نقش نوآوری دیجیتال در بازارهای مالی از منظر دانش و ارائه الگوی پیشنهادی
پیشرفت های مالی و سرمایه گذاری
مقاله 3 ، دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1402، صفحه 82-55 اصل مقاله (569.69 K )
نوع مقاله: پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/afi.2023.1976962.1185
نویسندگان
محدثه سلیمانیان ؛ بهاره بنی طالبی دهکردی*
گروه حسابداری، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
چکیده
هدف: اقتصاددانان، بخش عمدهای از روند کند رشد اقتصادی در بازارهای مالی کشورهای درحالتوسعه را به توسعهنیافتگی و ناکارآمدی فناوری اطلاعات و نوآوریهای دیجیتالی بکار رفته در این عرصه نسبت دادهاند و اصلاحات نظاممندایی بخش را برای دستیابی به رشد اقتصادی گستردهتر توصیه میکنند. بااینوجود در مورد روش و نحوه انجام نوآوریها برای دیجیتال کردن بازارهای مالی چالشهایی وجود دارد. ضمن آنکه تا کنون به طور خاص پژوهشی درایران، به تبیین نقش نوآوریهای دیجیتال در بازارهای مالی نپرداخته است؛ بنابراین هدف این پژوهش ضمن تبیین نوآوریهای دیجیتال در بازارهای مالی و ارائه الگوی ساختاری در خصوص عوامل مؤثر بر تأثیر نوآوری دیجیتال در بازار مالی از دیدگاه خبرگان از طریق رویکرد پدیدارشناسی است.روششناسی پژوهش: این پژوهش بر اساس روش، تفسیری کتابخانهای و از نوع تحقیقات کیفی است که به کمک رویکرد پدیدارشناسی و با استفاده از تکنیک گلوله برفی، به بررسی دیدگاههای 12 نفر از متخصصان مالی ایران پرداخته است.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد الگوی پیشنهادی تأثیر نوآوری دیجیتال در بازار مالی شامل 4 مضمون اصلی مدیریت پیچیدگی سهامداران، ساخت یک سرویس هوشمند پیشنهاد شده، توسعه راهحل فنی و تضمین حیات اقتصادی همچنین 19 مقوله و 41 فاکتورمی باشد که برای نوآوریهای دیجیتال در بازارهای مالی تأثیرگذار هستند.اصالت / ارزشافزوده علمی: بنابراین کلید توسعه، رشد و بقای بازارهای مالی امروزی، یک نوآوری دیجیتال است که نقش اساسی در تحول بازارهای مالی و اقتصاد کشورها ایفا مینماید.
کلیدواژهها
بازار مالی ؛ تکنیک گلوله برفی ؛ رویکرد پدیدارشناسی ؛ نوآوری دیجیتال
مراجع
Allen, F., Gu, X., & Jagtiani, J. (2022). Fintech, Cryptocurrencies, and CBDC: Financial Structural Transformation in China. Journal of International Money and Finance , 124 , 102625.
Anke, J., Poeppelbuss, J., & Alt, R. (2020). It Takes More than Two to Tango: Identifying Roles and Patterns in Multi-Actor Smart Service Innovation. Schmalenbach Business Review , 72 (4), 599–634.
Astola, M., Bombaerts, G., Spahn, A., & Royakkers, L. (2021). Can Creativity Be a Collective Virtue? Insights for the Ethics of Innovation. Journal of Business Ethics .
Banitalebi Dehkordi, B., & Ghaforinezhad, A. (2020). Explaining the Application of Innovative Strategies in Management Accounting System from the Perspective of Cognitive Dissonance Theory. Management Accounting , 13 (46), 137-153. [In Persian]
Barrett, M., Davidson, E., Prabhu, J., & Vargo, S. L. (2015). Service Innovation in the Digital Age: Key Contributions and Future Directions. MIS Quarterly , 39 (1), 135–154.
Bednar, P. M., & Welch, C. (2019). Socio-Technical Perspectives on Smart Working: Creating Meaningful and Sustainable Systems. Information Systems Frontiers , 22 (2), 281–298.
Benford, R. D., & Snow, D. A. (2000). Framing Processes and Social Movements: An Overview and Assessment. Annual Review of Sociology , 26 , 611-639.
Benner, M. J., & Tushman, M. L. (2003). Exploitation, Exploration, and Process Management: The Productivity Dilemma Revisited. The Academy of Management Review , 28 (2), 238-256.
Beverungen, D., Breidbach, C. F., Poeppelbuss, J., & Tuunainen, V. K. (2019). Smart service systems: An interdisciplinary perspective. Information Systems Journal , 29 (6), 1201–1206.
Beverungen, D., Lüttenberg, H., & Wolf, V. (2018). Recombinant Service Systems Engineering. Business & Information Systems Engineering , 60 (5), 377–391.
Bland, D. J., & Osterwalder, A. (2019). Testing Business Ideas: A Field Guide for Rapid Experimentation. Wiley .
de Jong, J. P. J., & Vermeulen, P. A. M. (2003). Organizing successful new service development: a literature review. Management Decision , 41 (9), 844–858.
Djellal, F., & Gallouj, F. (2018). Fifteen challenges for Service Innovation Studies. Chapters , 1–26.
Edvardsson, B., Tronvoll, Bã., & Witell, L. (2018). An ecosystem perspective on service innovation. Chapters , 85–102.
Ekman, P., Raggio, R. D., & Thompson, S. M. (2016). Service network value co-creation: Defining the roles of the generic actor. Industrial Marketing Management , 56 , 51–62.
Fichman, R. G., Dos Santos, B. L., & Zheng, Z. (Eric). (2014). Digital Innovation as a Fundamental and Powerful Concept in the Information Systems Curriculum. MIS Quarterly , 38 (2), 329–343.
Gebauer, H., Fleisch, E., & Friedli, T. (2005). Overcoming the Service Paradox in Manufacturing Companies. European Management Journal , 23 (1), 14–26.
Gholami, M., Zanjirdar, M., Ghafari Ashtiani, P., & Haji, G. A. (2022). Presenting a model for the implementation of fintech in the banking industry of Iran. Advances in Finance and Investment , 3 (7), 23-46. [In Persian]
Gunasekaran, A., Rai, B. K., & Griffin, M. (2011). Resilience and competitiveness of small and medium size enterprises: an empirical research. International Journal of Production Research , 49 (18), 5489–5509.
Hargadon, A., & Sutton, R. I. (1997). Technology Brokering and Innovation in a Product Development Firm. Administrative Science Quarterly , 42 (4), 716-749.
Hariri, N. (2006). Principles and methods Qualitative research. Science and Research Branch, Islamic Azad Univerdity . [In Persian]
Hedström, P., & Swedberg, R. (1999). Social Mechanisms. In Cambridge University Press eBooks . Cambridge University Press.
de Reuver, M., & Bouwman, H. (2012). Governance mechanisms for mobile service innovation in value networks. Journal of Business Research , 65 (3), 347–354.
Deese, D., & Olson, M. (1983). The Rise and Decline of Nations: Economic Growth, Stagflation and Social Rigidities. Journal of Policy Analysis and Management , 3 (1), 148.
Hess, T., & Constantiou, I. (2017). Introduction to the special issue on “Digitalization and the Media Industry.” Electronic Markets , 28 (1), 77–78.
Kambil, A., & Short, J. E. (1994). Electronic Integration and Business Network Redesign: A Roles–Linkage Perspective. Journal of Management Information Systems , 10 (4), 59–83.
Khademi, S., Nouri, N., Farnoodi, A., & Heydari, H. (2010). Application of the Scientific Games For the Learning Improvement of Mechanical Concepts in High School. Technology of Education Journal (TEJ) , 4 (4), 251-260. [In Persian]
Knight, L., & Harland, C. (2005). Managing Supply Networks:: Organizational Roles in Network Management. European Management Journal , 23 (3), 281–292.
Kostopoulos, K., Papalexandris, A., Papachroni, M., & Ioannou, G. (2011). Absorptive capacity, innovation, and financial performance. Journal of Business Research , 64 (12), 1335–1343.
Kreye, M. E., Goh, Y. M., Newnes, L. B., & Goodwin, P. (2012). Approaches to displaying information to assist decisions under uncertainty. Omega , 40 (6), 682–692.
Lukas, B. A., Menon, A., & Bell, S. J. (2002). Organizing for new product development speed and the implications for organizational stress. Industrial Marketing Management , 31 (4), 349–355.
Lusch, R. F., & Nambisan, S. (2015). Service Innovation: A Service-Dominant Logic Perspective. MIS Quarterly , 39 (1), 155–175.
Maglio, P. P., & Lim, C. (2018). Innovation and smart service systems. Edward Elgar .
Mendes, T., Braga, V., Silva, C., & Ratten, V. (2023). Taking a closer look at the regionally clustered firms: How can ambidexterity explain the link between management, entrepreneurship, and innovation in a post-industrialized world? The Journal of Technology Transfer .
Motevaseli, M., Aeeni, Z., & Torabi, J. (2016). Collective Action; A Mechanism Toward Development of Productive Entrepreneurship. Economics Research , 16 (61), 1-31. [In Persian]
Nasiri, M., Saunila, M., Ukko, J., Rantala, T., & Rantanen, H. (2020). Shaping Digital Innovation Via Digital-related Capabilities. Information Systems Frontiers .
Olsson, A. R. (2009). Relational Rewards and Communicative Planning: Understanding Actor Motivation. Planning Theory , 8 (3), 263–281.
Osterwalder, A., Pigneur, Y., Smith, A., & Etiemble, F. (2020). The Invincible Company: How to Constantly Reinvent Your Organization with Inspiration From the World's Best Business Models. Wiley .
Parida, V., Sjödin, D. R., Lenka, S., & Wincent, J. (2015). Developing Global Service Innovation Capabilities: How Global Manufacturers Address the Challenges of Market Heterogeneity. Research-Technology Management , 58 (5), 35–44.
Poeppelbuss, J., Ebel, M., & Anke, J. (2021). Iterative uncertainty reduction in multi-actor smart service innovation. Electronic Markets , 32 (2), 599-627.
Rashidi, A., & Banitalebi Dehkordi, B. (2022). A Conceptual Model of Intellectual Capital from the Perspective of Innovation. Management Accounting , 15 (54), 21-44. [In Persian]
Simpson, P. M., Siguaw, J. A., & Enz, C. A. (2006). Innovation orientation outcomes: The good and the bad. Journal of Business Research , 59 (10-11), 1133–1141.
Sjödin, D., Parida, V., Jovanovic, M., & Visnjic, I. (2020). Value Creation and Value Capture Alignment in Business Model Innovation: A Process View on Outcome‐Based Business Models. Journal of Product Innovation Management , 37 (2), 158–183.
Spohrer, J., Anderson, L. C., Pass, N. J., Ager, T., & Gruhl, D. (2008). Service Science. Journal of Grid Computing , 6 (3), 313–324.
Storbacka, K., Brodie, R. J., Böhmann, T., Maglio, P. P., & Nenonen, S. (2016). Actor engagement as a microfoundation for value co-creation. Journal of Business Research , 69 (8), 3008–3017.
Van Riel, A. C. R., Lemmink, J., & Ouwersloot, H. (2004). High-Technology Service Innovation Success: A Decision-Making Perspective. Journal of Product Innovation Management , 21 (5), 348–359.
Vargo, S. L., & Akaka, M. A. (2012). Value Cocreation and Service Systems (Re)Formation: A Service Ecosystems View. Service Science , 4 (3), 207–217.
Witell, L., Snyder, H., Gustafsson, A., Fombelle, P., & Kristensson, P. (2016). Defining service innovation: A review and synthesis. Journal of Business Research , 69 (8), 2863–2872.
Yang, L., & Wang, S. (2022). Do fintech applications promote regional innovation efficiency? Empirical evidence from China. Socio-Economic Planning Sciences , 101258.
Yoo, Y., Boland, R. J., Lyytinen, K., & Majchrzak, A. (2012). Organizing for Innovation in the Digitized World. Organization Science , 23 (5), 1398–1408.
Yoo, Y., Henfridsson, O., & Lyytinen, K. (2010). Research Commentary: The New Organizing Logic of Digital Innovation: An Agenda for Information Systems Research. Information Systems Research , 21 (4), 724–735.
Zolnowski, A., Anke, J., & Gudat, J. (2017). Towards a Cost-Benefit-Analysis of Data-Driven Business Models. 13th International Conference on WirtschaftsinformatikSt .
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 857
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 313