تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,552,180 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,724,962 |
در اقلیم دل (بازتاب «دل» در شعر خاقانی) | ||
فصلنامه بهارستان سخن | ||
دوره 19، شماره 58، اسفند 1401، صفحه 139-160 اصل مقاله (560.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/bahar.2023.700825 | ||
نویسندگان | ||
خداویردی عبّاسزاده* 1؛ زهرا یوسفلو2 | ||
1استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران. (نویسنده مسئول) | ||
2مدرّس گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، خوی، ایران. | ||
چکیده | ||
خاقانی، عارف نیست امّا در این که مدّتی از عمر خودش را با گوشه نشینی و سر بر زانوی مراقبت نهادن سپری کرده شکّی نیست؛ او پس از عمری در پیشگاه پادشاهان بودن، به این نتیجه رسید که پادشاهی حقیقی در استغنای معنوی و گسستن از تعلّقات دنیوی و پشت پا زدن بر مقام و منصب است. همین تمایل به زهد و کشش به سوی تصوّف در فکر و اندیشۀ خاقانی تأثیر بسزایی نهاد و چندی به شیوۀ زاهدان زیست. گرایش به تصوّف ذهن و زبان خاقانی را دیگرگون کرد و رنگ و بوی خاصّی به اشعار و افکار او بخشید؛ بنابراین در سرودههای خاقانی، پارهای اصطلاحات و تعبیرات تصوّف را میتوان مشاهده کرد. در این میان از «دل» و تشبیهات و ترکیبات آن، آینۀ حقّ و مخزن اسرار الهی بودن، پیر تعلیم قرار گرفتن و اصطلاحات سایر علوم با دل، بسیار سخن رفته است. در این جستار، به «دل» و بازتاب آن به وسیلۀ شاعر در سرودههایش پرداخته شده است که رنگ و بوی انقطاع از دنیا و وجد روحانی و ذوق و شوق خاطر خاقانی را در بیان معانی و مضامین بدیع بیشتر نشان میدهند. این جستار به شیوة توصیفی – تحلیلی صورت گرفته که خاقانی گاهی دل را پیر تعلیم و زمانی آئینه جمال الهی میداند. بنابر این چنین مکان مقدّسی نباید جایگاه حرص و آز باشد؛ این مقاله با دست مایة دل، در صدد پاسخ دهی به این سؤال که آیا خاقانی آشنای راه عرفان است؟ برآمده است. | ||
کلیدواژهها | ||
خاقانی؛ دل؛ تصوّف؛ عرفان؛ توحید | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
فهرست منابع و مآخذ
1- قرآن کریم.
2- خاقانی افضلالدّین، (1373)، دیوان خاقانی شروانی، تصحیح ضیاءالدّین سجّادی، تهران: زوّار، چاپ چهارم.
3- رازی، نجمالدّین، (1371)، مرصادالعباد، به اهتمام محمّد امین ریاحی، تهران: علمی و فرهنگی، چاپ چهارم.
4- زرّین کوب، عبدالحسین، (1379)، دیدار با کعبۀ جان، تهران: سخن، چاپ دوم.
5- سجّادی، سیّدجعفر، (1370)، فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، تهران: کتابخانۀ طهوری، چاپ اوّل.
6- سجّادی، سیّدضیاءالدّین، (1372)، مقدّمهای بر مبانی عرفان و تصوّف، تهران: سمت، چاپ دوم.
7- فروزانفر، بدیعالزّمان، (1380)، سخن و سخنوران، تهران: خوارزم، چاپ پنجم.
8- قاضیحمیدالدّین، (1365)، مقامات حمیدی، تصحیح رضا انزابینژاد، تهران: نشر دانشگاهی، چاپ اوّل.
9- کاشانی، عزّالدّین محمود، (1372)، مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه، تصحیح جلال الدّین همایی، تهران: هُما، چاپ چهارم.
10- کزّازی، میرجلال الدّین، (1368)، رخسار صبح، تهران: نشر مرکز، چاپ اوّل.
12- ___________________ ، (1376)، سراچۀ آوا و رنگ، تهران: سمت، چاپ اوّل.
11- ___________________، (1389)، گزارش دشواریهای دیوان خاقانی، تهران: نشر مرکز، چاپ ششم.
13- لاهیجی، شمس الدّین محمّد، (1385)، مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز، تصحیح محمّدرضا برزگر خالقی و عفّت کرباسی، تهران: زوّار، چاپ ششم.
14- ماهیار، عبّاس، (1388)، مالک ملک سخن، تهران: سخن، چاپ اوّل.
15- مصفّی، ابوالفضل، (1375)، فرهنگ اصطلاحات نجومی، تهران: مؤسّسۀ تاریخ و فرهنگ ایرانی.
16- معدن کن، معصومه، (1372)، بزم دیرینة عروس، تهران: مرکز نشر دانشگاهی، چاپ اوّل.
17- ______________، (1375)، نگاهی به دنیای خاقانی، تهران: نشر دانشگاهی، چاپ اوّل.
18- ______________ ، (1378)، جام عروس خاوری، تهران: نشر دانشگاهی، چاپ اوّل.
19- مولوی، جلالالدّین محمّد، (1369)، مثنوی، تصحیح محمّد استعلامی، تهران: زوّار، چاپ دوّم. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 52 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 72 |