تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,172 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,831 |
شناسایی عوامل موثر بهبود کیفیت آموزش مجازی مبتنی بر تجارب زیسته معلمان دوره ابتدایی در آموزشهای دوران کرونا | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
دوره 19، شماره 75، اسفند 1401، صفحه 26-40 اصل مقاله (559.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsre.2023.1961590.2177 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا بادله* 1؛ ندا شاملو2 | ||
1دانشیارگروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزادواحد تهران مرکزی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بهبود کیفیت آموزش مجازی مبتنی بر تجارب زیسته معلمان دوره ابتدایی در آموزشهای دوران کرونا بود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر اجرا آمیخته بهم تنیده بود. روش پژوهش در بخش کیفی تحلیل مضمون و تحلیل محتوا بوده و روش پژوهش در بخش کمی پیمایشی بود. این پژوهش در بعد کیفی شامل معلمان خبره و کارشناس و متخصص تکنولوژی آموزشی و آموزش مجازی و در بخش کمی شامل تمامی معلمان ابتدایی مناطق 16 و 19 شهر تهران بودند. از این تعداد در بخش کیفی به روش نمونهگیری گوله برفی تعداد 22 نفر از معلمان خبره و کارشناس و متخصص تکنولوژی آموزشی و آموزش مجازی و در بخش کمی به روش نمونهگیری سیستماتیک تعداد 144 نفر از معلمان ابتدایی مناطق 16 و 19 شهر تهران به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر کدهای استخراج شده از مصاحبهها با 90 سوال بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل عاملی تاییدی (CFA) با رویکرد کوواریانس محوری به وسیلهی نرم افزار Lisrel8.8 و جهت بررسی سوالات و فرضیات پژوهش از آزمون تیتک نمونهای و آزمون رتبهبندی فریدمن به وسیله نرم افزار spss25 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مولفههای معلمان، دانشآموزان، ابعاد آموزشی، ساختار آموزش، محتوا و خانواده از مهمترین مولفههای عوامل موثر بهبود کیفیت آموزش مجازی مبتنی بر تجارب زیسته معلمان دوره ابتدایی در آموزشهای دوران کرونا هستند و مولفهی محتوا با میانگین (3.77) و دانشآموزان با میانگین (3.16) در سطح کوچکتر از 01/0 به ترتیب بیشترین و کمترین نقش را در بهبود کیفیت آموزش مجازی مبتنی بر تجارب زیسته معلمان دوره ابتدایی در آموزشهای دوران کرونا داشتند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مجازی؛ تجارب زیسته؛ معلمان؛ دوران کرونا | ||
مراجع | ||
Battegay, M., Kuehl, R., Tschudin-Sutter, S., Hirsch, H. H., Widmer, A. F., & Neher, R. A. (2020). 2019-novel Coronavirus (2019-nCoV): Estimating the case fatality rate –a word of caution. Swiss Medical Weekly. Advance online publication.
Bohlooli, M. (2017), The role of the teacher in the teaching-learning process with emphasis on virtual education. Regional conference on the position of educational technology in the education system, Kermanshah. (Persian)
Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L. E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N., & Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: Rapid review of the evidence. The Lancet, 395(10227), 912–920
Buabeng-Andoh, C. (2012). Factors influencing teachers' adoption and integration of information and communication technology into teaching: A review of the literature. International Journal of Education & Development Using Information Communication Technology, 8(1), 136-155.
Bush, A & Grotjohann,N. (2020). Collaboration in teacher education: A cross-sectional study on future teachers’ attitudes towards collaboration, their intentions to collaborate and their performance of collaboration. Teaching and Teacher Education, 88,102968
Derykulu, D., Buyuzturk, S., & Ozcinar, H. (2012). Predictors of academic achievement of student ICT teacher with different learning styles. International Journal of Human and Social Sciences, 5(9), 567-573
Faizollahi, Ali (2019), meta-analysis of addiction studies in Ilam province, Ilam University, Vice President of Research and Technology
Ghorbani, S., Samiminovin, F & Lajevardi, S. (2016). Probabilistic optimization of maintenance system based on quantitative risk analysis Case study: Shahriar Dam tunnel. Journal of Tunnel and Underground Engineering, 5(1), 75-97. (Persian)
Guba E. G, & Lincoln Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. Competing Paradigms in Qualitative Research, 7, 105- 117.
Kamali, Yahya (2016). Metacomposite methodology and its application in policy making. Politics Quarterly, 47(3), pp. 721-736.
Kazemi, A. (2020). A sociological look at the coronation of society. Corona and Iranian society (pp. 69-77). Tehran: Institute of Culture, Art and Communication. (Persian)
Khan, A., Khan, S., Zia-Ul-Islam, S., & Khan, M. (2017). Communication Skills of a Teacher and Its Role in the Development of the Students' Academic Success. Journal of Education and Practice, 8(1), 18-21.
Kerejci RV, Morgan DW. (1970) Determining sample size for research activities. Educ Psychol Meas 30: 607-10. 22. Fathi Ashtiani A. Psychological tests, personality and mental health evaluation. Mission Press; 2009.
Liu, P. (2013). Perceptions of the teacher-student relationship: A study of upper elementary teachers and their students. International Education, 42(2), 3-23
Liyanagunawardena, T. R., & Aboshady, O. A. (2018). Massive open online courses: a resource for health education in developing countries. Global health promotion, 25 (3), 74-76.
Maleki, H & Garmabi, A. (2019). The place and application of information and communication technology in the elementary school curriculum from the point of view of experts and teachers in Tehran. Journal of Educational Innovations, 37-52. (Persian)
Maryam, A., Mohammadlu, M. & Habibi, J. (2019). Vital causes of success and failure of information technology projects in the country. Journal of Industrial Management Studies, 2(6). (Persian)
Mousavi, S. & Jafari, F. (2020). Virtual education in the Corona era, opportunities and challenges. The first national conference on applied research in education processes in Minab. (Persian)
Nejatbakhsh, Y & Ebrahimi Varkiani, A. (2016). Design of a logistics transport routing model with meta-innovative algorithm. Fourth International Conference on New Research in Management, Economics and Accounting, Germany, Berlin. (Persian)
Piercey, D. (2010). Why don’t teachers collaborate? A leadership conundrum. Phi DeltanKappan, 92 (1): 54-56.
Razeqi, B & Saberi, H. (2016). Study of comparisons of self-regulation and academic achievement among postgraduate students of e-learning and face-to-face systems. Journal of Paramedical School of Tehran University of Medical Sciences, 11(1), 98-105. (Persian)
Rothe, C., Schunk, M., Sothmann, P., Bretzel, G., Froeschl, G., Wallrauch, C., Hoelscher, M. (2020). Transmission of 2019-nCoV Infection from an Asymptomatic Contact in Germany. The New England Journal of Medicine, 382(10), 970–971.
Salehinejad, N., Dortaj, F., Seif, A. & Farrokhi, N. (2018). The effectiveness of multimedia software-based education in building a mental role on the speed of information processing in eighth grade female students. Research in school and virtual learning, 16(1), 9-22. (Persian)
Taghipour, H., Keshavarz Lashkanari, R & Yousef-Rashidi, A. (2017). Content knowledge of teacher methods and its effect on students' academic achievement. International Conference on Psychology and Educational Sciences, Iran, Tehran. (Persian)
The World Health Organization (4 March 2020). 290 million students out of school due to COVID-19: UNESCO releases first global numbers and mobilizes response. UNESCO. Retrieved 6 March 2020. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 268 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 210 |