تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,359 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,912 |
طراحی فرهنگسرا باتوجه به الگوی معماری حسینیههای دوره ی قاجار کاشان | ||
معمار شهر | ||
دوره 1، شماره 4، اسفند 1401، صفحه 73-97 اصل مقاله (1.79 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عسل ستار* 1؛ بهرام گسیلی2؛ یاور رستم زاده2 | ||
1دانشآموختهی کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2استادیار دانشکده معماری، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
ساخت بناهائی آئینی نظیر حسینیهها در دورهی قاجار در شهر شیعهنشین کاشان بسیار پررونق بوده، چراکه برآمده از فرهنگ و معرف فرهنگ مذهبی مردمان این خطه بوده است. با توجه به نابسامانی و گسست فرهنگی که در معماری شهر کاشان به چشم میخورد، نیاز به فرهنگسازی در ارتباط با بکارگیری الگوهای گذشته احساس میشود. پیشینهی مذهبی فرهنگی شهر کاشان گواه بارزترین و ماندگارترین این الگوها، الگوی معماری حسینیههای دورهی قاجار است که خود شاخصهی شهر کاشان محسوب میگردد. اهداف اصلی که در پژوهش دنبال میشود طراحی فضایی آموزشی فرهنگی جهت گذران اوقات فراغت و توجه به توسعه و رشد فرهنگی اجتماعی منطقه و نیز فرهنگسازی و ترویج فرهنگ بومی منطقهی کاشان، الهامگیری از ارزشهای آیینی اسلامی گذشته و ارائهی اثری ماندگار، حفظ هویت و ارزشهای اجتماعی تاریخی منطبق بر زمینه و خلق فضائی پاسخدهنده است. در این راستا سعی شده با روشی کیفی براساس ویژگیهای الگوی معماری حسینیهها، به طراحی فرهنگسرا و فضاهای آن پرداخته شود. از این رو به خلق فضاهائی بیانجامد که در عین برخورداری از شخصیتی مستقل و متناسب با عملکرد خویش در پیوند با سایر فضاها بوده و قابلیت پاسخگوئی به نیازهای متنوع مخاطبین را از طریق ایجاد فضاهائی اجتماعپذیر و دعوتکننده ضمن تعریف قلمرو و حفظ امنیت دارا باشد و در نهایت مجموعهای یکپارچه جهت افزایش تعاملات اجتماعی و تبادلات فرهنگی در کنار برنامههای آموزشی و از همه مهمتر آشنائی با فرهنگ بومی منطقه که هدف اصلی طراحی مجموعه بوده است ارائه شود؛ لذا توجه و تأکید طرح بر به کارگیری مفاهیم هویتی و فرهنگی- مذهبی منطقه بوده که در فرم و فضاهای فرهنگسرا تجلی یافته است. | ||
کلیدواژهها | ||
فرهنگ؛ فرهنگسرا؛ معماری آئینی؛ حسینیه؛ الگو | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 221 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 214 |