| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,629,512 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,301,243 |
طراحی مدل الزام سازمانی در سازمان بنادر و دریانوردی ایران | ||
| فصلنامه منابع انسانی تحول آفرین | ||
| دوره 1، شماره 4، بهمن 1401، صفحه 85-98 اصل مقاله (689.98 K) | ||
| نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| وحید پورشهابی* 1؛ حمیدرضا خدادادی دیدانی2 | ||
| 1استادیار گروه مدیریت، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران. | ||
| 2دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، ایران. | ||
| چکیده | ||
| زمینه و هدف: هدف این پژوهش طراحی مدل الزام سازمانی در کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی ایران به روش داده بنیاد میباشد. روش بررسی: روش پژوهش حاضر کیفی و برای کشف مفاهیم و رابطهها در دادههای خام گردآوری شده حاصل از انجام مصاحبه با خبرگان است. استراتژی پژوهش، داده بنیاد بود و بر طبق نظریه استراوس و کوربین به عنوان یک رویکرد پژوهش کیفی استفاده شد. روش گردآوری دادههای تحقیق از نوع پیمایشی–مقطعی است. منطق انتخاب اعضای نمونه، مبتنی بر نمونهگیری نظری و سپس گلوله برفی بوده است. یافتهها: یافتههای محوری پژوهش در شش مجموعه اصلی به عنوان ابعاد الگوی پارادایمی الزام سازمانی کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی و در قالب مدل مفهومی پژوهش ارائه شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که الزام سازمانی در بین کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی ایران تأثیر دارد. این مهم در قالب «غنیسازی شغلی» ؛ «افزایش اثربخشی و کارایی»؛ «افزایش ایمنی و بهداشت کاری»؛ «ارتقای انگیزش کاری کارکنان»؛ «قانون گرایی» ؛ «مشارکت در تصمیم گیری سازمانی»؛ «امنیت شغلی» و«ایجاد فرصت پیشرفت» نمود پیدا میکند. نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاکی از آن است که در صورت افزایش تعامل بین مدیران و کارکنان یک اعتماد کامل بین افراد و سازمان حاکم میشود، که شایعه پراکنی، سیاسی کاری و کم کاری کاهش مییابد؛ انرژی و انگیزه کارکنان به منظور افزایش عملکرد بالا میرود و کارکنان با تعهد بیشتری برای تحقق اهداف سازمانی تلاش میکنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| الزام سازمانی؛ فرهنگ سازمانی؛ انگیزه کارکنان؛ سازمان بنادر و دریانوردی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 180 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 122 |
||