تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,453,333 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,469,013 |
تحلیل مکاشفات روزبهان با استفاده از الگوی تحلیل ویلیام جیمز | ||
عرفان اسلامی | ||
دوره 20، شماره 75، فروردین 1402، صفحه 121-148 اصل مقاله (300.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرهاد فرضی1؛ عبدالرضا مظاهری* 2؛ انشاءالله رحمتی3 | ||
1دانشجوی دکتری عرفان اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استاد گروه عرفان اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.نویسنده مسئول: mazaheri711@yahoo.com | ||
3استاد گروه فلسفه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
در عرفان اسلامی- مکاشفه مسئله مهم و مورد توجه خاص و ویژهای بوده و هست. زمانی که عارف بر اثر تهذیب نفس و ریاضتی که از سوی مرشد و پیر به او القامیشود و به حالات و مقاماتی دست یافت درواقع واجد مکاشفاتی شدهاست. روزبهان بقلی از عارفان بزرگ قرن6 هجری میباشد که از دو گرایش بارز در تصوف اسلامی که به سکر و صحو (یا بهقول حافظ مستی و مستوری) شهرت دارد، روزبهان بی شک در خط گرایش اول است. نگاه جدید به دین و باورهای دینی و طرح عناوین و پرسشهای نو در این ارتباط مدت زمانی است که اذهان متفکران دینی را به خود معطوف کردهاست، از جمله این عناوین جدید بحث تجربه دینی است. ویلیام جیمز دین را تاثیرات، احساسات و رویدادهایی میداند که برای هر انسانی در عالم تنهایی رخمیدهد و احساسات را مفهوم ذاتی دین میداند. از دیدگاه او تجربه دینی گوهر دین است، به این معنا که حقیقت دین احساسات و عواطفی است که در انسان هنگام رویارویی با حقیقت غائی پدیدمیآید و امور دیگر مانند عقاید اعمال و مناسک مؤخر از این تجربهاند. این تحقیق پس از پرداختن به مکاشفات روزبهان این موضوع را مورد بررسی قرارخواهدداد که آیا مکاشفات روزبهان براساس الگوی ویلیام جیمز قابلتحلیل است یا خیر؟ روش تحقیق: روش این مطالعه توصیفی تحلیلی است و روش گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانهای است و از کتاب، مقاله، نرمافزار استفادهشده و ابزار گردآوری اطلاعات فیشبرداری است. | ||
کلیدواژهها | ||
مکاشفات؛ روزبهان بقلی؛ تجربه دینی؛ تجربه عرفانی؛ الگوی تحلیل ویلیام جیمز | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 62 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 85 |