تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,326 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,940 |
دیالکتیک رخدادی سوژه- هنرمند و هنر در رمانهای «هیاهوی زمان» جولین بارنز و «چشمهایش» بزرگ علوی | ||
تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) | ||
دوره 15، شماره 55، فروردین 1402، صفحه 521-544 اصل مقاله (625.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/dk.2023.1975978.2655 | ||
نویسندگان | ||
معصومه بختیاری1؛ لیلا برادران جمیلی* 2؛ بهمن زرین جویی2 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات انگلیسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر بر آن است تا نشان دهد جولین بارنز و بزرگ علوی در دو اثر منتخب هیاهوی زمان (The Noise of Time) و «چشمهایش» به نقش رهایی بخش هنر در مقام مولد حقیقت توجه ویژه ای دارند. هر دو نویسنده که دغدغه های اجتماعی و سیاسی از درون مایه های اصلی آثارشان است، تقابل سوژه در برابر انقیاد را به تصویر می کشند. فرضیه اصلی این است که در منظر هر دو نویسنده هنر یکی از ابزار مهم مبارزه با استبداد است که در آن سوژه-هنرمند در رابطۀ دیالکتیکی خود با سلطۀ حاکم، در وقوع یک گسست به اهمیت رخدادی هنر پی میبرد، و تا پایان به آن وفادار میماند. دیمتری شوستاکوویچ موسیقیدان شهیر روسی، و قهرمان رمان بارنز، در کشمش با قدرت حکومت استالینی، با تمام وجود به یکپارچگی درون خویش با هنرش اهتمام می ورزد، گرچه برخی او را خائن می دانند. استاد ماکان نقاش، قهرمان رمان «چشمهایش»، در کارگاه نقاشی خویش دغدغه مند دردهای رعیت مظلوم در برابر ستم و بیعدالتی، سرانجام در تبعید با زندگی مبارزاتی خود وداع میگوید. این تحقیق که پژوهشی تطبیقی و مقابله ای است، در چارچوب نظری، رویکردی میان رشته ای با تمرکز برخوانش پسامارکسیستی به کار گرفته است و از آرای کلیدی آلن بدیو همچون نظریۀ ارکان (Conditions)، هنر مولد (Art as Truth generator)، دیالکتیک (Dialectics)، گسست (Rupture) سوژه و سوژه شدگی (Subjectivisation)، وفاداری (Fidelity)، و مهمتر از همه رخداد (Event) استفاده کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
رخداد؛ نظریۀ ارکان؛ دیالکتیک؛ سوژه شدگی؛ گسست؛ هنر مولد حقیقت؛ وفاداری؛ حقیقت | ||
مراجع | ||
کتابها
بارنز، جولین (1395) هیاهوی زمان، ترجمۀ پیمان خاکسار، تهران: نشر چشمه.
علوی، بزرگ (1377) چشمهایش، تهران: انتشارات نگاه.
علوی، بزرگ (1392) سالاریها، تهران: انتشارات نگاه.
علوی، بزرگ (1400) گیله مرد، تهران: انتشارات نگاه.
علوی، بزرگ (1396) موریانه، تهران:انتشارات نگاه.
علوی، بزرگ (1399) میرزا، تهران: انتشارات نگاه.
مقالات
آرخی، محمود، خجسته، فرامرز، جمالی، عاطفه. (1400). عاشق فداکار یا بورژوای خائن؛ خوانشی دیگر از رمان «چشمهایش» و شخصیت «فرنگیس». جستارهای نوین ادبی، 54(3)، 1-25. .doi: 10.22067/jls.2021.71381.1115
تهرانی، محمود. (1342). داستان کوتاه و بلند در این سرزمین. آرش، 3(7)،141-157.
حسنپور آلاشتی، حسین، منصور لکورج، سهراب. (1387). دورنمایههای سیاسی-اجتماعی رمان چشمهایش. پژوهشنامۀ علوم انسانی و اجتماعی، 8(2)، 157-170.
درویشیان، علیاشرف. (1375). بزرگ علوی مرد ادبیاتستیز و تعمق. دنیای سخن، (73)، 42-75.
زارع، میثم، صفری، جهانگیر. (1397). تحلیل و تفسیر داستان دزآشوب بزرگ علوی بر اساس نظریۀ جامعهشناسی محتوا. تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)، 10(36)، 13-30.
شامیان ساروکلائی، اکبر، لامعی، احمد، بیدختی، محمدعلی، طلایی، هاجر. (1393). تأثیر هنر نقّاشی در «چشمهایش» بزرگ علوی و «ذاکرةالجسد» احلام المستغنمی. کاوشنامۀ ادبیات تطبیقی، 4(15)، 75-104.
قنبری عبدالملکی، رضا، فیروزیانپور اصفهانی، آیلین. (1400). تحلیل گفتمان انتقادی رمان «چشمهایش» از بزرگ علوی بر اساس نظریۀ نورمن فرکلاف. زبان پژوهی، 13(40)، 115-142. doi: 10.22051/jlr.2021.33323.1933.
منابع لاتین
Antakyalioglu, Zekiye. (2018). Julian Barnes' The Noise of Time as a Narrative of Trauma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (33), 382-386. Badiou, Alain (1998) Handbook of Inaesthetics. Translated by Alberto Toscano, California: Stanford University Press. Badiou, Alain (2005) Infinite Thought: Truth and the Return to Philosophy. Translated by Feltham, Oliver, and Justin Clemens. London: Contiuum. Badiou, Alain (2008) Conditions, Translated by Steven Corcoran, London: Continuum. Badiou, Alain (2009) Metapolitics, Translated by Jason Barker, London: Continuum. Badiou, Alain (2010) “Does the Notion of Activist Art Still Have Meaning?” Anonymous Comrade - November 19, http://interactivist. autonomedia. org/node/ 13795. Badiou, Alain (2012) Philosophy for Militants, Translated with a foreword by Bruno Bosteels, London: Verso. Barnes, Julian (2011) The Sense of an Ending, London: Vintage. Barnes, Julian (2016) The Noise of Time, London: Vintage. Barnes, Julian (2017) “The FULL INTERVIEW” - BBC Newsnight, 7 Feb. Corcoran, Steven (2015) Ed. The Badiou Dictionary, London: Edinburgh University. During, Elie. (2010). “Art.” Alain Badiou: Key Concepts. Edited by A. J. Bartlett and Justin Clemens. Durham: Acumen, 82-93. Figes, Orlando (2002) Natasha’s Dance: A Cultural History of Russia, London: Allen Lane. Jones, Alex (2016) A Review of The Noise of Time, Philament 22: Precarity University of Sydney. Kirpikli, Deniz. (2020). Irony and (Dis) Obedience to Authority in Julian Barnes’s The Noise of Time. Cankaya University Journal of Humanities and Social Sciences, 14(2), 263-276. Mandelstam, Osip (1986) The Noise of Time: The Prose of Osip Mandelstam, Translated by Clarence Brown, Berkley: North point press. “Muddle instead of Music” (1936) 28 January, Pravda. http: //www. Arnold schalks. nl/00c. html. Voelker, Jan (2015) “Affirmationism”, Badiou Dictionary, Edited by Steven Corcoran, London: Edinburgh University. Zizek, Slovay (2008) “Shostakovich in Casablanka”, March. https: //www. lacan. com/zizcasablanca. Htm. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 39 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 51 |