تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,624 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,435,432 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,455,996 |
تحلیل ایماژیستی اشعار سهراب سپهری بر اساس اندیشههای تی.ای.هیوم | ||
زیباییشناسی ادبی | ||
دوره 13، شماره 54، اسفند 1401، صفحه 89-116 اصل مقاله (620.76 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهرا خاتمی کاشانی* 1؛ شاهرخ حکمت2 | ||
1عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نراق | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی اراک | ||
چکیده | ||
مکتب ایماژیسم یکی از مکتبهای هنری مدرن است که بر مبنای خیالپردازی و بیان غیرمستقیم شکل گرفته است. در این مکتب تصویر جنبۀ تزیین ندارد، بلکه معنا و ساختار اثر هنری را نیز شکل میدهد. تی.ای.هیوم از نخستین کسانی است که به بیان مبانی شعر امروز پرداخت و تلاش کرد شعر را از مطلق نگری دیروز به جزءنگری و جزءنگاری امروز برساند. او بر سر دو راهی کلاسیسم و رمانتیسم، کلاسیسم را برگزید و کوشید تا با اضافه کردن عنصر شهود به این مکتب، برای آن طرحی نو در اندازد. از سوی دیگر سهراب سپهری شاعر ایرانی در اشعار خود گرایشی آشکار به رمانتیسم دارد؛ امّا آشنایی او با هنر نقاشی سبب شده ، شعر او یکی از تصویری ترین اشعار معاصر ایران باشد. این مقاله به روش توصیفی ـ تحلیلی ، شعر سپهری را از منظر مکتب ایماژیسم تحلیل میکند. معیار تحلیل بیانیۀ سال 1915 است. این بیانیه با اندیشهها و آرای هیوم به عنوان تئوری پرداز این مکتب نزدیکی بیشتری دارد . حاصل پژوهش نشان میدهد گرچه شعر سپهری در نگاه اوّل یک شعر تصویری است، امّا در برخی مؤلّفهها از جمله «بیان صریح و آشکار و دوری از ابهام» از چارچوب مکتب ایماژیسم خارج میشود که میتواند ، نشان استقلال فکری و احساسی او باشد؛ همچنین شاهدی بر این مدّعا که مکتبهای هنری اروپا در شعر شاعران برتر ایرانی، با توجّه به فضای فکری و احساسی آثارشان ، رنگ و بویی شرقی مییابند. | ||
کلیدواژهها | ||
ایماژیسم؛ تصویر؛ شعر؛ تی.ای.هیوم؛ سهراب سپهری | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 118 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 170 |