تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,506 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,312 |
تبیین وفاداری سازمانی مبتنی بر کرامت انسانی با میانجیگری عزت نفس | ||
مطالعات جامعه شناسی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 اسفند 1401 | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jss.2023.1976748.1531 | ||
نویسندگان | ||
بهنام طالبی* 1؛ یوسف برزگری2؛ صادق ملکی آوارسین3 | ||
1استادیار، گروه مدیریت آموزشی ، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران ( نویسنده مسئول ) btalebi@iaut.ac.ir | ||
2دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی ، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز ، ایران | ||
3دانشیار، گروه مدیریت آموزشی ، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: تحقیق حاضر با هدف تبیین وفاداری سازمانی مبتنی بر کرامت انسانی با میانجیگری عزت نفس کارکنان زندانهای آذربایجانشرقی در سال 1399 انجام شد. روش بررسی: روش تحقیق پیمایشی از نوع همبستگی و تحلیلی بود. جامعه آماری شامل کارکنان اداره کل زندانها به تعداد 330 نفر بود که 153 نفر پس از شناسایی پرسشنامه های مخدوش؛ به روش نمونه گیری نسبتی با فرمول کوکران انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه های استاندارد شده وفاداری سازمانی رابینز(1)، کرامت انسانی فروتنی و بحرانی(2) برگرفته از مدل نژاد سلیم(3)، عزت نفس روزنبرگ(4) و اسناد علّی سلیگمن و همکاران(5) با اعتبار محتوایی و پایایی هر یک بالای 7/0 بدست آمد و مورد تایید انجام شد. یافته ها: نتایج حاصل از نرم افزار spss و تحلیل مسیر نشان داد؛ کرامت انسانی با واسطه ی عزت نفس و اسناد علّی مثبت و منفی در تبیین وفاداری سازمانی نقش دارند(05/0>p). نتیجه گیری: عوامل مدیریتی و سازمانی در کنار عوامل شخصیتی کارکنان می توانند در وفاداری سازمانی تاثیر مثبتی بگذارند. | ||
کلیدواژهها | ||
وفاداری سازمانی؛ کرامت انسانی؛ عزت نفس | ||
مراجع | ||
ابطحی، سیدحسین و بابک، کاظمی. (1383). بهرهوری. تهران: موسسه مطالعات پژوهشهای بازرگانی، ویرایش دوم.
الله وردی، مصطفی.، فرح آبادی، سیدمحمد احسان و حانیه السادات، سجادی. (1389). اولویت بندی عوامل مؤثر بر بهره وری منابع انسانی از دیدگاه مدیران میانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. فصلنامه بیمارستان ارگان رسمی انجمن علمی اداره امور بیمارستان های ایران، سال 9، شماره های 3 و 4، پائیز و زمستان 1389، شماره مسلسل 35. صص: 85-77.
تابان، محمد.، هاشمی، مهدی و امید، محمودیان. (1395). متغیرهای مرتبط با ارتقای بهرهوری نیروی انسانی در شعب تأمین اجتماعی شرق تهران بزرگ. محله راه اجتماعی، شماره 63، زمستان 1395. صص: 64-46.
خداوردی، علی اصغر. (1383). بررسی و مقایسة اسنادهای علّی در دانشجویان دختر و پسر ورزشکار و غیرورزشکار پس از موفقیت و شکست. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران . صص: 40-36.
رزمجو، مجتبی. (1396). بررسی سهم نسبی عزت نفس کارکنان در تبیین تغییرات اثربخشی سازمانی و اولویت بندی آنها. فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری، دوره 3، شماره 1، بهار 1396. صص: 155-147.
رئیسی، عباس.، پوراعتمادی، مسعود و هادی، جعفریان. (1392). بررسی رابطه عزت نفس و رفتار شهروندی سازمانی (مطالعه موردی کارکنان فرماندهی انتظامی بوشهر). فصلنامه علمی- تخصصی دانش انتظامی بوشهر، شماره 15، دوره 4، زمستان 1392. صص: 67-49.
ساعتچی، محمود. (1372). سبب شناسی رفتار مدیران و کارکنان تحت نظارت آنان از دیدگاه نظریه اسناد. مدیریت دولتی، دوره جدید، شماره 21. صص: 41-25.
سعیدی کیا، محمدحسن. (1394). بررسی رابطه عزت نفس مدیران بر رضایت شغلی کارکنان دیوان محاسبات استان هرمزگان. کنفرانس بین المللی مدیریت و اقتصاد در قرن 21، اسفند 1394.
سیدنقوی، میرعلی.، واعظی، رضا.، قربانی زاده، وجه الله و محمد، افکانه. (1396). الگوی تعالی منابع انسانی در سازمان های دولتی ایران. فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت سازمان های دولتی، دوره 6، شماره 2، بهار 1397. صص: 26-11.
شاملو، سعید. (1390). مکتب ها و نظریه ها در روانشناسی شخصیت. تهران: انتشارات رشد.
شکارلو، حامد.، محمودیفر، یوسف.، عبداللهپور، محمد و شیخ شرفی، اسماعیل. (1393). رابطه بین مدیریت بر مبنای کرامت انسانی و بهره وری سرمایه انسانی در شرکت مخابرات آذربایجان غربی. اولین کنفرانس بین المللی اقتصاد، مدیریت، حسابداری و علوم اجتماعی، 1393.
شمس اسفندآباد، حسن. (1384). روانشناسی تفاوتهای فردی. تهران: انتشارات سمت، صص: 110-109.
شهابی نیا، سعید.، بالایی، مجید و علی، لاهوتیان. (1395). ارزیابی میزان بهرهوری نیروی انسانی (مدل آچیو) مطالعه موردی: یکی از شرکت های دولتی همدان.
طهزاده، مسعود. (1392). وفاداری سازمانی. نشریه موج، سال پنجم، شماره 6 و 7.
عباسی، علیرضا. (1393). ارتقاء بهرهوری منابع انسانی بر مبنای مدل ACHIEVE: با بررسی نقش و تأثیر عزت نفس سازمانی. اولین کنفرانس بین المللی ابزار و تکنیکهای مدیریت، 1393.
فروتنی، زهرا و عطیه، بحرانی. (1396). تحلیل رابطه کرامت انسانی با فرهنگ سازمانی.، دوفصلنامه علمی- تخصصی اسلام و مدیریت، س 6، ش 11، بهار و تابستان 1396. صص: 21-1.
فلسفی، علی.، معمارزاده طهران، غلامرضا.، موسی خانی، محمد و سید مهدی، الوانی. (1395). ارائه الگوی کرامت انسانی کارکنان در اسلام. فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت اسلامی، سال 24، شماره 4، زمستان 1395. صص: 74-43.
قلی پور، امیر عباس.، شهبازی، مهدی و باقرزاده، فضل الله. (1392). بررسی اسنادهای علّی ورزشکاران نخبه و زیر نخبة ورزشکاران مرد ورزش های انفرادی (ازدیدگاه ورزشکاران و مربیان). رشد و یادگیری حرکتی _ ورزشی _ تابستان، دوره6، شماره2، صص182-161.
قلیچ لی، بهروز. (1386). تعالی منابع انسانی. تهران: مؤسسه مطالعات بهره وری و منابع انسانی، انتشارات سرآمد.
کریمی، یوسف. (1384). روانشناسی اجتماعی. تهران: انتشارات ارسباران، چاپ چهاردهم، صص: 309-308.
کریمی شهابی، اسداله.، معمارزاده، غلامرضا.، الوانی، سیدمهدی و محمود، مدیری. (1395). طراحی مدل بهرهوری سازمان های دولتی ایران. مدیریت بهرهوری، سال 10، شماره 37، تابستان 1395. صص: 27-7.
کیانی، ندا و رضا، رادفر. (1394). شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر بهرهوری سازمان با استفاده از مدل دیماتل. مدیریت بهرهوری، سال 9، شماره 35، زمستان 1394. صص: 130-111.
لیبونس، آرنولد. (1391). آشنایی با روانشناسی ورزشی. ترجمة: محمد خبیری و محسن پورمنتی، انتشارات حتمی، تهران، صص: 35-33.
محمدی پورنجیب، پروین و رضا علیپور. (۱۳۹۶). بررسی رابطه بین عزت نفس کارکنان و اثربخشی آنها با توجه به نقش تعدیلگر ویژگیهای شخصیتی در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کرمان. دومین کنگره بین المللی علوم انسانی، مطالعات فرهنگی، تهران، مرکز توانمندسازی مهارتهای فرهنگی و اجتماعی جامعه، https://www.civilica.com/Paper-CPCONF02-CPCONF02_204.html
معمارزاده طهران، غلام رضا.، موسی خانی، محمد.، الوانی، سید مهدی و علی، فلسفی.(1394). ارائه الگوی کرامت انسانی کارکنان در سازمانهای دولتی ایران(مورد مطلعه: یکی از یگان های نیروی زمینی مستقر در شهرستان ویژه مراغه).، فصلنامه مدیریت نظامی، شماره60، سال15، صص: 76-34.
مفتاح، سیمین. (1381). رابطه کمرویی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوم راهنمایی شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران.
مک کولی، جان؛ دبرلی، ژوآنی، و فیل، جانسون. (1389). نظریههای سازمان: نگاهها و چالشها. جلد 1، ترجمه: حسن دانایی فرد و سید حسین کاظمی، تهران: دانشگاه امام صادق(ع).
منصوری، سیروس. (1390). بررسی عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی در کارخانجات محصولات کشاورزی استان آذربایجان شرقی. پایان نامه کارشناسی ارشد.
میلانی فر، بهروز. (1382). بهداشت روانی. چاپ هشتم، تهران: نشر قومس.
نژادسلیم، عادل. (1388). کرامت انسانی و سازمان. انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران، چاپ سوم.
نژادسلیم، عادل. (1386). کرامت انسانی و سازمان. تهران: مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
Alizadegani, F Fitriana Zaini, M; Delavari, Gh. (2014). Stress Free and High Self-Esteem: Approaches of Motivation towards Teachers and School Students, 4th World Conference on Psychology, Counseling and Guidance, Procedia - Social and Behavioral Sciences114: 711 – 714. Antonova, E. (2016). Occupational stress, job satisfaction, and employee loyalty in hospitality industry: a comparative case study of two hotels in Russia., Master Thesis submitted in fulfillment of the Degree Master of Science in International Tourism, Submitted to Dr. Florian Aubke, 1111525 Vienna, 8th of June, 2016. Atkinson, R.D. & McKay, A. (2007). Digital Prosperity: Understanding the Economic Benefits of the Information Technology Revolution, Washington, DC: Information Technology and Innovation Foundation. Beltrán-Martín, L. & Bou-Llusar, J. C. (2018). Examining the intermediate role of employee abilities, motivation and opportunities to participate in the relationship between HR bundles and employee performance, BRQ Business Research Quarterly, Volume 21, Issue 2, 2018, Pages 99-110. Burnet , S.& Wright ,K. (2002).The relationship between connectednees with family and self-steem in university students. Department of Sociology, Furnam University. Figurska, I. (2017). Dignity management as a new approach to human resources management., Human Resources Management & Ergonomics, Vol. 5, No. 2. Pp: 23-37.s Gardner, D & Pierce, J. L. (2004). The Effect of Pay Level on Organization-based Self-esteem and Performance: A Field Study, Journal of Occupational and Organizational Psychology, 77: 307-322. Horngren, C. T., Foster, & Datar, (2006). Cost accounting: A managerial emphasis, New Jersey: Prentice-Hall, USA. Lee, J. & Feccei, R. (2007). Perceived Organizational Support and Effective Commitment: The Mediating Role of Organizational-based Self-esteem in Context of Job in Security, Journal of Organizational Behavior, 28: 661. Mayer, B. W., Fraccastoro, K. & Mcnary, L. D. (2007). The relationship among organizational based self-esteem and various factors motivating volunteers, Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 36(2), pp: 327-340. Mohr, W. K. (2003). Johnson's psychiatric- mental health nursing. 5th ed. USA: Lippincott. Olusanya, S. O., Awotungase, S, A., & Ohadebere E. C. (2012). Effective Planning and Organisational Productivity: (A Case Study of Sterling Bank Nigeria Plc), IOSR Journal of Humanities and Social Science (JHSS), 5(5) 31-39. O`Mathuna, D. P. (2013). Human dignity and the ethics of human echancement, Trans- Humanities, Ewha Institute for the Humanities, Vol. 6, No. 1: 99-120. Parandeh, A. (2016). "Nurses’ human dignity in education and practice: An integrated literature review." Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research 21(1): 1-8. Pierce, J. L., Gardner, D. G., Cummings. L. L. & Dunham. R. B. (1989). Organization-based selfesteem: construct definition, measurement and validation. Academy of management journal, 32, pp: 622-648. Seligman, M.E., Abramson, L.Y., Semmel, A., Von Baeyer, C. (1979). Depressive attributional style. Journal of Abnormal psychology., 88(3):7-242. Shihan, Elin. (1964). "Self-esteem". Translated by Mahdi Ganji, Tehran: Virayesh Publication Smedema SM, Catalano D, Ebener DJ. (2010)."The relationship of coping, selfworth, and subjective well-ceing: A structural equation model". Rehabil Couns Bull; 53(3):131-42. Terry, D. (1994). Determinants of coping the role of stable and situational factor. Journal of personality and social psychology, 66. pp:895-910.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 299 |