| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,609,969 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,290,365 |
نقش اضطراب سلامت، انگیزش درونی و احساس تعلق به مدرسه در پیشبینی سازگاری تحصیلی و اجتماعی در نوجوانان پسر شهر زنجان | ||
| فصلنامه روانشناسی سلامت و رفتار اجتماعی | ||
| مقاله 1، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 9، اردیبهشت 1402، صفحه 1-16 اصل مقاله (418.54 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/hpsbjourna.2023.1964338.1114 | ||
| نویسندگان | ||
| مجید الماسی1؛ محمدرضا نوروزی همایون2؛ سپیده فغانی3؛ داریوش امینی* 4 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه زنجان،ایران | ||
| 2کارشناسی ارشد رشته مشاوره مدرسه، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
| 3دانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد، واحد علوم پزشکی، تهران، ایران | ||
| 4استادیار دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید مقصودی، همدان، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه اضطراب سلامت، انگیزش درونی و احساس تعلق به مدرسه با سازگاری تحصیلی و اجتماعی در نوجوانان پسر شهر زنجان بود. روش: روش این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر زنجان با دامنه سنی ۱۵_ ۱۸ سال بود که در سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۳۹۹ مشغول به تحصیل بودند تشکیل داد و از بین آنها ۲۶۰ نفر از طریق نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند و به پرسشنامههای احساس تعلق به مدرسه بری بت و همکاران (۲۰۰۴)، سازگاری دانشآموز سینها و سینگ (۱۹۹۳)، انگیزش درونی مک ایولی و همکاران (۱۹۹۱) و اضطراب سلامت سالکوسکیس و همکاران (۲۰۰۲) پاسخ دادند. یافتهها: یافتهها نشان داد اضطراب سلامت (۴۰۱=r)، انگیزش درونی (۴۶۵-=r)و احساس تعلق به مدرسه (۶۹۰-=r) با سازگاری تحصیلی رابطه معنادار دارند و همچنین اضطراب سلامت (۴۰۵=r) ، انگیزش درونی (۳۰۶-=r) و احساس تعلق به مدرسه (۳۵۸-=r) با سازگاری اجتماعی رابطه معنادار دارند. نتایج رگرسیون چندگانه نیز نشان داد متغیرهای پیشبین به ترتیب ۵۳ و ۲۴ درصد توانایی پیشبینی سازگاری تحصیلی و سازگاری اجتماعی را دارد. نتیجهگیری: نتایج یافتهها نشان داد اضطراب سلامت، انگیزش درونی و احساس تعلق به مدرسه توانایی پیشبینی سازگاری تحصیلی و اجتماعی را دارند؛ بنابراین به نظر میرسد میتوان با استفاده از کاهش اضطراب سلامت و افزایش انگیزش درونی و احساس تعلق به مدرسه به افزایش سازگاری تحصیلی و اجتماعی نوجوانان کمک کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| احساس تعلق به مدرسه؛ اضطراب سلامت؛ انگیزش درونی؛ سازگاری اجتماعی؛ سازگاری تحصیلی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 565 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 187 |
||