تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,498 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,445,035 |
طیف رمزگان و نمادهای شادی و امید در غزل های مولانا | ||
تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) | ||
دوره 15، شماره 55، فروردین 1402، صفحه 319-347 اصل مقاله (649.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/dk.2022.1942384.2355 | ||
نویسندگان | ||
پرویندخت رضایی مجدآبادی1؛ حسین پارسایی* 2؛ رضا فرصتی جویباری3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران. | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران. | ||
چکیده | ||
نمادهای شادی و امید به مثابۀ دو نشانۀ به هم پیوسته ای که همواره برصورت و معنای زندگی و منش آدمیان اثر میگذارد، در تمام فرهنگه ای بشری موضوعی درخور تأمل بوده است. مولانا بنابرآنچه از آثارش، به ویژه غزلیات شمس بهدست می آید، انسانی شاد و امیدوار است. در این مقاله، دو نشانۀ شادی و امید، نه تنها به مثابۀ دال هایی که بر مدلول هایی قراردادی و مشخصی دلالت دارند؛ بلکه به مثابۀ مرکز طیفی از نشانه های متعددی که به نوعی با شادی در پیوند بوده اند و از عوامل ایجاد آن به شمار می آیند، بررسی و تحلیل شده است. مسألۀ اصلی این نوشته نشان دادن گستره و طیفهای معنایی شادی و امید است. این مسأله با توجه به این فرض شکل گرفته است که فراوانی اوزان رقصان و لحن طربانگیز و شادمانگی عشق، در غزلهای مولوی، احتمالاً بیانگر معنایی فراتر از چیزی است که از دو نشانۀ شادی و امید دریافت میشود. بدین ترتیب بازنمود این طیفها و هالههای معنایی ناشی از آنها ضرورت مییابد و «هدف» نویسندگان بازنمود گسترۀ اندیشه و عمق عاطفۀ مولانا در باب این نشانههاست. داده های پژوهش که با روش کیفی تحلیل و توصیف شده است، نشان می دهد که مولانا تقریباً در تمام لحظه های زندگی و در هر شرایط روحی و در هر برخورد با پدیده های محیطی، روحیۀ شاد خود را حفظ کرده و نگذاشته است گرد ناامیدی بر چهرۀ زندگی او بنشیند. | ||
کلیدواژهها | ||
غزلیات مولوی؛ طیف؛ نماد؛ رمزگان؛ نشانه؛ شادی و امید | ||
مراجع | ||
کتابها ابوزید، نصر حامد (1381) معنای متنپژوهی در علوم قرآنی، مترجم مرتضی کریمینیا، تهران: طرح نو. احمدی، بابک (1370) ساختار، تأویل متن، تهران: مرکز. احمدی، بابک (1371) از نشانههای تصویری تا متن، تهران: مرکز. انوری، حسن (1381) فرهنگ سخن، تهران: سخن. برقلمی، ژان (1392) زیباییشناسی، مترجم احمد سمیعی، تهران: سخن. پورافکارى، نصرتاللّه (1380) فرهنگ جامع روانشناسى روانپزشکى، تهران: فرهنگ معاصر. پورنامداریان، تقی (1367) رمز و داستانهای رمزی در ادب فارسی، تهران: علمی و فرهنگی. پورنامداریان، تقی (1380) در سایۀ آفتاب، تهران: سخن. چیتینگ، ویلیام (1386) من و مولانا، مترجم شهابالدین عباسی، تهران: مروارید. حلی، حسنبنیوسف (1377) الجوهر النضید فی شرح منطق التجرید، تصحیح محسن بیدار فر، قم: بیدار. خلیلی جهانتیغ، مریم (1380) سیب باغ جان، تهران: سخن. خواجه نصیرطوسی (1367) اساسالاقتباس، مصّحح محمدتقی مدرس رضوی، تهران: دانشگاه تهران. خوانساری، محمّد (1359) منطق صوری، تهران: آگاه. دشتی، علی (1386) سیری در دیوان شمس، به کوشش مهدی ماحوزی، تهران: زوار. دوبوکور، مونیک (1373) رمزهای زندۀ جان، مترجم جلال ستاری، تهران: امیرکبیر. دهخدا، علیاکبر (1360) لغتنامه، تهران: دانشگاه دانشگاه تهران. ساغروانیان، سیدجلیل (1369) فرهنگ اصطلاحات زبانشناسی، مشهد: نشر نما. سروش، عبدالکریم (1385) قمار عاشقانه، تهران: صراط. سوسور، فردینان (1378) دورۀ زبانشناسی عمومی، مترجم کورش صفوی، تهران: هرمس. شفیعیکدکنی، محمدرضا (1385) موسیقی شعر، تهران: آگاه. شمسالدین تبریزی، ملک داد (1369) مقالات شمس، مصحّح محمدعلی موحد، تهران: خوارزمی. شمیسا، سیروس (1368) گزیده غزلیات مولانا، تهران: بنیاد. صفوی، کورش (1380)از زبانشناسی به ادبیات، جلد1، تهران: حوزۀ هنری. طبری، احسان (1357) مولوی هگل شرق، بیجا: بینا. فتوحی رودمعجنی، محمود (1386) بلاغت تصویر، تهران: سخن. فراروی، جمشید (1387) فرهنگ طیفی، تهران: هرمس. فروزانفر، بدیعالزمان (1376) زندگانی مولانا جلالالدین محمّد، تهران: زوار. فروم، اریک (1368) زبان از یاد رفته، مترجم ابراهیم امانت، تهران: مروارید. کیانوش، محمود (1390) شعر زمان کودکی انسان، تهران: قطره. گورین، ویلفرد و دیگران (1370) راهنمای رویکردهای نقد ادبی، ترجمۀ زهرا مهینخواه، تهران: اطلاعات. مظفر، محمّدرضا (1404ه. ق) منطق، تهران: حکمت. معین، محمّد (1360) فرهنگ فارسی، تهران: امیرکبیر. مقدادی، بهرام (1378) فرهنگ اصطلاحات نقد ادبی، تهران: فکرروز. مکاریک، ایرناریما (1384) دانشنامۀ نظریههای ادبی معاصر، مترجمان مهران مهاجر و محمّد نبوی، تهران: آگاه. مولوی، جلالالدین محّمد (1382) مثنوی، تهران: هرمس. مولوی، جلالالدین محّمد (1386) کلیات شمس، تهران: هرمس. مولوی، جلالالدین محّمد (1390) فیه مافیه، شرح کریم زمانی، تهران: معین. مهاجر، مهران، ونبوی، محمد (1376) به سوی زبانشناسی شعر، تهران: مرکز. میرصادقی، جمال، میرصادقی، میمنت (1377) واژهنامۀ هنر داستاننویسی، تهران: مهناز. میرصادقی، میمنت (1376) واژهنامۀ هنر شاعری، تهران: مهناز. ناتل خانلری، پرویز (1366) تاریخ زبان فارسی، تهران: نشرنو. ناتل خانلری، پرویز (1377) هفتاد سخن، جلد1، تهران: قدس. نیشابوری، ابوبکر عتیق (1347) قصص القرآن مجید، تهران: دانشگاه تهران. وحیدیان کامیار، تقی (1367) وزن و قافیه در شعر فارسی، تهران: نشر مرکز. مقالات شریفی، حمیده، سیدصادقی، سید محمود. (1399). پیوند دادگری و شادی، و نقش آن در کاهش آسیبهای فردی و اجتماعی در شاهنامه. تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)، 12(43)، 13-40. doi: 10.30495/dk.2020.672383. . فرامرزی فرد، سعیده، مرادی، سیاوش، خدیور, هادی. (1399). نشانهشناسی مفهوم عشق در منظومة ویس و رامین بر اساس نظریه رمزگان دانیل چندلر. تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)،12(پیاپی 44)، 265-268. doi: 10.30495/dk.2020.677301. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 142 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 103 |