| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,613,078 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,292,375 |
تحلیل زیبایی شناسی سماع و موسیقی آفرینش در نگاه مولانا | ||
| زیباییشناسی ادبی | ||
| دوره 13، شماره 54، اسفند 1401، صفحه 207-224 اصل مقاله (525.26 K) | ||
| نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| سعید رضائی1؛ محمدرضا اسعد* 2؛ fatemeh Gharemani2 | ||
| 1دانشجوی دکتری زبان و ادبـیات فارسی، واحد اراک،دانـشگاه آزاد اسـلامی، ، اراک، ایران. | ||
| 2استادیارگروه زبان و ادبیات فارسی،واحد اراک،دانشگاه آزاد اسلامی،اراک،ایران. | ||
| چکیده | ||
| موسیقی در اساطیر ملل مختلف، از اهمیت بسزایی برخوردار است. این علم به مثابة یکی از بخشهای حکمت نظری، بواسطة همسانی در ادراکات شهودی و درونی، بعد متافیزیکی، خطاناپذیری و ...، با عرفان ادبی، پیوندی ناگسستنی دارد. بسط مفهومی موسیقی از همین جا نشأت گرفت که منجر به رهایی از فضای مونولوگ و تکبعدی و سوق یافتن به موسیقی روح کیهانی گردید که تدریجاً در عرفان نیز رسوخ کرد و قوت گرفت. ادراک از موسیقی که تجلی ساز سماع عارفانه بوده و رستاخیز عوالم و حالت های روحانی سالک است یک موسیقی افلاکی و کیهانی را نمایان شده وبعد شهودی پیدا می کند و مستقیما با عواطف و احساسات را درگیر می کند. مولوی نگاه بسیار زیبایی شناسانه ای از دریافت موسیقی دارد و چون در دریافت های باطنی در مرتبه بالایی از واردات قلبی بوده و به بیان دیگرنمادی از همه نظام ها و عرف ها و عادت ها را داراست ارتباط میان نگاه او و تفکراتش با موسیقی کیهانی این مهم را نمایان می کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کلیدواژه: شهود؛ موسیقی؛ اساطیر؛ مولوی؛ سماع | ||
|
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 104 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 231 |
||