تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,624 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,435,442 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,456,014 |
رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه با هوش هیجانی و اعتیادپذیری در دانشآموزان دختر دبیرستانی | ||
پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
دوره 10، شماره 38، اسفند 1397، صفحه 50-66 اصل مقاله (537.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ماندانا علیزاده* 1؛ عباسعلی حسین خانزاده2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره توانبخشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران (نویسنده مسؤل) abbaskhanzade@gmail.com | ||
چکیده | ||
چکیده هدف از انجام این پژوهش رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه با هوش هیجانی و اعتیادپذیری در دانشآموزان دختر دبیرستانی بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود و جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانشآموزان دختر دبیرستانهای دولتی و غیردولتی ناحیه 2 شهر رشت در سال تحصیلی 97-96 تشکیل دادند که حجم نمونه 384 نفر انتخاب گردید. براساس روش نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه طرحواره ناسازگار اولیه یانگ (1998)، پرسشنامه هوش هیجانی مایر و سالووی (1997) و پرسشنامه آمادگی به اعتیاد (1388) بود. نتایج نشان داد که طرحواره ناسازگار اولیه، هوش هیجانی دانشآموزان دختر دبیرستان را نیز پیشبینی میکند و همچنین طرحواره ناسازگار اولیه، اعتیادپذیری دانشآموزان دختر دبیرستان را پیشبینی میکند (p<0/05). بر اساس نتایج می توان گفت که طرح واره ناسازگار اولیه به طور معناداری با هوش هیجانی و اعتیادپذیری دانش آموزان دختر دبیرستان رابطه دارد و پیش بین مناسبی برای آن است. لذا ﺑﺎ ﺑﻬﺒﻮد ﻃﺮﺣﻮارهﻫﺎ، داﻧﺶآﻣﻮزاﻧﯽ ﭘﻮﯾﺎﺗﺮ ﺑﺎهوش هیجانی بالاتر و اعتیادپذیری پایین تر خواهیم داشت. واژه های کلیدی: طرحوارههای ناسازگار اولیه، سبکهای مقابلهای، هوش هیجانی | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی: طرحوارههای ناسازگار اولیه؛ سبکهای مقابلهای؛ هوش هیجانی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 123 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 56 |