تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,444,218 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,462,532 |
اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر تاب آوری و پرخاشگری | ||
پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
دوره 10، شماره 37، آذر 1397، صفحه 1-14 اصل مقاله (608.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ایلناز آقامحمدی* 1؛ سعیده بزازیان2 | ||
1کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر؛ elnaz.aghamohammadi0o0o@yahoo.com | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر؛ sbazzazian@gmail.com | ||
چکیده | ||
چکیده هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر آموزش ذهن آگاهی بر تاب آوری و پرخاشگری دانش آموزان بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان ابهر، در سال تحصیلی 97-96 بودند که از این میان تعداد 30 دانش آموز که نمره پرخاشگری بالاتری داشتند، به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و آموزش ذهن آگاهی، طی 8 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون (CD-RISC) و پرسشنامه پرخاشگری باس و پری بود. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات نیمه آزمایشی، با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. یافته ها نشان داد بین نمرات پس آزمون تاب آوری و پرخاشگری در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد و آموزش ذهن آگاهی بطور معناداری تاب آوری دانش آموزان را افزایش داده و پرخاشگری آنان را کاهش داده است (05/0>p). یافته های این پژوهش گویای اهمیت تأثیر آموزش ذهن آگاهی بر تاب آوری و پرخاشگری دانش آموزان بوده و نشان می دهد که آموزش ذهن آگاهی توانسته است میزان قابل توجهی از تغییرات تاب آوری و پرخاشگری دانش آموزان را تبیین نماید. کلید واژه ها: تاب آوری، پرخاشگری، ذهن آگاهی | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژه ها: تاب آوری؛ پرخاشگری؛ ذهن آگاهی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 301 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 207 |