تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,004 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,548,123 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,630,175 |
چگونگی نمود عنصر «شرّ» در حدیقةالحقیقه سنایی | ||
عرفان اسلامی | ||
دوره 20، شماره 75، فروردین 1402، صفحه 349-368 اصل مقاله (307.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه دانشور1؛ جمال احمدی* 2؛ صادق زمانی3؛ شراره الهامی4 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان وادبیات فارسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی،سنندج،ایران. | ||
2استادیار گروه زبان وادبیات فارسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی،سنندج،ایران.نویسنده مسئول: Jahmadi52@yahoo.com | ||
3استادیارگروه الهیات و معارف اسلامی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی،سنندج،ایران. | ||
4استادیارگروه زبان وادبیات فارسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی،سنندج،ایران | ||
چکیده | ||
وجود شرّ قرنها، به عنوان مسئلهای برای خداپرستان بودهاست. باور به اینکه جهان، با شمار زیاد شرور مخلوق و تحت نظارت مطلق خیر اعلی و قادر مطلق و دانای مطلق باشد، مشکل بهنظر میرسد. اهمیت جهانبینی درخصوص شرور تا بدان جاست که به عنوان یکی از مضامین مهم و برجسته، نه تنها در متون کلامی و فلسفی و حکمی، بلکه در متون عرفانی نیز بهوفور دیدهمیشود. در این مقاله نگارندگان پس از اشاراتی کوتاه به پاسخهایی که به مسئله شرور دادهشدهاست، با روش توصیفی-تحلیلی، به مصداقهای مسئله شرّ در منظومۀ عرفانی حدیقه سنایی میپردازند. حکیم سنایی از نظر اصول اعتقادی و کلامی دنبالهرو اشعری – ماتریدی است و در این سپهر فکری به آن اندیشیده است. نتیجهای که از این پژوهش به دست میآید حاکی از آن است که سنایی با رویکردی عرفانی در مسئله شرور با حکمای الهی متفقالقول است و شرور را بهطور کلی نفیمیکند. بر اساس منظومه فکری او، اراده الهی خیر محض است و این اصل از اساسیترین پایههای جهانبینی اوست و با تعبیرهای متفاوت از آن سخنگفتهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
خیر و شرّ؛ سنایی؛ حدیقهالحقیقه؛ عدل الهی؛ حسن و قبح | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 30 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 54 |