تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,520 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,325 |
تأثیر هوش معنوی و هوش هیجانی بر توانمندی معلمان مدارس ابتدایی منطقه 11 تهران | ||
فصلنامه تحقیقات روانشناختی | ||
دوره 14، شماره 40، شهریور 1401، صفحه 76-86 اصل مقاله (419.91 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسنده | ||
زهرا محمدی ثانی* | ||
تعریف نشده | ||
چکیده | ||
هوش معنوی و هوش هیجانی دو مؤلفه مهم هستند که بر فعالیت انسان بسیار مؤثر میباشند. هوش معنوی باعث انعطافپذیری در رفتار، خودآگاهی و بینش فرد به زندگی و هدفمندی آن میشود. هوش هیجانی نیز سبب نظارت انسان بر احساسات و هیجانات خود، تفکیک و تشخیص آنها و استفاده از این اطلاعات به عنوان راهنمای تفکر و رفتار میشود. در این میان توانمندسازی نیز یکی از تکنیکهای بسیار مهم در راستای افزایش بهرهوری کارکنان و استفاده بهینه از ظرفیت و تواناییهای آنها در راستای اهداف سازمانی است. این پژوهش با هدف ارتباط میان هوش معنوی و هوش هیجانی با توانمندسازی معلمان منطقه 11 آموزش و پرورش شهر تهران ارتباط انجام شده است. این پژوهش توصیفی-کمی است و برای انجام آن از سه پرسشنامه هوش معنوی کینگ، هوش هیجانی وانگ و لاو و توانمندسازی اسپریتزر استفاده شده و تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که هوش هیجانی با توانمندسازی معلمان منطقه 11 آموزش و پرورش شهر تهران در ارتباط است (0.027 =P-Value) در حالی که میان هوش معنوی و توانمندسازی معلمان منطقه 11 آموزش و پرورش شهر تهران رابطه معناداری مشاهده نمیشود (0.793 =P-Value). | ||
کلیدواژهها | ||
هوش معنوی؛ هوش هیجانی؛ توانمندسازی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 377 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 183 |