تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,520 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,325 |
«حیرت» ناشناختۀ وادی عرفان از منظر مولانا و عطار | ||
تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) | ||
دوره 15، شماره 55، فروردین 1402، صفحه 545-558 اصل مقاله (388.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/dk.2022.1973064.2625 | ||
نویسندگان | ||
لیلا حضرتی1؛ احمد ذاکری* 2؛ فاطمه حیدری2 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. | ||
چکیده | ||
بنای جهان بر هاله ای از اسرار پنهان استوار است که سالک را در وادی عرفان با چالش های بزرگی رو در رو می سازد و او را قدم به قدم در این منزلگاه با چراغ های روشنی که به نور معرفت افروخته به سرمنزل مقصود می رساند. بی گمان حاصل مواجهه او با رازها و اسرار نهفتۀ جهان هستی «حیرت» خواهد بود. عجز و ناتوانی او در حلقۀ سرگردانی تا به کشف و شهود و تجلی نیانجامد معرفت و فنا حاصل نخواهد شد و سالک همواره طالب افزونی حیرت خویش است و مصداق این کلام مشهور پیامبر (ص) که «ربّ زدنی تحیراًفیک»، در این میان ششمین درگاه عرفان که سالک را در مسیر پر تلاطم عشق و حقیقت به ذات حقیقت لایتناهی وصل خواهد کرد، حیرت است. بسیاری از عرفا از مقام حیرت و نقش آن در خلق اندیشه های عمیق به شکلهای متفاوت سخن گفته اند. مولانا در مثنوی نگاه عاشقانه و ژرفی به حیرت دارد و تنها به چشم یک مسیر به آن نگاه نمی کند بلکه آن را از مهمترین راهها در سلوک عرفانی برای وصال معشوق می داند. در منطق الطیر عطار یکی از وادی هایی که سالک و عارف در سلوک عرفانی خود برای رسیدن به خودشناسی و خداشناسی باید آن را طی کنند «حیرت» است و شاید به تعبیری سیمرغ عاشق از سر حیرت است که در کوچه پس کوچه های هفت شهر عطار «سیمرغ» را می آفرینند. | ||
کلیدواژهها | ||
عرفان؛ حیرت؛ منطق الطیر؛ مثنوی | ||
مراجع | ||
کتابها ابن عربی، محیالدین (1975 م) الفتوحات المکیه، تحقیق و تقدیم عثمان یحیی، قاهره. استعلامی، محمد (1387) متن و شرح مثنوی مولانا، دفتر سوم، تهران: صدف. بلخی، جلال الدین محمد (1364) مثنوی معنوی، 6دفتر به اهتمام رینولد نیکلسون، تهران: امیرکبیر. زرینکوب، عبدالحسین (1395) ارزش میراث صوفیه، تهران: امیرکبیر. سجادی، سیدجعفر (1393) فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، تهران: انتشارات زبان و فرهنگ ایران. عطار، فریدالدین محمد (1376) منطقالطیر، به انضمام سید صادق گوهرین، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. عطار، فریدالدین محمد (1378) منطقالطیر، براساس نسخۀ پاریس به تصحیح و شرح کاظم دزفولیان، تهران: طلایه. غزالی، احمد بن محمد (1375) مجموعه آثار فارسی احمد غزالی، به اهتمام احمد مجاهد، تهران: انتشارات دانشگاه. فروزانفر، بدیع الزمان (1384) شرح زندگانی مولوی، تهران: تیرگان. فعالی، محمدتقی (1389) تجربۀ دینی و مکاشفۀ عرفانی، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی. فناری، حمزه (1374) مصباحالانس، یا پیوند استدلال و شهود در کشف اسرار وجود صدرالدین قونوی، ترجمۀ محمد خواجوی، تهران: مولی. کاشانی، عزالدین محمود (1385) مصباح الهدایه و مفتاح الکنایه، تصحیح عفت کرباسی و محمدرضا برزگر خالقی، تهران: زوّار. گولپینارلی، عبدالباقی (1382) مولویه پس از مولانا، ترجمۀ توفیق ه. سبحانی، تهران: علم. هجویری غزنوی، ابوالحسن (1371) کشف المحجوب، تهران: کتابخانۀ طهوری. مقالات افراسیابپور، علیاکبر. (1390). مولوی و حیرت عارفانه. نشریۀ عرفان اسلامی، 7(27)، 13-28. شهرآبادی، راضیه، عقدایی، تورج. (1398). نقد، بررسی و تحلیل تقابل حیرت و یقین در غزلیات عطار. تفسیر و تحلیل متون زبان وادبیات فارسی (دهخدا)، 11(42)، 61-82. مختاری، مسروره، صلاحی مقدم، سهیلا. (1393). تأثیرپذیری متون عرفانی از قرآن و نهج البلاغه در مقولۀ حیرت ( ششمین وادی سلوک). عرفان اسلامی، 10(40)، 13-34. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 547 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 116 |