تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,226 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,889 |
تحلیل وضعیت مصرف رسانههای نوین در میان زنان شهر تهران (مورد مطالعه: میزان و نوع استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی) | ||
زن و مطالعات خانواده | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 اسفند 1401 | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jwsf.2023.1968096.1744 | ||
نویسندگان | ||
اکرم بوربور1؛ سمیه تاجیک اسماعیلی* 2 | ||
1کارشناس ارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2عضو هیئت علمی گروه ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران.(نویسنده مسئول) So.Tajik@iau.ac.ir | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تحلیل مصرف شبکههای اجتماعی مجازی در میان زنان شهر تهران، مقایسه چگونگی واستفاده هدفمند از شبکههای اجتماعی مجازی و رتبهبندی زیرشاخصهای نوع استفاده از این شبکهها اجرا شده است. روش پژوهش توصیفی، جامعه آماری پژوهش شامل تمامی زنان ساکن شهر تهران و تعداد نمونه 303 نفر است که از طریق google form به پرسشنامههای پژوهش پاسخ دادهاند. یافتههای پژوهش نشان داد به ترتیب اینستاگرام(بامیانگین 19/3)و تلگرام(بامیانگین 53/2)،وضعیت نسبتا بهتری از توئیتر( با میانگین 96/1 )و فیسبوک با (میانگین 42/1 ) داشتهاند. نتایج همچنین نشان داد که زنان تهرانی بیشتر جهت دریافت اطلاعات و کسب آگاهی، از تلگرام استفاده میکنند و از نظر تولید محتوا در سطح ضعیفی قرار دارند. زنان بیشتر جهت دریافت آموزشهای گوناگون از صفحات اینستاگرام، و بیشتر از تجربیات شخصی دیگران در توئیتر استفاده میکنند. زنان کمتر از فیسبوک استفاده کرده و زنان کاربر فیسبوک نیز بیشتر در حد کامنت گذاشتن برای دیگران فعال هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
اینستاگرام؛ تلگرام؛ توئیتر؛ فیسبوک؛ زنان شهر تهران | ||
مراجع | ||
آئینی، فرزانه(1400). بررسی رابطه بین استفاده از اینستاگرام با گرایش به سبک زندگی دیجیتال(مورد مطالعه: کاربران 18 تا 35 سال) پایان نامه کارشناسی ارشد. رشته علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم انسانی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق.
بوربور، اکرم و تاجیک اسماعیلی، سمیه(1400)، رابطه میان میزان و نوع استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با هویت اجتماعی زنان شهرتهران. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی،شماره 41، 137-159.
تاجیک اسماعیلی، سمیه؛ علیپور، ابوالفضل؛ تربتی، سروناز(1399). نقش اینستاگرام در توسعه برند شخصی(مورد مطالعه: کاربران ایرانی اینستاگرام، 1398). فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، سال 27ف شماره 3، پیاپی(103).57-35.
حسنی، حسین، کلانتری، عبدالحسین(1396). تحلیل پدیدار شناختی تجربه زیسته کاربران شبکه اجتماعی تصویری اینستاگرام در ایران. فصلنامه مطالعات فرهنگ-ارتباطات، 18(40)، 23-35.
حمایتخواه، مجتبی(1400). تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر انحرافات اجتماعی زنان. نشریه انتظام اجتماعی، دوره 13. شماره 1. 1-26.
رضی پور، پرنیا. (1398). بررسی جامعهشناختی سبک زندگی با تأکید بر شبکه اجتماعی اینستاگرام در سال 1397. دو فصلنامه جامعهشناختی و مدیریت سبک زندگی،4(11)، 137-167
رئیسی، سید موسی؛ انصاری، حمید و موسایی، میثم(1400). بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر تعاملات اعضای خانواده. فصلنامه علمی امنیت ملی. سال یازدهم، شماره چهل و یکم، 339-370.
ساریخانی، عباس و کمالینهاد، محمدعلی(1400). نقش شبکههای اجتماعی و سبکهای هویت زنان در ناپایداری زندگی مشترک. فصلنامه پویش در آموزش علوم انسانی، دوره 7، شماره 25.
شامانی، اسمعیل؛ واحدی، مهدی و نوروزی، داریوش(1395)؛ « رابطه استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی با هویت جوانان شهر تهران»، فصلنامه فرهنگ مشاوره ای و روان درمانی، سال 7، شماره 28، 163-182.
شریفی، مهدی؛ بورقانی فراهانی، سهیلا؛ شیانی، ملیحه و شریفی، مهدخت(1398). تدوین الگویی جهت ارتقای کارکرد شبکههای اجتماعی مجازی در راستای بهبود وضعیت سلامت زنان. فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، سال پنجم، شماره 20. 245-278.
شمس، مرتضی و فرقانی، محمد مهدی(1397). شبکه های اجتماعی مجازی و تولید شایعات در انتخاباتِ سیاسی (مطالعه موردی: شبکه اجتماعی اینستاگرام)، دوره 12، شماره 28. 95-120.
صادقزاده، رقیه(1396). وابستگی به شبکههای اجتماعی مجازی در زنان خانهدار(مطالعه موردی کیفی). فصلنامه جامعه، فرهنگ و رسانه، دوره 6، شماره 22.
عاملی، سعیدرضا (1382). دو جهانی شدن ها و جامعه جهانی اضطراب، نامه علوم اجتماعی، 11(1): 174-143، تابستان.
عدلی پور، صمد و همکاران(1392)؛ « شبکه اجتماعی فیس بوک و هویت ملی جوانان»، فصلنامه مطالعات ملی، س 14، شماره 4.
فاضلی، نعمت الله (1390). دیجیتالی شدن به سبک ایرانی و ایرانی شدن به سبک دیجیتال، رسانه، 7(3): 48-24، تابستان.
کاروانی، عبدالطیف(1397)؛ تعامل در فضای مجازی و تأثیر آن بر هویت ملی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان. فصلنامه مطالعات ملی؛ 74، سال نوزدهم، شماره 2.
کاستلز، مانوئل(1380). عصر اطلاعات، اقتصاد، جامعه و فرهنگ، مترجم: افشین خاکباز، احد علیقلیان، تهران نشر نو.
یاراحمدی، سعید؛ زارعی، فاطمه. (1398 ).پیامدهای حضـور در شـبکه هـای اجتمـاعی آنلاین بر زندگی زوجین مطالعه کیفی. فصلنامۀ آموزش و بهداشت و ارتقای سـلامت ایران، 7(1 )صـ 45-30. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 155 |