تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,521 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,325 |
تاثیر واقعیت درمانی گروهی بر اعتماد به نفس و اضطراب دانشآموزان دارای هراس اجتماعی | ||
روان پژوهی و مطالعات علوم رفتاری | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 1، فروردین 1402 اصل مقاله (892.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/psych.2023.699925 | ||
نویسنده | ||
منصوره پورجانب اللهی* | ||
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد میبد، یزد، ایران | ||
چکیده | ||
هراس اجتماعی یکی از اختلالات بسیار ناتوانکنندهاست که میتواند بسیاری از جنبههای زندگی فرد را مختل سازد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر واقعیت درمانی گروهی بر اعتماد به نفس و اضطراب دانشآموزان دارای هراس اجتماعی بود. این مطالعه از نوع پژوهشهای نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون و گروه کنترل بود که در جامعه پژوهش دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهرستان میبد در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ انجام گرفت، جهت نمونه-گیری در پژوهش حاضر تعداد ۲۶ نفر به شیوه در دسترس انتخاب و در دو گروه ۱۳ نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامههای اعتماد نفس روزنبرگ و اضطراب بک پاسخ دادند. گروه آزمایش آموزش واقعیت درمانی را در ۱۲ جلسه یک ساعته و هر هفته دوبار دریافت کردند، در حالی که گروه گواه در طول این مدت آموزشی را دریافت نکردند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری و نرمافزار spss26 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که واقعیت درمانی گروهی بر اعتماد به نفس و اضطراب دانشآموزان دارای هراس اجتماعی موثر بوده و آن را بهبود بخشیده است (۰۰۱/۰>P). با توجه به یافته های پژوهش، میتوان بیان نمود که واقعیت درمانی روش موثری بر افزایش اعتماد به نفس و کاهش اضطراب دانشآموزان می باشد و میتواند در مدارس مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
واقعیت درمانی؛ اعتماد به نفس؛ اضطراب؛ دانشآموز | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 696 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 384 |