تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,550,889 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,704,104 |
اثربخشی آموزش برنامه مشارکت خانه- مدرسه بر عملکرد تحصیلی و اختلالات رفتاری در دانشآموزان دارای اختلال نقص-توجه/ بیشفعالی | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 بهمن 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2022.1949391.3319 | ||
نویسندگان | ||
شهروز نعمتی* 1؛ رحیم بدری گرگری2؛ نیلوفر برومندزاده3 | ||
1University of Tabriz | ||
2دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی | ||
3دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز. تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مطالعه اثرات آموزش برنامه مشارکت خانه- مدرسه بر عملکرد تحصیلی و اختلالات رفتاری در دانشآموزان دارای اختلال نقص-توجه و بیشفعالی بود. طرح پژوهش، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی پژوهش شامل تمامی والدین، معلمان و دانشآموزان دارای اختلال نقص توجه/بیشفعالی پایهی پنجم و ششم ابتدایی مدارس ناحیه 2 شهر تبریز در سال تحصیلی 1401ــ1400 بود که تعداد 30 نفر از آنها با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. از مقیاسهای عملکرد تحصیلی درتاج(1383) و اختلالات رفتاری راتر(1964) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. برنامه آموزشی مشارکت خانه- مدرسه در نه جلسه برای والدین و معلمان برگزار شد. تحلیل کواریانس چندمتغیره نشان داد که در عملکرد تحصیلی و اختلالات رفتاری در گروه آزمایش تغییر معناداری تحت تأثیر مداخله برنامه مشارکت خانه- مدرسه به وجود آمده است(05/0>p). بهواسطه اثربخش بودن برنامه آموزشی مشارکت خانه-مدرسه، طراحی و اجرای این برنامه برای سایر گروههای نارساییهای تحولی، معلمان و والدین آنها پیشنهاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلالات رفتاری؛ دانشآموزان دارای اختلال نقص-توجه/ بیش فعالی؛ عملکرد تحصیلی؛ مشارکت خانه- مدرسه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 464 |