تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,358 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,967 |
رویکردی آسیبشناختی به فرهنگ پژوهش معلمان براساس روش تحلیل ریشهای علتها | ||
فصلنامه مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی | ||
دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 8، بهمن 1401، صفحه 87-112 اصل مقاله (1.48 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/mlseo.2023.700154 | ||
نویسندگان | ||
کیومرث احمدی* 1؛ میلاد فخرایی2 | ||
1دکتری مدیریت دولتی، گروه مدیریت، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | ||
2دکتری مدیریت دولتی، گروه مدیریت، واحد قروه، دانشگاه آزاد اسلامی، قروه، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش یکی از اساسیترین نیازها برای نیل به پیشرفت و توسعه همه جانبه ی یک کشور است و قدرت و استقلال هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است. آگاهی از موانع پژوهش و آسیبشناسی ریشه ای آن در جهت برنامهریزیهای مؤثر به منظور ارتقای کمی و کیفی پژوهش، اهتمام در جهت اشاعه فرهنگ پژوهش و ارتقاء جایگاه آن ضروری به نظر میرسد و بایستی با یک دید نظاممند به مسأله پژوهش و مشکلات آن پرداخته شود.هدف این پژوهش شناسایی آسیبهای فرهنگ پژوهش در بین معلمان استان کردستان است. این پژوهش از نظر راهبرد، کیفی و با توجه به اینکه بهدنبال کشف آسیبها و موانع فرهنگ پژوهش هستیم و هدف آن اکتشافی و از روش تحلیلمضمون استفاده شده است. در ابتدا آسیبهای مدنظر از مصاحبهها با تعداد شانرده نفر از خبرگان سازمانی و دانشگاهی به روش نمونهگیری نظری استخراج و در نهایت سه مضمون سازماندهنده عوامل ساختاری، عوامل زمینهای و عوامل رفتاری و 56 مضمون پایه احصا شد. پیشنهاد میشود علاقه معلمان به فعالیتهای پژوهشی را معادل پیشرفت کیفیت آموزش و پرورش و در نتیجه ترقّی کشور دانست. اگر پژوهش در بین معلمان نهادینه شود میتواند سبب ایجاد تغییر بنیادی در روشها و الگوهای آموزشی، غنابخشی محیط آموزشی و ساختار آموزش و پرورش و موجب تعالی و تکامل علمی و مهارتی معلمان شود و استعدادهای و خلاقیّتهای فردی را به نوآوری مبدّل سازد. | ||
کلیدواژهها | ||
فرهنگ پژوهش؛ تحلیل علل ریشهای؛ عوامل ساختاری؛ عوامل رفتاری؛ عوامل زمینهای | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 85 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 100 |