تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,355 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,907 |
نقش آموزش مهارتهای حل مسأله بر خود تعیین گری و شکوفایی در بین دانشجویان زن دانشگاه آزاد اسلامی | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 11، شماره 4 - شماره پیاپی 44، اسفند 1399 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم فیض بخش واقف1؛ سلیمان کابینی مقدم* 2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی غیردولتی مهر آستان، آستانه اشرفیه، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش آموزش مهارتهای حل مسأله بر خود تعیینگری و شکوفایی در بین دانشجویان زن دانشگاه آزاد اسلامی شهر قدس تهران بود. این پژوهش به روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان زن کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی شهر قدس تهران در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 71 نفر بود که از بین آنها تعداد 30 نفر داوطلب واجد شرایط به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در 2 گروه (آزمایش و کنترل) تقسیم شدند. برای جمعآوری دادههای مورد نیاز در مراحل پیشآزمون و پسآزمون از پرسشنامههای خود تعیینگری لاگاردیا و همکاران (2000) و شکوفایی سلیمانی و همکاران (1394) استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه (هر جلسه 60 دقیقه) و به مدت 5 هفته تحت مداخله آموزشی مهارتهای حل مسأله دزوریلا و گلدفرید (1971) قرار گرفت. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس و بوسیله نرمافزارSPSS24 تجزیه و تحلیل شد. سطح معنیداری برای همه آزمونها 05/0 لحاظ گردید. نتایج نشان داد آموزش حل مسأله گروهی در مرحله پسآزمون باعث افزایش نمره خود تعیینگری (001/0>P) و شکوفایی (001/0>P) دانشجویان در گروه آزمایش شد. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجهگیری کرد که مسؤولان و برنامه-ریزان سازمان دانشگاه آزاد اسلامی برای افزایش میزان خود تعیینگری و شکوفایی دانشجویان میتوانند از آموزش مهارت-های حل مسأله استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای حل مسأله؛ خود تعیین گری؛ شکوفایی؛ دانشجویان زن | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 287 |