تربیت درونی را در شش دفتر مثنوی مولوی تحلیل و بررسی کردهاند. با توجه به دستاورد پژوهش، تأکید بر زبانِ عمل، تدریجیبودن امر تربیت، تقلیدنکردن، ثروت محرومیّت، حذفکردن بهجای ارائهکردن، عادتستیزی و توجه به تمایزهای فردی از مهمترین مؤلفههای تربیت درونی در مثنوی است که جزئیات و مباحث مربوط به آن در محورهایی جداگانه تحلیل و بررسی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت درونی؛ تربیت؛ مولوی؛ مثنوی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 228 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 133 |