تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,453,306 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,468,993 |
مقایسه اثر بخشی آموزش گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی، نظریه گشتالت و رویکرد معنوی - مذهبی اسلام محور بر آشفتگی روانشناختی ، و کیفیت رابطه زناشویی ادراک شده مادران دانشآموزان کم توان ذهنی آموزشپذیر | ||
زن و مطالعات خانواده | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1401 | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jwsf.2023.1973523.1786 | ||
نویسندگان | ||
نازیلا مزروعی1؛ مرضیه علیوندی وفا* 2؛ نعیمه محب3 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز، ایران. * نویسنده مسئول: m.alivand@iaut.ac.ir | ||
3استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مقایسه میزان اثر بخشی آموزش گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی، نظریه گشتالت و رویکرد معنوی - مذهبی اسلام محور بر آشفتگی روانشناختی و کیفیت رابطه زناشویی مادران دانشآموزان کم توان ذهنی آموزشپذیر صورت گرفت. این پژوهش، مطالعهای نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران دانشآموزان کم توان ذهنی آموزشپذیر در سال تحصیلی 1399-1400بود که کودکانشان در مدارس ابتدایی استثنایی شهر تبریز مشغول تحصیل بودند. با توجه به ساخت تحقیق، از روش نمونهگیری هدفمند برای انتخاب نمونه استفاده شد. لذا، نمونهی آماری شامل 48 نفر از مادران دانشآموز ابتدایی بود که به صورت تصادفی (12نفر برای هر گروه آزمایش و 12 نفر گروه کنترل) انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها، مقیاس داس و مقیاس کیفیت رابطه ادراک شده فلچر مورد استفاده قرار گرفت. یکی از گروههای آزمایش برنامه آموزشی ذهن آگاهی (8 جلسه)، گروه بعدی برنامه آموزشی گشتالت (10جلسه) و معنوی مذهبی (11جلسه) و گروه کنترل برنامه آموزشی دریافت نکردند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بین آموزش گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی، نظریه گشتالت و رویکرد معنوی - مذهبی اسلام محور در آشفتگی روانشناختی تفاوت معناداری وجود ندارد اما بین این سه آموزش بر کیفیت رابطه تفاوت دیده شد. ذهن آگاهی نسبت به بقیه درمانها در افزایش کیفیت رابطه زناشویی مادران اثر بخشتر بود (05/0 p£). بر این اساس آموزش ذهن آگاهی، گشتالت و رویکرد معنوی مذهبی میتوانند به عنوان مداخلات تکمیلی در جهت کاهش و بهبود مشکلات روانشناختی مادران دانشآموزان کم توان ذهنی به کار گرفته شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
ذهن آگاهی؛ نظریه گشتالت؛ رویکرد معنوی -مذهبی اسلام محور؛ آشفتگی روان شناختی؛ کیفیت رابطه زناشویی | ||
مراجع | ||
ابراهیمی، لقمان (1398). نقش یافته یا بینش شناختی در کیفیت روابط زناشویی زنان متقاضی از طلاق. محل انتشار: کاربردها و توانمندسازی با محوریت رواندرمانی. تعداد صفحات 12.
اشرفی، سیدصابر (1399)، نقش رابطهای کیفیت روابط در ارتباط بین صمیمیت زناشویی با سازگاری زناشویی محل انتشار: هفتمین همایش ملی مطالعات و محققان نوین در حوزه علوم تربیتی روانشناسی و مشاوران.
بساکنژاد، سودابه؛ بدری علی کردی، علیرضا؛ مهرابیزاده هنرمند، مهناز. (1398). اثربخشی درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر تکانشگری و حساسیت اضطرابی در دانشجویان مبتلا به زخم گوارشی. نشریه: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (اسرار). دوره 26 شماره 4 صص 459- 453.
بستام، جمشید (1399)، رابطه باورهای مذهبی و عزت نفس با احساس گناه دانشآموزان، محل نشر: چهارمین همایش ملی روانشناسی و علوم رفتاری دانشگاه پیام نور. تعداد صفحات 5.
تجلی، فاطمه؛ جاویدی، حجت اله، مهریار، امیرهوشنگ، میرجعفری، سیداحمد (1398)، نقش پیشبینی کنندگی افسردگی، اضطراب، تنیدگی و شیوههای فرزندپروری مادران در رفتارهای نافرمانی مقابلهای و سلوک فرزندانشان. نشریه: مطالعات روان شناختی دوره 15 شماره 3 صص173- 159.
حبیبوند، علیمراد (1387). رابطه جهتگیری مذهبی با اختلالات روانی و پیشرفت تحصیلی، در روانشناسی و دین؛ ش3، ص 79-107.
حسنی، سارا؛ مهدینژاد، سیدابوالقاسم؛ خدابخش پیرکلانی، روشنک. (1399). مقایسه اثربخشی مواجه- ذهن آگاهی و ذهن آگاهی- مواجهه به صورت تلفیقی بر اختلال وسواس زنان شهر اراک. نشریه: مجله علوم رونشناختی. دوره 19 شماره 86 صص 145- 137.
حسینپور، حسین؛ اکبری، مهدی؛ حسنی، جعفر؛ زرگر، فاطمه (1399). اثربخشی دارودرمانی ترکیب شده با درمان کوتاه مدت ذهن آگاهی در کاهش ناتوانی ناشی از میگرن و بهبود کیفیت خواب. نشریه: علوم اعصاب شفای خاتم. دوره 8 شماره 2 صص 28-18.
حسین، پورتنکابنی (1399). تربیت معنوی و بایستههای معنویتگرایی در بینش، منش و کنش رضوی (ع). دو فصلنامه علمی علوم تربیتی از دیدگاه اسلام (دانشگاه امام صادق (ع)). دوره 8 شماره 14 صص 71-53.
شفیعآبادی، عبداله و ناصری، غلامرضا. (1392). نظریههای مشاوره و رواندرمانی، تهران مرکز نشر دانشگاهی.
صادقیان، عفت؛ محمدی، زهرا؛ شمسایی، فرشید (1396). ارتباط استرس با الگوهای ارتباطی مادران کودکان عقب مانده ذهنی آموزشپذیر. مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان. دوره 25 شماره3.
عطادخت، اکبر؛ دانشور، سمیه؛ فتحی گیلارلو، مهناز؛ سلیمانی، اسماعیل (1394). پروفایل آشفتگی روانشناختی مادران و افسردگی، اضطراب و استرس نوجوانان شهر اردبیل. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، دوره (14).
علیاکبرزاده آرانی، زهرا؛ خاری آرائی، مجید؛ حاج باقری، علی؛ علیاکبرزاده آرانی، فاطمه (1392). سازگاری اجتماعی و مادران کودکان عقبمانده ذهنی آموزشپذیر. فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی. 7 (2) 55-65.
فرامرزی، سالار؛ کرمیمنش، ولیاله؛ محمودی، مرتضی (1392). فراتحلیل اثربخشی مداخلات روانشناختی بر سلامت روانی خانواده کودکان با نقص ذهنی. فصلنامه روانشناسی بالینی. شماره 13، سال چهارم.
قشلاقی، سعیده؛ علیوندی وفا، مرضیه؛ اسماعیلپور، خلیل؛ آزموده، معصومه (1398). اثربخشی گروه درمانی معنوی- مذهبی اسلام محور بر شادمانی زناشویی و کیفیت رابطه ادراک شده زناشویی در زنان دارای تجربه دلزدگی زناشویی. پژوهشنامه اسلامی زنان و خانواده. سال هفتم شماره 16.
کمیجانی، مهرناز (1391). کودکان استثنائی و چالش مادران، نشریه تعلیم و تربیت استثنائی شماره 110. ص 2-1.
کوری، جرالد (2005). نظریه و کاربست مشاوره و رواندرمانی (ترجمه یحیی سید محمدی). (1387). تهران: ارسباران.
کوهستانی، معصومه، میرزمانی، سیدمحمود (1385). نشانههای اختلال فشار روانی پس از سانحه (PTSD) در مادران کودکان عقبمانده ذهنی آموزشپذیر و مادران کودکان عادی. دو فصلنامه تحقیقات علوم رفتاری. دوره 4 شماره 1و2.
کوهی، سمانه؛ اعتمادی، عذرا؛ و فاتحیزاده، مریم (1393). بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و سلامت روانی با سرخوردگی زناشویی در زوجین. نشریه پژوهش رفتارهای علوم شناختی، 1 (4)، 84-71.
کرین، ربکا (1391). شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی. ترجمه انیس خوش لهجه صدق، تهران: بعثت. (تاریخ تالیف به زبان اصلی 1998).
لطفی کاشانی، فرح؛ وزیری، شهرام؛ قیصر، شروین؛ موسوی، سیدمهدی؛ هاشمیه، مژگان (1391). اثربخشی مداخله معنوی بر ارتقاء کیفیت زندگی مادران کودکان مبتلا به سرطان، در فقه پزشکی، دوره 11، ش12، ص 125- 149.
محبیانفر، مهران؛ پیراسته، فاطمه؛ حنایی، نازیلا؛ احمدیپور مهرابی، فهیمه (1398)، پژوهش بر مطالعات حوزهی افزایش اعتماد زناشویی و کیفیت زندگی و اعتیاد به اینترنت. محل انتشار: سومین کنفرانس دانش و فناوری روانشناسی، علوم تربیتی و جامع جامعهشناسی ایران. تعداد صفحات 24.
میلانیفر، بهروز (1398). روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنائی. تهران: نشر قومس.
Aten, D. J; Worthington, E. L. (2009). Next steps for clinicians in Religious and Spiritual Therapy: An Endpiece, in: Journal of clinical psychology: 65 (2):224- 229. Aten, J. D; Schenck, J.E. (2007). Reflections on Religion and Health Research: An Interview with Dr. Horold G. Koenig, in: Journal of religion and Health, 46: 183- 190. Borawski, Dominik & Zawada Mateusz. (2021). The interplay between loneliness, mindfulness, and presence of meaning. Does search for meaning matter? Personality and individual differences. volume 172. Brownell, P. (2010). Gestalt therapy: A guide to contemporary practice. New york: Springer publishing company. BSS, Mert sirakaya MBBS. (2019). Academic Radiology. Cetinbakis, G., Bastug, G., & ozel – kizil, E.T. (2020). Factors contributing to higher care giving burden in Turkish mothers of children with autism spectrum disorders. International Journal of Developmental Disabilities, 66(1), 46-53. Chen, xue & cui, Xiang- Shu. (2021). The effects of mind fullness- based interventions on nursing students: A meta- analysis. Nurse Education Today. Fang, yuming & Liu Huiwen (2019). Video saliency detection by festaH theory. Pattern Recognition. Georgiadou, Ekaterini; Schmitt, Gregor martin; Erim, yesim (2020). Does the sparatim from mantal partners of Syrian refugees with a residence permit in Germany have an import on their quality of life? Journal of psychosomatic Research. Volume 130 Article 1099366. Hang Hai Audrey & Aurelio Norielle. (2019). The efficacy of spiritual / religious interventions for substance use problems A systematic review and meta- analysis of randomized controlled trials. Drug and Alcohol Dependence. Hutaqalug, F;& Ishak, z. (2012) sexual Horassment: Apredicator to Job satis satisfaction and work stress among women Employers. Procedia Social and behavirol sciences, 65 (3), 723- 730. Kabat- Zinin, J. (1990). Full catastrophe living: using the wisdom, of your body and mind to face stress, pain and illness. Newyork: Delacort. Koyser, K. (1996). The marital disaffection scale: An imlentory for assessing motional estrangement in mar-riage American – Journal of family Therapy. 24 (1), 68- 80. Li, Xiaowei; Liu, Qianqion (2019). Parent – grandparent co-parenting relationship, marital conflict and parent - child relationship in chinese parent- child relationship in chinese parent- grand parent co-parenting families. Children and youth services Review. Volume 109 Artide 904793. Lovibond PF, Lovibond SH. The structure of negative emotional states: comparison of the depression Anxiety stress scale (DASS) with the Beek Depression and Anxiety Inventories: Behave Res Their 1995; 33 (3): 335-43. Mathew D, Marquesph. D; Chris G. Sibley ph.D. (2020). Increased sleep predicts annual decreases in psychological distress: Results from a 6- year longitudinal panel sample. Sleep Health. Mirowsky, J,& Ross, C.E. (2002). Measurement for a human science. J.Health soc Behov, 43, 70-152. Saban, Mor & Drach- Zahary, Anat. (2020). The Effects of a novel mindfulness- based Intervention on Nurses' state Mindfulness and Patient satisfaction in the Emergency department. Journal of Emergency Nursing. Sanford, K. (2006). Communication daring marital conflict: when couples alter their appraisal, they change their behavior Journal of Family psychology, 20(2), 256-265. Santos, HudsonP; Adynski, Harry; Murgatroyd, Christopher (2020). Biopsychosocial correlates of psychological distress in latina mothers. Journal of Affective Disorders, P, 17-626. Schaumborg, Rebecca; Flynn, Francis. (2021). Refining the guilt proneness construct and theorizing about its role in conformity and deviance in organizations. Research in organization Behavior. Spika, B.; Hood, R.W.; Hunsberger, B.; Gorsuch, R (2003). The psychology of Religion, 3rd Ed., New York: Guilford. Weiss, M.P. (2018). How to review for TEACHING Exceptional children. TEACHING Exceptional children. 50 (3), 123-129. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 485 |