تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,148 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,811 |
پیش بینی اهمال کاری تحصیلی بر اساس تجربه گسست و احساس تنهایی در دانشجویان | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 13، شماره 3 - شماره پیاپی 51، آذر 1401، صفحه 28-40 اصل مقاله (185.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حمیده شیروانی* 1؛ سهیل معظمی گودرزی1؛ مینا مجتبایی2 | ||
1کارشناسی ارشد گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، پیش بینی اهمال کاری تحصیلی بر اساس تجربه گسست و احساس تنهایی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در سال 1401 بود. جامعه آماری شامل200 نفر از دانشجویان رشته های روانشناسی، حقوق و زبان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن به صورت نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای بود. برای سنجش، از ابزار پرسشنامه احساس تنهایی راسل و پیلوا و کورتنا، پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومن و راث بلوم و پرسشنامه تجربه گسست کارلوس و پوتمن استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. سپس از تحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون تک متغیره با استفاده از نرمافزار SPSS-26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد بین اهمالکاری تحصیلی و احساس تنهایی رابطه معنا داری وجود دارد (01/0>P)، همچنین بین تجربه گسست و اهمال کاری تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد (05/0>P). مطابق یافته های پژوهش، مولفه احساس تنهایی با ضریب β=2.4 و تجربه گسست با ضریب β=143، توانایی پیشبینی متغیر اهمال کاری تحصیلی را دارند. یافته ها نشان داد متغیرهای تردید در کارها و ارزشگذاری بیرونی نسبت به اهداف، پیشبینی کننده های مثبت اهمال-کاری و متغبرهای خودکارآمدی، علاقه به رشته، سازماندهی، پیش بینی کننده های منفی اهمالکاری تحصیلی هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
اهمال کاری تحصیلی؛ تجربه گسست؛ احساس تنهایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 362 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 196 |