تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,172 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,829 |
تأثیر معنویت و عرفان در بین عالمان و صوفیان تشیعگرا در نیمه اول قرن نهم هجری | ||
عرفان اسلامی | ||
دوره 20، شماره 75، فروردین 1402، صفحه 195-211 اصل مقاله (356.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
یوسف ظهوریان1؛ اردشیر اسدبیگی* 2؛ شهربانو دلبری3؛ علیرضا روحی4 | ||
1دانشجوی دکتری گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد،ایران. | ||
2استادیارگروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد،ایران. نویسنده مسئول: Jafar.asadbeigi@gmail.com | ||
3استادیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد،ایران. | ||
4دانشیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی، واحد مشهد، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهد، ایران.. | ||
چکیده | ||
از ویژگیهای بارز قرن نهم هجری از نظر مذهبی، رواج مذهب تشیع و اظهار قشر فرهنگی و فرهیخته نسبت به این مذهب بود. سیاست آزادی مذهبی تیموریان که ادامه سیاست مغولان بود. زمینه را برای تضارب آراء مهیا کرد. در این راستا مکتب تشیع که از پایههای اعتقادی استواری برخوردار بود، با انگیزههای معنوی، الهی و عرفانی رشد چشمگیری کرد که درنهایت مقدمات تشکیل حکومت شیعی ایجادگردید. همچنین آرامش ایجادشده بعد از فتوحات تیمور و علاقه و احترام وی به علما، دانشمندان و صوفیان نیز مشاهدهمیگردد. دراین دوره عالمان یا شیعه بودند و اساس تألیفات خود را بر بعد عرفان و تشیع قرارمیدادند و اگر هم سنی بودند، سنی کم تعصب و یا متمایل به شیعه بودند. حال تلاشهای عالمان و دانشمندان در دوره قبل و مقارن روی کار آمدن تیموریان برای ایجاد تشیع حائز اهمیت است که این پژوهش به آن میپردازد. شیوة این جستار (توصیفی - تحلیلی) میباشد. پرسش اصلی این تحقیق این است که آیا با مطالعۀ آثار دانشمندان این دوره میتوان به دیدگاههای عرفانی آنها در زمینه تشیع دستیافت؟ نتایج بررسی نشانمیدهد که آثار امیرعلیشیرنوایی، خنجی، عبدالرحمن جامی و غیره از اهل سنت و متصوفه نمودی از عرفان و تشیع را در آثار خود دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
عالمان؛ صوفیان؛ عرفان؛ تشیع؛ تیموریان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 74 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 80 |