تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,364 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,974 |
طراحی مدل رهبری تجاریسازی دانش و بررسی تاثیرآن بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
دوره 23، شماره 4 - شماره پیاپی 90، اسفند 1401، صفحه 68-83 اصل مقاله (1.24 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2021.1910850.2648 | ||
نویسندگان | ||
نبی مصطفی زاده1؛ جواد کیهان* 2؛ محمد حسنی3؛ مریم سامری2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ارومیه، ایران. | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ارومیه، ایران. | ||
3دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ارومیه، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، طراحی مدلرهبری تجاریسازی دانش و بررسی تاثیر آن بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان دردانشگاه آزاد اسلامی تبریز بود. طرح پژوهش از نوع آمیخته(کیفی-کمی) است. در مرحله کیفی جامعه آماری شامل تمامی مدیران و اعضای هیات علمی در دانشگاه آزاد تبریزبودند که21 نفر ازآنها، به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب، و پس از مصاحبه نیمه ساختارمند و به روش تحلیل محتوا و کدگذاری، مدل رهبری تجاریسازی دانش طراحی گردید. مدل مذکور، شامل پنج بعد عوامل مدیریتی، ظرفیت سازمانی، ظرفیت پژوهش، استراتژیهای رقابتی وهوشتجاری میباشد. در مرحله پیمایش جامعه آماری، 919نفراز کارکنان دانشگاه بود که از طریق نمونهگیری تصادفی،180 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شدند. جهت گردآوری اطلاعات، از پرسشنامه محققساخته رهبری تجاریسازی دانش ونیزاز پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی که ترکیبی از سوالات استاندارد,1995) Mihra & (Spreitzerو محقق ساخته میباشد، استفاده گردیده است. روایی پرسشنامه توسط متخصصان تایید شد. پایایی نیز با آزمون الفای کرونباخ تعیین شدکه در همه متغیرها بالای 7/. بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل یافتهها در بخش کیفی از نظریه زمینهای، و در بخش کمی از رو ش تحلیلعاملی و مدلیابیساختاری استفاده گردیده است. نتایج تحقیق نشان داد که رهبری تجاریسازی دانش دارای پنج بعد اصلی است و برتوانمندسازی روانشناختی کارکنان دانشگاه تاثیر مثبت و معنادار، دارد( 01/.p=). بر این اساس، دستیابی دانشگاه آزاد تبریز به مدل یادشده، علاوه براینکه تحقق اهداف تجاریسازی دانش را در این دانشگاه امکانپذیر میسازد؛ موجب توانمندسازی کارکنان دانشگاه نیز میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری تجاریسازی دانش؛ توانمندسازی روانشناختی | ||
مراجع | ||
Avolio, B. J, Zhu, W., Koh, W. & Bhatia, P.(2004), Transformational leadership and organizational commitment: mediating role of psychological empowerment and moderating role of structural distance. Journal of Organizational Behavior, 25: 951968.
Brown, M. E., Trevi?o, L. K., & Harrison, D. A. (2005). Ethical leadership: A social learning perspective for construct development and testing. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 97, 117-134. doi:10.1016/j.obhdp. 2005.03.002.
Crossman, J. (2010). “Leadership in secular organizational contexts and its relation to transformational, servant and environmental leadership”. Leadership & Organization Development Journal, 31(7), pp: 191-217
Denise Keltner, B. (2000)."An examination of the relationship between employee empowerment and organizational commitment”. Management Psychology Sociology, 23(8), pp: 10-23.
Droudi, H., & Farah, B. (2016). The Relationship between Employee Psychological Empowerment and the Tendency to Leave Professional Services Considering the Mediating Role of Perceived Organizational Support and Exchange Leadership Style (Leader-Member) and Organizational Trust Modulation, Third International Conference on Management, Accounting, Economics and Humanities, Norway, Norwegian Research Institute of Science and Technology. [In Persian]
Dimitriades, Z.S.(2005). Employee empowerment in the Greek context: A constructive replication. Paper presented at the 8th Bi-annual Conference of the International Society for the Study of Work and Organizational Values (ISSWOV), Warsaw, Poland. Proceedings, CD-ROM.
Eisler, David, 2005 the next Level in Employee Empowerment Quality Progress, research Library core. Vol. 38. No. 6. pp. 48-52
Ergeneli, A., Ari, G. S., Metin, S. (2007). “Psychological empowerment and its relationship to trust in immediate managers”. Journal of Business Research, 60, pp: 41-52.
Fatehi, R. (2016). A Study of the Role of Management Trust on Leader-Member Relationship with Psychological Empowerment of Mashhad Municipality Information Technology Organization Employees, International Conference on New Management in Horizon 1404, Tehran Islamic State Research Institute, Islamic Azad University, East Tehran Branch. [In Persian]
Farahani, A; Ajam, Q; Azizian, K; Nasrin., & sraj, S.(1390). Relationship between psychological factors of empowerment and organizational entrepreneurship of employees of the General Department of Physical Education of Khorasan Razavi Province. Journal of Sports Management, No. 8, pp. 55-41. [In Persian]
Freeman, G. T. (2011). “Spirituality and servant leadership: A conceptual model and research proposal”. Emerging Leadership Journeys, 4(1), pp: 321-333
Jedi, E.(2009).Investigating the Relationship between Teacher Empowerment and Organizational Commitment, Professional Commitment and Organizational Citizenship Behavior of Teachers in Tabriz District 1 Schools, M.Sc. Thesis in the Faculty of Humanities, Urmia University. [In Persian]
Hashemnia, S; Emadzadeh, M; Samadi, S., & Sakti, P. "Commercialization Methods in Higher Education and Its Challenges, Higher Education of Iran, Fall 2009; 2 (2 (6 in a row)): 35. [In Persian]
Ganji, F; Ayatollah, K., & Rahmatollah K. R. (2016). Identifying and Evaluating the Factors Affecting the Psychological Empowerment of Mahshahr Health Network Employees Study, Fourth Scientific-Research Conference on Educational Sciences and Psychology, Social and Cultural Harms of Iran, Tehran, Science Development and Promotion Association. Basic techniques. [In Persian]
Greenleaf, R. K. (1977). Servant leadership: A journey into the nature of legitimate power and greatness. New York, NY: Paulist Press
Goudarzvand, M., Farjadi Nezhad, Z. (2012). “The effect of spiritual leadership and other elements on employee’s empowerment of Iran bank”. Journal of Business Management, 6(28), pp: 8420-8434
Kaske, S; Pardakhtchi, M. H; Sabbaghian, Z; Tawfiqi, J., & airamanesh, M. (2013). "Developing a model for leading universities with an approach based on data theory" PhD Thesis, Tehran Shahid Beheshti Universianty. [In Persian]
Khaksar, M., & Khaghani, Mndustrial Group. Quarterly Journal of Industrial Management, Faculty of Hu., & Zarei, A. (2013) Investigating the Relationship between Strategic Thinking and Organizational Innovation (Case Study: Companies under Safflower I manities, Year 8, No. 26, pp. 49-62. [In Persian]
Koberg, C. S, Boss, R. W, Senjem, J. C, Goodman, E. A. (1999). "Antecedentsand outcomes of empowerment: Empirical evidence from the health careindustry", Group & Organization Management, 24, pg. 71-91.
Laverack, G. 2003, Building capable communities: Experiences in a Rural Fijian Context Health promotion International, Vol. 18. No. 2, England
Mir Aghaei, S. M. (1386). Investigating the level of employee capability and its relationship with organizational factors, Master Thesis, University of Isfahan. [In Persian]
Mayfield, J., Mayfield, M. (2002). “Leader communication strategies criticalpaths to improving employee commitment”. American Business Review, 20(2), pp: 901-924
Niazi, M., & Carkonan Nasrabadi, M. (2008). Empowerment based on human capital strategy, Tadbir Magazine, No.203. [In Persian]
Naveh ebrahim, A. (1993). "Workshops on a method for human resource development, case study" Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, First Year, No. 3, pp. 11-87. [In Persian]
Rezaei, D. M., & Farhid, F. (1389). The Impact of Management Strategies on the Psychological Empowerment of Tax Employees in Guilan Province, Researcher (Management), Winter; 7 (20): pp.109-127
Spreitzer, G. (1996). “Social structural characteristics of psychological empowerment”. Academy of Management Journal, 39(2), pp: 483-504
Strauss, A., & Juliet, C. (2008). "Principles and methods of qualitative research, basic theory of procedures and methods, translated by Buick Mohammadi, Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies. [In Persian]
Spreitzer, Gretchen M. (1995) “Psychological Empowerment in the Workplace: Dimensions, Measurement and Validation”; The Academy of Management Journal, Vol. 38 No. 5
Thomas, K. W., Velthouse, B. A.(1990). “Cognitive elements of empowerment: an interpretive model of intrinsic task motivation”. The Academy of Management Review, 15(4), pp: 666–681
Vankooi, M; Mahmoud, B., & Melikeh Seljuqi, Z. (2007). Determining the Relationship between Management Styles and the Duties of Managers of Kerman University of Medical Sciences, Journal of Health Management, Volume 10, Number 29. [In Persian]
Valehizadeh, S. (2010). A Study of Employees' Empowerment Level and Its Relationship with Manpower Productivity, M.Sc. Thesis, Islamic Azad University, Khorasgan Branch. [In Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 109 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 85 |