تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,451 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,445,013 |
پیشبینی الگوی مفهومی برنامه درسی مبتنی بر تفکر تأملی: مورد مطالعه برنامه درسی کارشناسی علوم تربیتی | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 12، شماره 2، مهر 1401، صفحه 227-242 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
نوشین شاه بهرامی* | ||
گروه علوم تربیتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، به پیشبینی الگوی مفهومی برنامه درسی مبتنی بر تفکر تأملی در دوره کارشناسی علوم تربیتی پرداخته است. این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و روش انجام آن زمینهای است. جامعه آماری شامل دو گروه کلیه متخصصان برنامه درسی به تعداد 20 نفر و مدرسان مدعو ذیربط به تعداد 165 نفر در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران بوده است. برای تعیین حجم نمونه، در جامعه آماری متخصصان برنامهریزی درسی، تمامی اعضا بهعنوان نمونه در دسترس انتخاب شدند و تعداد نمونه مدرسان ذیربط از طریق فرمول تعیین حجم کوکران 116 نفر و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب گردیدند و در مجموع حجم نمونه 136 نفر انتخاب شد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته است که با مقیاس اسمی و با طیف چهار گزینهای تهیه شد و پس از تأیید روایی پرسشنامه، پایایی آزمون با استفاده از آلفای کرونباخ، 92/0 به دست آمد. به منظور تحلیل دادههای گردآوری شده، از شاخصهای توصیفی (فراوانی و درصد) و آمار استنباطی(خی دو) استفاده گردید. یافتهها نشان داد که توجه و بکارگیری مؤلفههای تفکر تأملی در نظام آموزش عالی با تأکید بر دوره کارشناسی علوم تربیتی از دیدگاه هر دو گروه مورد تأیید است | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی مفهومی؛ برنامه درسی؛ تفکر تأملی؛ نظام آموزش عالی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 95 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 110 |