تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,377 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,984 |
سطوح بازنمایی تجربۀ فنا از منظر راوی غزلیات شمس | ||
تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) | ||
دوره 15، شماره 55، فروردین 1402، صفحه 131-147 اصل مقاله (631.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/dk.2023.700255 | ||
نویسنده | ||
رشید کاکاوند* | ||
مربی گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. | ||
چکیده | ||
فنا اگرچه در معنی لغوی نابودی است لیکن در مسیر عرفان، مرتبۀ بلندی از معرفت است که در محضر دوست، تجلی می یابد. هرکدام از عرفا، نظری و عملی، به این موضوع پرداخته اند. حکایات شورانگیزی از بزرگان عرفان نقل شده است که هر کدام اعتبار ایشان و نیز مفهوم واقعی فنا را بازمی نماید. بعد از جستجویی مفصل در جهان شگفت عرفا و یافتن نمونه هایی از نظریه های عرفا و صاحب نظران در تعریف و تعابیر ایشان در موضوع فنا، و پس از آن یافتن نمونه هایی از حکایات و تجربه های عملی فنا که در کتب و متون معتبر عرفانی نقل شده است، به غزلیات شمس رو کرده ایم. از خود بی خود شدن های مولانا جلوهای از فنا است که از انتخاب اوزان ضربی و طرب انگیز، قافیه های مکرر میانی، برهم زدن قواعد زبان و حتی قالب شعری، هنجارشکنی های ریز و درشت زبانی و شعری، بیان پارادوکسی، تا ایجاد فضاهای وهم انگیز و اصطلاحات سوررئال را شامل می شود. برای هر کدام مصادیقی در غزل مولانا جستیم و در دسته بندی منظم قرار دادیم. راوی غزل های مولانا در سه موضع، با فنا مقابل می شود: هشیار، نیم هشیار و ناهشیار. راوی هشیار غزل ها آگاهانه و منطقی، از فنا می گوید و مریدان را آموزش می دهد وبه تعبیری به شکل نظری از فنا می گوید و شرایط و جزئیات آن را بازمی نماید. راوی نیم هشیار این غزل ها می داند و از دانایی خود با حالی شیفته وار سخن می گوید؛ در واقع، در میانۀ هشیاری بارقه هایی از ناخودآگاه او می درخشد. اما راوی ناهشیار غزل های مولانا، لحظۀ ناگفتنی حضور و دیدار را مستحیل و از دست رفته روایت می کند. در این لحظات است که خوانندۀ غزلیات شمس با لحظاتی شگفت و بی سابقه روبرو می شود؛ لحظاتی سرشار از حیرت و گیج کننده. نهایتا تنوع شگفتی در غزلیات شمس ایجاد می شود که بخشی از هنجارشکنی های مولانا در قالب و وزن و قافیه و زبان را در برمی گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
فنا؛ غزلیات شمس؛ هشیاری؛ ناهشیاری؛ نیم هشیاری | ||
مراجع | ||
کتابها انصاری، خواجه عبدالله (1361) طبقات الصوفیه، تصحیح محمد سرور مولایی، تهران: توس. حافظ شیرازی، خواجه شمسالدین (1384) دیوان حافظ، تصحیح خلیل خطیب رهبر، جلد سی و هشتم، تهران: صفی علیشاه. خیام نیشابوری، ابوالفتح (1367) رباعیات خیام (طربخانه)، تصحیح جلالالدین همایی، تهران: هما. رازی، نجمالدین (1366) برگزیدۀ مرصادالعباد، تصحیح محمد امین ریاحی، تهران: توس. سراج توسی، ابونصر (1380) اللمع فی التصوف، تصحیح رینولد آلن نیکلسون، تهران: نشر فیض. سعدی، مصلحالدین (1387) کلیات سعدی، تصحیح محمدعلی فروغی، تهران: هستان. شبستری، شیخ محمود (1368) گلشن راز، تصحیح غلامحسین رضانژاد، تهران: فرهنگسرا. شفیعی کدکنی، محمدرضا (1384) دفتر روشنایی، جلد 2، تهران: سخن. عطار، شیح فریدالدین (1366) تذکرةالاولیا، تصحیح نیکلسون با مقدمه محمد قزوینی، تهران: گنجینه. غنی، قاسم (1331) بحثی در تصوف، تهران: انتشارات مجله یغما. قشیری، ابوالقاسم (1374) ترجمۀ رسالۀ قشیریه، بدیعالزمان فروزانفر، جلد4، تهران: علمی و فرهنگی. مستملی بخاری، ابو ابراهیم (1366) شرح التعرف لمذهب التصوف، تصحیح محمد روشن، تهران: اساطیر. معین، محمد (1375) فرهنگ فارسی، جلد9، تهران: امیرکبیر. مولوی، جلالالدین (1372) کلیات شمس تبریزی، بدیعالزمان فروزانفر ،جلد 13، تهران: امیرکبیر. مولوی، جلالالدین (1378) مثنوی معنوی، تصحیح رینولد آلن نیکلسون، تهران: ناهید. نیکلسون، رینولد آلن (1366) عرفان عارفان مسلمان، ترجمۀ اسدالله آزاد، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد. همدانی، عینالقضات (1380) لوایح، تصحیح رحیم فردمنش، تهران: منوچهری. مقالات رحیمی، فاطمه. (1392). بررسی نقش نشانهها و نمادواژهها در زبان شعری مولانا با رویکرد نشانهشناسی. عرفان اسلامی، 9(35)، 29-55. صرفی، محمدرضا. (1388). بررسی کارکردهای نمادین زمان در شعر عرفانی با تکیه بر دیوان حافظ. نثرپژوهی ادب فارسی ، 10(25)، 93-113. میرباقری فرد، سیدعلی اصغر، رضایی، مهدی. (1389). جایگاه صحو و سکر در مکتب عرفانی بغداد و خراسان. نثرپژوهی ادب فارسی، 11(28)، 339-359. وکیلی، هادی. (1390). چیستی و ویژگیهای تجربۀ عرفانی. حکمت معاصر، 1(2)، 107-119. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 78 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 93 |