تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,266 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,901 |
اثربخشی آموزش مهارت خودآگاهی بر عزتنفس و خودتنظیمیهیجانی در کودکان | ||
فصلنامه تحقیقات روانشناختی | ||
دوره 13، شماره 39، اسفند 1400، صفحه 64-76 اصل مقاله (814.69 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
معصومه رفیعی1؛ سیما قدرتی2 | ||
1کارشناسی ارشد، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد تهران غرب، تهران، ایران. | ||
2دکتری تخصصی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت خودآگاهی بر عزت نفس و خودتنظیمی هیجانی در دانش آموزان دختر 7-9 سال مقطع اول، دوم و سوم ابتدایی مدارس غیرانتفاعی شهر تهران بود. این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. از بین جامعه آماری دانش آموزان پایه های اول، دوم و سوم ابتدایی مدارس دخترانه غیرانتفاعی شهر تهران، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحلهای، 30 دانش آموز انتخاب شد و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای اندازه گیری میزان عزت نفس و خودتنظیمی هیجانی دانش آموزان به ترتیب از دو پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت و پرسشنامه مدیریت هیجان کودک زیمن و همکاران استفاده شد. دانش آموزان گروه آزمایش در طی 10 جلسه 90 دقیقه ای (هر هفته 3 جلسه) در برنامه خودآگاهی شرکت داده شدند. برای گروه کنترل مداخله ای صورت نگرفت. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت خودآگاهی به طور معناداری عزت نفس و خودتنظیمی هیجانی را در دانش آموزان افزایش داده است. همچنین بر اساس نتایج بدست آمده در پژوهش مشخص شد که فعالیتهای انجام شده در پژوهش به کودکان کمک نموده است تا در مواجهه با رفتارهایی که از دیگران سر میزنند اما خوشایند آنها نیستند، تلاش کنند تا بر هیجانات خود کنترل داشته باشند و به شکل صحیحی هیجانات خود را بروز دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
خودآگاهی؛ عزتنفس؛ خودتنظیمیهیجانی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 566 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 496 |